Jump to content

Refusion af betalt registreringsafgift

Recommended Posts

Guest carspar
Skrevet

Ifgl seneste nummer af Penge & Privatøkonomi er der vedtaget et forslag der fra 1. juni 2002 gør det muligt at få refunderet en del registreringsafgiften svarende til hvad man skulle betale ved indførsel på det givne tidspunkt. Dog fratrækkes et 'gebyr' på 15%. Jeg har endnu ikke selv forsøgt dette, men for de personer som er ejer af en liebhaver bil er dette interessant.

Guest carspar
Besvaret

Ifgl seneste nummer af Penge & Privatøkonomi er der vedtaget et forslag der fra 1. juni 2002 gør det muligt at få refunderet en del registreringsafgiften svarende til hvad man skulle betale ved indførsel på det givne tidspunkt. Dog fratrækkes et 'gebyr' på 15%. Jeg har endnu ikke selv forsøgt dette, men for de personer som er ejer af en liebhaver bil er dette interessant.

• 2 weeks later...
Guest thomas
Besvaret

Jeg er ved at undersøge, om det kan betale sig at tage min "gamle" bil med når jeg snart flytter til Sverige. Som det fremgår, kan jeg få refunderet 85% af registreringsafgiften. I den forbindelse har jeg følgende spørgsmål: 1) Hvor længe kan jeg køre i Sverige med mine danske nummerplader? 2) Hvilke udgifter er der forbundet med at få bilen omregistreret til svenske plader? Jeg mener, at jeg ikke skal betale moms når bilen er indført fra et andet EU land, men er der yderligere afgifter og gebyrer?

Guest l@rsen
Besvaret

Du kan køre maks. 1 år i Sverige med bil på danske plader, så skal den være omregistreret. Men jeg har selv kørt længere tid og kender andre der også har, så det sker der vist ikke så meget ved. Gad vide om man kan køre et år i DK med sin svenske bil før den skal være omregistreret? Det kommer dig maks til at koste 4500 dk kr at få den på svenske plader, hvis det er en Eu-bil. Førstegangssyn koster 1900 Skr incl nr plader. Skrotningspræmie 1500Skr. Muligvis skal du have godkendelses papirer fra General agenter for dit bilmærke, hvilket kan koste op til 2000Skr. Men jo nyere bilen er jo nemmere slipper du for de godkendelses papirer, og så bliver det jo kun ca 2700 DK Kr du skal af med. Derudover kommer jo forsikring og vægtafgift....

Besvaret

Det er ikke rigtigt, at man kan køre et år! Jeg tjekkede det, da jeg flyttede over sidste år og fik svaret, at man rent faktisk skal køre ind på toldstationen, når man kører over med sit flyttelæs og få et par prøveplader, som man må køre med i 14 dage, så skal bilen omregistreres. Det kan godt være, at nogle kører længere tid, men så er det ikke lovligt og jeg har hørt om personer, der er blevet stoppet af politiet, som når de hører, at man er dansk, påpeger, at bilen man kører i har danske plader. De godtog undskyldningen, at man ikke lige havde haft tid, men opfordrede til at få det ordnet snarest. Men at der ikke skrides hårdt ind, gør det ikke mere lovligt. Man kan også godt køre rundt i Danmark uden et kørekort, men det bliver det ikke mere lovligt af.

Guest l@rsen
Besvaret

Der står selv på vägverkets hjemmeside at man må køre i sin danske bil i Sverige i et år, før den skal registreres i Sverige. Tjek dette link http://www.vv.se/faq/bilreg/utland.htm og se punkt 4. har også læst det et andet sted. Så ved jeg selvfølgelig ikke hvem der har ret, men jeg går efter hvad Vägverket siger...

Besvaret

Dey er godt nok noget rod.Øresund Direkte har i deres udsendelse udførligt fortalt om reglerne og de var som Ulmus fortæller. Du skal dog være opmærksom på de danske myndigheder ikke tillade dette.Jeg hørte fornylig om en det var blevet rykket af det danske politi, om at få bilen omregistreret da han ikke må have dansk bil når han bor i Sverige.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...