Jump to content

Kan man betale månedsafgifter forud for sin bostadsrätt?

Recommended Posts

Skrevet

I en anden tråd her (om kreditvurdering) nævnes det, at man kan bede bank/arbejdsgiver om dokumentation mhp. at overbevise en bostadsrätts-forening om ens evne til at betale månedsafgiften. Men har nogen kendskab til, hvorvidt man - for at omgå alt dette - blot kan betale f.eks. et helt års forskud? Dette skulle vel gøre det? Alle erfaringer er velkomne.. Tak på forhånd.

Besvaret

I en anden tråd her (om kreditvurdering) nævnes det, at man kan bede bank/arbejdsgiver om dokumentation mhp. at overbevise en bostadsrätts-forening om ens evne til at betale månedsafgiften. Men har nogen kendskab til, hvorvidt man - for at omgå alt dette - blot kan betale f.eks. et helt års forskud? Dette skulle vel gøre det? Alle erfaringer er velkomne.. Tak på forhånd.

Besvaret

Øh ....normalt beder de bare om lønsedler, vedr. månedsafgiften. Tror du ikke du blander månedsafgiften sammen med en evt, kreditvurdering til et lån på indskuddet/boligprisen? Betaler du prisen for en lejlighed er foreningen ligeglade med hvor du har de penge fra, bare du kan betale dine månedlige ydelser, derfor vil de gerne se lønsedler.

Besvaret

Jeg får altid sendt 3 måneders regninger på een gang, så det kan man da ihvertfald betale.

Besvaret

Hej Thomas O. og Palle, Tak for jeres svar - jeg fik blot indtrykket fra andet hold at foreningen iblandt er interesseret i om man kan klare den månedlige "husleje" (altså ikke lånafdragene, for jeg køber lejligheden kontant). Men jeg kan vel bare aftale med foreningen at jeg får girokort for et år frem (eksempelvis), så skulle der være fred i sindet. Jeg er forresten lige kommet tilbage fra en tur omkring Skåne: Tog afsted imorges med en god ven, og besøgte Svedala, Staffanstorp, Kävlinge, Eslöv, Ystad og Vellinge. Noget af en tur! Specielt Vellinge og Eslöv er utroligt flotte steder, mens Kävlinge ser ud til at have meget rimelige priser på lejligheder. Ystad imponerede meget med en ufatteligt hyggelig gågade og bymidte, og Eslöv med en afslappet "skiferie"-atmosfære. Helt utroligt. Bevares, Malmø er da sikkert meget fin, men jeg ønsker blot ikke at bo i en by - hellere en lille stad med masser af plads. Men turen idag har givet appetit, og jeg begynder nu at trævle Hemnet.se alvorligt igennem. Forresten: Dejligt demoraliserende at køre igennem Sverige i en dansk indregistreret bil. Uhh.. Ikke at alt handler om biler, men jeg tror I ved hvad jeg mener.

Besvaret

Jeg har set på en bostadsrätt i Helsingborg (rækkehus) der er i flot stand og utrolig hyggeligt i området Björka til kun 60 000 SEK. Et kanon sted med et stort center lige ved siden af. Nu er det sådan at jeg har pengene kontant til det og jeg er allerede bosat i Sverige i Malmö men bor kun til leje der privat. Jeg vil meget gerne købe bostadsrätten fordi jeg skal giftes om ca. et halvt år. Mit problem er at jeg er studerende i Danmark til daglig med arbejde ved siden af ca. 15 timer. Når jeg snakker med mægleren siger han at min ansættelseskontrakthelst skal være på 37 timer idet foreningen skal vurdere om jeg er i stand til at betale månedsafgiften på huset.De betragter ikke SU som en indkomst nemlig. Jeg vil gerne betale nogen flere penge som en slags sikkerhed for at overbevise dem. Nogen der har haft erfaringer med dette? Det er sku synd hvis huset bliver solgt for næsen af mig for det er virkelig et godt køb. Ejerne har nemligkøbt hus og skal flytte hurtigst muligt derfor den lave pris.

Besvaret

Hej Imad, Dette spørgsmål har også interesseret mig, og her er hvad jeg foreløbig ved: En mægler i Trelleborg fortalte mig idag, at den slags bør aftales med selve den bostads-forening, du ønsker at købe bolig hos. Dog gennem mægleren, naturligvis. Du kunne f.eks. foreslå at betale nogle måneder i forvejen? Du kan se hvad Palle skriver tidligere i denne tråd - han får normalt tre måneders girokort på een gang. Du kunne måske bede om nogle flere? Prøv at faxe/maile en kopi af din seneste årsopgørelse til mægleren, og bed mægleren spørge bostadsforeningen om den er OK. Jeg har desuden set andetsteds her på dette forum, at man kan bede sin bank om at skrive en udtalelse hvori den (forhåbentlig) siger at du er en økonomisk pålidelig person etc. etc. Og hvad med at få din nuværende vært - altså ham/hende, som du indlejer dig hos for øjeblikket i Malmø - til at skrive, at du er en stabil betaler? Det kan ihvertfald ikke skade dig, hvis du får din bank og din nuværende vært til at skrive noget positivt om dig. Og samtidig fakser en årsopgørelse til mægleren - for så kan mægler tage det op med bostadsforeningen og give dig besked om dens reaktion. Jeg går ud fra, foreningen blot skal se om din økonomi kan bære de månedlige betalinger - ikke andet. Det er ihvertfald det indtryk, jeg fik af Trelleborg-mægleren idag. Held og lykke! Mvh. André

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...