Jump to content

Salg uden mægler

Recommended Posts

Skrevet

Hej! Vi flytter tilbage til DK, men har et dansk vennepar som vil købe vores bostadsratt. Hvordan klare vi papirarbejdet/kontrakt her i Sverige, når vi ikke har haft en mägler på? Vi vil IKKE betale en mägler 40-50.000 når vi nu har en køber.

Besvaret

Hej! Vi flytter tilbage til DK, men har et dansk vennepar som vil købe vores bostadsratt. Hvordan klare vi papirarbejdet/kontrakt her i Sverige, når vi ikke har haft en mägler på? Vi vil IKKE betale en mägler 40-50.000 når vi nu har en køber.

Besvaret

Hej PP Uden at jeg selv har været i en tilsvarende situation, vil jeg mene, at I først og fremmest skal prøve at tale med formanden i jeres forening. Det er da muligt, at han/hun har kendskab til, hvordan man gør det, og hvilke papirer der skal udfyldes. I øvrigt tror jeg ikke, at mægleren koster så meget som I antyder, når han "bare" skal klare papirarbejdet. Med venlig hilsen Ingrid Juul

Besvaret

Ja, men det kan da også godt være du har ret med hensyn til mæglerens salær. Men hvad med formanden? Har du spurgt ham? Venlig hilsen

Besvaret

Hej PP, Jeg må også tilstå, at jeg ikke har en masse erfaringer, jeg kan øse ud af. Men i Danmark vil du kunne gå langt uden om mægleren ved at få en advokat til at ordne papir arbejdet. Disse penge vil nok være dumme at spare i relation til at gamble et vendskab pga. af stridigheder mht. hvad er aftalt og hvad er ikke m.m. 1.5 Mil. sek. er jo en hel del. Selv imellem venner. Jeg vedhæfter lige et link til DR's program Rabatten. Her var noget om nogle, der selv ville sælge deres hus selv. Jeg ved godt, at det i DK, men måske kan du hente noget relevant information her. http://www.dr.dk/rabatten/ Med venlig hilsen Jeppe

Besvaret

Jeg købte uden mægler. Det var der ingen problemer i. Jeg fik mit "andelsbevis" da vi mødtes på foreningens kontor. Der havde jeg så en bankcheck med til sælger, og mens vi sad på deres foreningens konto, fiksede de alle papirene. Selvfølgelig havde sælger ringet og aftalt en tid med dem. Hvis du ovenikøbet har en køber du kender, så er der slet ingen problemer i det. Bare du overdrager papirene (og check, men den glemmer du vel ikke)på foreningskontoret, og samtidig registrere den nye ejer, så er alle glade. Det er så dejigt nemt i Sverige :o)

Besvaret

Jeg har ikke spurgt foreningen endnu... Men der er en masse papir halløj og godkendelse mv. Og jeg/vi har ikke den store tid til hverdag mv. Så vi vil gerne ofre fx 5-10.000 på det. Hvad hedder boligadvokater i Sverige, de må kunne klare det!!? EDC-mæglerne i DK har et sælg-selv-program, hvor de laver papirer, har svenskerne ikke dette?

• 3 months later...
Guest polo!
Besvaret

Hej, kender I nogle svenske portaller hvor man kan salg sin bolig private? POLO!

• 3 months later...
Besvaret

Jeg står i samme situation i øjeblikket, men HSB ordner det hele efter min lejlighed har haft en "besikting" fra HSB, så kan man ringe og bestille tid hos HSB (foreningsgatan) og overføre lejligheden, den nye ejer skal dog meldes ind i HSB og ofre de små 2000 SEK det koster alt i alt med medlemskab (500 SEK), ejerskifte (965 SEK) osv.

Besvaret

Bostadrat skr. 375.000/1766 Hej jeg har en Bostadrat i Malmo på 42 m2 med fri udsigt(ca 5 km. over Fosie/Jægersro travbane 8 sal øverst oppe med altan i glas. Der er sauna, motions, sol,og billiard i kælderen. Lige ved siden af 3 supermarkeder og ikke at forglemme pizza place. Det tager 18 min i bil til kastrup eller 13 min på cykel og 10 min i tog til kastrup send mig en mail hvis i kender en der har brug for en rigtig fed lejlighed. Jeg er interseret i at flytte mod sjobo og få mig et lille hus. dansk mobil 61 33 36 50

Besvaret

Ups .... Prisen for min lejlighed var skr. 450.000 eller 375.000 danske og 1766 i månedsafgift med fri adgang til vaske kælder i 6 timer pr. uge

Besvaret

Hillbilly, det er da fuldstændig ligegyldigt. Det handler vel om markedsprisen, og ikke hvad han i sin tid ga' for den.

Guest hillbillybob
Besvaret

Du skal da ikke bestemme om det er relevant eller ej. Det skal jeg nok selv afgøre.

Besvaret

Jaja... helt op til dig... tror du selv han er dum nok til at oplyse hans købspris ? Så ville du jo sikkert ikke købe den, fordi du ville ha' ondt i røven over at han tjente på hans lejlighed. Hans købspris er sgu da ikke interessant. Måske han har haft lejligheden i 15 år ?

Guest christian
Besvaret

Palle: Hvorfor skriver du "Jaja... helt op til dig", når du igen længere nede skal trække ned over hovedet på ham at "Hans købspris er sgu da ikke interessant". Da jeg købte hus spurgte jeg også hvor meget sælgerne selv havde betalt for huset. Jeg spurgte for at få et billede af, hvordan stigningen havde været i det område. Deres svar havde hverken gjort fra eller til, om jeg ville købe eller ej. Hvilke intentioner hillbillybob har haft, er jeg sådan set ligeglad med. Lad dog det være op til ham selv+sælger.

Besvaret

Hindløv, godt argument ... taget til efterretning. Dog findes der jo steder der oplyser om stigninger i visse områder, samt stigningerne generelt. Der har været henvist til dem herinde flere gange (husker ikke i hvilke indlæg). Jeg syntes bare sådan et spørgsmål er typisk "du skal da ikke tjene så meget på din lejlighed"... Ellers, spørg privat, sælger er jo opført med email og har måske ikke lyst til at fremlægge sin privatøkonomi her. På sådanne fora er der desværre altid en tendens til bedreviden, også når det gælder biler (og deres pris, se selv her på siden) og jeg forstår godt hvis man ikke gider fortælle alle hvad man tjener på salg af lejlighed

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...