Guest cazper Skrevet March 11, 2004 Rapporter Skrevet March 11, 2004 Jeg har efter lang tids observation af boligpriserne i Malmø besluttet mig for at få en del af "kagen" og investere i en bostadsret. Umiddelbart ønsker jeg ikke pt. at tilflytte da jeg ved jeg af mange grunde lige nu ikke ville trives i malmø - men derimod om 1-3år - og det er her mit paradoks kommer ind i billedet. Boligpriserne i malmø er inden for de sidste 3 år eskaleret med en fart der kun er set i DK i midt/slut 90'erne. Det gør jo det jo til et simpelt regnestykke at finde ud af at prisen på en lejlighed i Malmø om feks. 3 år sandsynligvis er fordoblet/tredoblet etc. Derfor har jeg besluttet mig for at investere nu og udleje indtil jeg ønsker at tilflytte. Jeg vil så bo (blive boende) hos min kæreste i Kbh. i de næste 1-3 år, hvorefter vi så sandsynligvis tilflytter Malmø. Jeg er indforstået med at jeg opgiver min stemmeret i DK osv. osv. men er der nogen herinde der kunne have nogle råd, vejledninger ell. lign til min plan!!??
Guest cazper Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Jeg har efter lang tids observation af boligpriserne i Malmø besluttet mig for at få en del af "kagen" og investere i en bostadsret. Umiddelbart ønsker jeg ikke pt. at tilflytte da jeg ved jeg af mange grunde lige nu ikke ville trives i malmø - men derimod om 1-3år - og det er her mit paradoks kommer ind i billedet. Boligpriserne i malmø er inden for de sidste 3 år eskaleret med en fart der kun er set i DK i midt/slut 90'erne. Det gør jo det jo til et simpelt regnestykke at finde ud af at prisen på en lejlighed i Malmø om feks. 3 år sandsynligvis er fordoblet/tredoblet etc. Derfor har jeg besluttet mig for at investere nu og udleje indtil jeg ønsker at tilflytte. Jeg vil så bo (blive boende) hos min kæreste i Kbh. i de næste 1-3 år, hvorefter vi så sandsynligvis tilflytter Malmø. Jeg er indforstået med at jeg opgiver min stemmeret i DK osv. osv. men er der nogen herinde der kunne have nogle råd, vejledninger ell. lign til min plan!!??
Guest nikolaj Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Tænk over hvad der sker hvis du ikke kan få godkendelse til at udleje af den forening du køber bostadsrätt i. Undersøg NØJE mulighederne før du skriver under ... i værste fald må du sælge igen.
Guest palle Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Det får du ikke lov til af bostadrättforeningen. Det kan jeg sige med 99.9% sikkerhed. Hvis dette var muligt, ville alle os der allerede bor i Malmö, jo have 2 eller flere lejligheder, og så leje dem ud.
Guest cazper Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 En af mine venner har lige købt bostadrätt og det er faktisk udfra hans papirer jeg har taget beslutningen. Der fremgår det at udlejning selvfølgelig skal varsles til foreningen, men dette blev understreget som værende en formalitet da køber(ejer) af lejligheden i sidste ende hæfter for alt, da det er dennes penge lejligheden er købt for. Omvendt kan foreningen selvfølgelig nægte, dette hvis feks. lejeren er rocker eller med anden kontroversiel baggrund. - Jeg må indrømme jeg ikke ser dette som et problem...
Guest thomas Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Hvis du ikke ser det som et problem - ja så er der jo ingen problemer. Men jeg vil opfordre dig KRAFTIGT til at opgradere, og i hvert fald se det som et potentielt problem. Da jeg kiggede på (og købte) bostadsret i efteråret kom det til realitetsforhandlinger tre gange - og ALLE tre foreninger understregede (UDEN at jeg spurgte) over for mig, at de ville undgå, at lejlighederne blev købt med spekulation for øje. Og de gjorde mig i øvrigt også opmærksom på, at (de tre) foreningener havde vetoret overfor udlejning. Men held og lykke!
Guest palle Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 I min forening, kan man MULIGVIS få lov til at fremleje sin lejlighed, når man haft adresse i den, i min. 2 år ... Igen for at undgå spekulation. Men omvendt. Hvis den lejlighed du vælger at købe, skulle stige til det dobbelte i værdi, behøver du jo heller ikke udleje den for at tjene penge. Du kan jo bare ha' den et år, betale huslejen, og så sælge igen med fortjeneste. Så er der bare den detalje, at man ikke kan købe en lejlighed, uden at skrive under på at man også vil bo der, og man anskaffer et svensk CPR nr. Altså, hvis du vil være bolighaj, så bliv i Kbh.
Guest cazper Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 bolighaj....er det ikke en lidt overdrevet betegnelse, eller er det blot et udtryk danskere bruger når man ser et boligkøb som en investering??!! For at resumere.. jeg planlægger at købe en lejlighed i Malmø inden prisniveauet der når det danske, men kan af praktiske årsager ikke flytte fysisk derover til før tidligst et år. hvad er mulighederne - udover at lade lejligheden stå tom indtil da????
Guest palle Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Du kan jo ikke købe en lejlighed, og så lade den stå tom. Eller, det kan du selvfølgelig godt, bare du har cpr/adresse i sverige. Hvis du vælger at leje den ud "sort" så kan bostattsrätforeningen tvangssælge din lejlighed. Man har med andre ord, taget højde for at, man i sverige ikke ender med et boligmarked som i DK hvor der netop er en masse spekulanter der køber lejligheder, for at score kassen selv. Igen .... hvis det var muligt at gøre som du gerne vil, tror du så ikke at alle os der allerede bor herovre havde gjordt det for længe siden ???
Guest cazper Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Jamen i yderste konsekvens kan jeg jo bare gøre som du siger (palle) med at lade den stå tom eller flytte nogle småting over og bruge den når jeg er i malmø og selvfølgelig bibeholde mit svenske cpr nr.. som jeg ville beholde ligemeget hvad. Det kunne jeg sagtens gøre og har iøvrigt også økonomi til det. Det er der da ikke nogen der kan sætte sig imod??
Guest kim Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Til Cazper, En meget spøjs tråd den her. Først spørger du efter råd, vejledninger eller lignende ... Så melder nogle sig og giver råd og oplysninger om egne erfaringer ... Hvortil du egentlig reagerer med - det kan godt være, at I ved noget, men hvis det ikke passer i mit kram, er jeg i øvrigt ligeglad. Det er bare en observation fra min side, men måske skulle du lige overveje, hvad der egentlig er dit ærinde ...
Guest palle Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Cazper... der er lige en detalje.... Hvis din forening ser din lejlighed står tom, så bliver den tvangssolgt.... Held og lykke med projektet....
Guest cazper Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 ok - jeg må så antage at problemet ved denne konstallation er bostadsforeningen i den potentielle ejendom jeg køber. Jeg havde ikke selv erfaret dette skulle være problemet da jeg ikke har fået indtrykket af at disse skulle have så meget at skulle have sagt da man jo ejer lejligheden i modsætning til feks. andelslejligheder i kbh. MEN jeg vil gå videre i sagen trods de skeptiske kommentarer herindefra og vil vende tilbage med slutningen når jeg når dertil:o)
Guest thomas Besvaret March 11, 2004 Rapporter Besvaret March 11, 2004 Hej igen Cazper, Du lider under en enkelt misforståelse, som jeg synes jeg vil rette. Du skriver: "da man jo ejer lejligheden i modsætning til feks. andelslejligheder i kbh" Det er jo netop det man ikke gør! Det du handler når køber og sælger en lejlighed i en bostadsforening er jo netop KUN RETTEN til at bebo den. I denne henseende ser jeg faktisk udelukkende ligheder mellem bostadsforeninger i Sverige og andelsforeninger i Danmark (eller kbh. som du skriver). EJENDOMSRETTEN (og hvad dén indebærer af udgifter og forpligtelser) til byggeriet ligger i foreningen - hvilket også er den direkte årsag til foreningernes udstrakte muligheder for at blande sig i, hvad du bruger lejligheden til. Venlig hilsen og endnu en gang held og lykke! (jeg bliver mere og mere overbevist om at du får brug for rigelige mængder af begge dele - og jeg glæder mig til at høre fortsættelsen på dit eventyr. Blot tvivler jeg på, at du har lyst til at fortælle den) T
Guest cazper Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Det er rigtigt nok (til Thomas H) - men det er ikke en misforståelse. Det er en konstatering efter jeg skrev under som vitterlighedsvidne på min kammerats kontrakt, fik jeg en lang snak med formanden i den pågældene ejendom hvor han udpenslede tydeligt at foreningen MEGET sjældent blandede sig medmindre et tiltag var til direkte gene for beboerne. - Men hvad i fortæller herinde er, der åbenbart er meget stor forskel på foreningerne imellem. Bl.a kunne man (i den forening) udleje som man ønskede, sålænge man lige orienterede om det. Men jeg skal nok komme tilbage med enden på historien når jeg når dertil, ihvertfald køber jeg i denne måned så må vi jo se hvem der får ret... ;)
Guest sanni Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Får ret i hva Cazper? Ingen har sagt, det er umuligt, blot at det ikke nödvendigvis er nemt at lege bolighaj i det svenske... Du har fået dine råd og din vejledning, og nu begynder du at snakke om "at få ret"..? Det er jo egentlig ikke en sag, nogen kan "få ret i"... Anyway... god fornöjelse med projektet... (Fristes til at tilföje, at din attitude nok skal få dig langt, men lader väre)
Guest morten Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Læste indlæggende i denne debat og vil lige indskyde mine erfaringer til emnet. Jeg står faktisk og er i en lidt lignende situation som den Cazper planlægger. Jeg købte en lejlighed på Slussgatan i Malmö for ca. 10 mdr siden. Jeg havde sat min ejerlejlighed på Østerbro tilsalg 2 mdr. forinden og regnede med den blev solgt inden for de 3 som mægleren lovede. Dette var ikke tilfældet og da overtagelsen af bostadrätten på Slussgatan stod for døren havde jeg ikke fået solgt lejligheden på Østerbro. Dette gjorde jeg ligepludselig stod med en ekstra husleje udgift som overhovedet ikke var planlagt. Jeg regnede lidt på det og fandt ud af hvis jeg skulle have det til at køre rundt var jeg nødt til at blive boende på Østerbro indtil den blev solgt da den var over dobbelt så dyr som Malmö lejligheden og iøvrigt ikke kunne udlejes da det var uvist hvornår den ville blive solgt. Derimod kunne min lejlighed på Slussgatan nemt lejes ud da den bl.a er temmelig billig. Jeg gik herefter til min bostadrättforening og oplyste om den tilkomne nye lejer og der var ingen problemer i det. Jeg endte med at få solgt min Østerbro lejlighed efter 7 måneder og det reddede min økonomi at jeg formåede at leje Slussgatan ud i den mellemværende periode (til en dansker iøvrigt) Iøvrigt har dette givet mig følgende erfaringer med det svenske bostadrätts-princip: 1# Foreningen bestemmer alt vedr. økonomi, vedligeholdelse og drift af ejendommen. 2# Ejer bestemmer alt inden for lejlighedens 4 vægge - dog med det mén at bostadrättforeningen skal informeres og i yderste konsekvens kan nedlægge veto. Det Palle har skrevet om, at man litterært kan smides ud har jeg ikke hverken læst eller hørt om men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med det ikke er tilfældet. Håber i kan bruge mine erfaringer til noget. mvh. Morten
Guest spiff Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Quote fra www.hsb.se: "Vad händer om jag hyr ut utan tillstånd? Om Du hyr eller lånar ut lägenheten utan tillstånd riskerar Du att förverka nyttjanderätten. Det innebär att föreningen har rätt att säga upp Dig till avflyttning. Du kan också komma att avhysas och få lägenheten tvångsförsåld."
Guest palle Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Morten ... Du kan jo prøve at spørge, her i forummet, om der er nogle der har modtaget brev fra deres forening, om at de kunne risikere at lejligheden ville blive tvangssolgt. Dette står også i HSB's regler.
Guest palle Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Jeg siger tak til Spiff :o) Jeg tror vi skrev vores indlæg samtidig
Guest morten Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Ok, var ikke klar over det. Mener ihvertfald ikke der står noget om det på min kontrakt. Men omvendt er det jo også rigtigt at hvis man går bagom foreningens ryg skal der være konsekvenser. Jeg har bare aldrig haft problemer med min forening, nærmest tværtimod.
Guest jesper Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Morten: Det står nok snarere i foreningens generelle vedtægter, at de har dén og dén ret. Dem har du jo også skrevet under på at have modtaget og gennemlæst, ikke sandt!?
Guest spiff Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Jeg ved heller ikke hvor meget foreningerne gør ved det. Det kommer nok an på hvor man bor. Jeg har en underbo jeg kun har set hjemme i 2-3 uger sidste sommer. Resten af tiden har den været lejet ud. Han bor så vidt jeg kunne forstå på ham i Frankrig, så det er jo lidt den samme situation - Bortset fra at han er Svensker Men jeg ved at andre herinde har været kontaktet pga. mistanke om at man ikke selv boede i lejligheden. Jeg ville ikke selv turde satse på det mht. at købe en bostadsrätt som en investering med henblik på at leje den ud i en længere periode.
Guest kikkomania Besvaret March 12, 2004 Rapporter Besvaret March 12, 2004 Hejsa, vil lige give mit besyv med. Min kæreste og jeg har købt vores drømmelejlighed i malmø (som iøvrigt ALDRIG skal lejes ud) I bestemmelserne stod der, at vi har fuld råderet med lejligheden. dvs. hvis vi ønsker at rejse til USA på ferie i et år så kan vi sagtens udleje den hvis vi ønskede dette. Foreningen skal blot have besked om det via brev. Dette er bekræftet af sælgeren som er med i foreningens bestyrelse. Men som flere af jer siger..... det varierer åbenbart fra forening til forening /Peter ...Bare mine 2 sek
Guest nikolaj Besvaret March 15, 2004 Rapporter Besvaret March 15, 2004 JEG blev kontaktet fordi det var kommet HSB for øre at jeg ikke boede i lejligheden. Dette skete selvom jeg har beboet lejligheden fast siden 1. Marts 2002. I brevet stod der at hvis ikke jeg kunne dokumentere at jeg boede i lejligheden kunne de i værste fald tvangssælge den.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu