Guest cazper Skrevet May 18, 2004 Rapporter Skrevet May 18, 2004 Jeg vender nu tilbage med sidste nyt i dette efterfølgende meget omdiskuterede emne... Bostadsrätten er købt!! Det blev til en 3v på 70+køk. i rörsjöstaden til 1100.000 SEK (var udbudt til 995.000SEK men blev budt op) Jeg sikrede mig inden købet, som bl.a anbefalet af folk herindefra i den tidligere debat, at jeg kunne udleje og fik accept på dette fra foreningen. Umiddelbart kørte det på skinder indtil jeg efter at have overtaget lejl. snakkede med formanden i min forening, som sagde at der på et foreningsmøde havde været folk i foreningen der ikke var glade for jeg skulle udleje, og hun undskyldte næsten med at foreningen var gammel og konservativ - hvilket jeg selvfølgelig stod fuldstændig uforstående overfor da jeg 3 uger forinden havde fået formandens godkendelse. Om ikke andet fik jeg udtrykket min utilfredshed og fik da også herefter godkendelsen. Jeg havde allerede en lejer i baghånden før købet og denne flyttede ind i lejl. her d. 30/4. igen uden problemer. Alle ting er pt. gået rimelig smertefrit og jeg har da også en god fornemmelse omkring det hele samt en endnu bedre fornemmelse i maven når jeg nu ved jeg har en lejlighed "klar" til indflytning når jeg har lyst, imens kan min kæreste og jeg stille og roligt begynde at lære Malmö lidt bedre at kende og se om vi på et tidspunkt ønsker at "flygte" derover:-) og genopstå... efter citat fra vincent "født fri - beskattet til døde" :D Konklusion: Jeg mener jeg har gjort det rigtige - selvfølgelig er der risici forbundet med min nu udførte plan, men jeg har åbenbart været heldig efter manges udsagn. MEN... Jeg kan stadig ikke fatte den svenske bostadsforenings politik på visse områder: "vi bestemmer om du må udleje" HVORFOR??? 1/fri prisfastsættelse = 0 ventelister = ingen at beskytte her. 2/foreningens andel i lejligheden udgør for mit vedkommende under 10%, hvorfor hel.... kan de så have større indflydelse på tiltag inden for mine 4 vægge end jeg selv?? Det er næsten nemmere at administrere en ejerlejlighed end en svensk bostadsratt da der åbenbart hurtigt går bureaukrati i systemerne derovre så snart der er flere om beslutningerne...(folk der kender lidt til offentlig forvaltning i Sverige vil nikke med) IKKE destomindre er min plan lykkedes og jeg ejer nu en andel i en forening i sverige, imens jeg bor i DK. for mig at se er mine fordele åbenlyse: 1./ lækkert rentefradrag 2./ mulighed for vækst 3./ ingen besværlig overgang med papirarbejde osv i fremtiden.. 4./mulighed for at lære malmö bedre at kende før broerne bagved er brændt Cazper
Guest cazper Besvaret May 18, 2004 Rapporter Besvaret May 18, 2004 Jeg vender nu tilbage med sidste nyt i dette efterfølgende meget omdiskuterede emne... Bostadsrätten er købt!! Det blev til en 3v på 70+køk. i rörsjöstaden til 1100.000 SEK (var udbudt til 995.000SEK men blev budt op) Jeg sikrede mig inden købet, som bl.a anbefalet af folk herindefra i den tidligere debat, at jeg kunne udleje og fik accept på dette fra foreningen. Umiddelbart kørte det på skinder indtil jeg efter at have overtaget lejl. snakkede med formanden i min forening, som sagde at der på et foreningsmøde havde været folk i foreningen der ikke var glade for jeg skulle udleje, og hun undskyldte næsten med at foreningen var gammel og konservativ - hvilket jeg selvfølgelig stod fuldstændig uforstående overfor da jeg 3 uger forinden havde fået formandens godkendelse. Om ikke andet fik jeg udtrykket min utilfredshed og fik da også herefter godkendelsen. Jeg havde allerede en lejer i baghånden før købet og denne flyttede ind i lejl. her d. 30/4. igen uden problemer. Alle ting er pt. gået rimelig smertefrit og jeg har da også en god fornemmelse omkring det hele samt en endnu bedre fornemmelse i maven når jeg nu ved jeg har en lejlighed "klar" til indflytning når jeg har lyst, imens kan min kæreste og jeg stille og roligt begynde at lære Malmö lidt bedre at kende og se om vi på et tidspunkt ønsker at "flygte" derover:-) og genopstå... efter citat fra vincent "født fri - beskattet til døde" :D Konklusion: Jeg mener jeg har gjort det rigtige - selvfølgelig er der risici forbundet med min nu udførte plan, men jeg har åbenbart været heldig efter manges udsagn. MEN... Jeg kan stadig ikke fatte den svenske bostadsforenings politik på visse områder: "vi bestemmer om du må udleje" HVORFOR??? 1/fri prisfastsættelse = 0 ventelister = ingen at beskytte her. 2/foreningens andel i lejligheden udgør for mit vedkommende under 10%, hvorfor hel.... kan de så have større indflydelse på tiltag inden for mine 4 vægge end jeg selv?? Det er næsten nemmere at administrere en ejerlejlighed end en svensk bostadsratt da der åbenbart hurtigt går bureaukrati i systemerne derovre så snart der er flere om beslutningerne...(folk der kender lidt til offentlig forvaltning i Sverige vil nikke med) IKKE destomindre er min plan lykkedes og jeg ejer nu en andel i en forening i sverige, imens jeg bor i DK. for mig at se er mine fordele åbenlyse: 1./ lækkert rentefradrag 2./ mulighed for vækst 3./ ingen besværlig overgang med papirarbejde osv i fremtiden.. 4./mulighed for at lære malmö bedre at kende før broerne bagved er brændt Cazper
Gio Besvaret May 19, 2004 Rapporter Besvaret May 19, 2004 Hov hov... "født fri - beskattet til døde" ...var mit citat!
Guest cazper Besvaret May 19, 2004 Rapporter Besvaret May 19, 2004 ups - sorry Giovanni, det var selvfølgelig dit citat
Guest carspar Besvaret May 26, 2004 Rapporter Besvaret May 26, 2004 Grunden til at de kommer med de indvendinger er at en Bostadsrätte ikke er en ejerlejlighed. Du køber retten til at bo der, men det er ikke din, til forskel fra en ejerlejlighed i Danmark. Men der er netop kommet en ny lov her i Sverige der giver større frihed til "ejeren" af en Bostadsrätte. Men det er faktisk foreningen der bestemmer om der er bopælspligt eller ej. Foreningen er i den sammenhæng representeret ved bestyrelsen og ikke HSB eller andre, de bestyrer bare økonomien, men du skal dog kunne blive medlem af HSB eller andre. Bestyrelsen er valgt til at tage det fulde ansvar og får løn for det, men har også juridisk ansvar hvis der begås fejltagelser. Men det var godt at du fik tilladelsen. Hav en god dag.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu