swoop Skrevet April 23, 2002 Rapporter Skrevet April 23, 2002 Hej, mig og min kone (+ vores barn) tænker på at flytte til Sverige i nær fremtid. Jeg har dog lidt problemer med at finde de rette sider til at kigge efter lejligheder/rækkehuse på, er der nogen som har nogen sider de har gode erfaringer med? Især området omkring Malmø/Lindhamn virker interessant. Hvad ligger prisniveauet på i det område? Har på fornemmelsen priserne ligger lidt overmiddel er det korrekt? På forhånd tak.
swoop Besvaret April 23, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret April 23, 2002 Hej, mig og min kone (+ vores barn) tænker på at flytte til Sverige i nær fremtid. Jeg har dog lidt problemer med at finde de rette sider til at kigge efter lejligheder/rækkehuse på, er der nogen som har nogen sider de har gode erfaringer med? Især området omkring Malmø/Lindhamn virker interessant. Hvad ligger prisniveauet på i det område? Har på fornemmelsen priserne ligger lidt overmiddel er det korrekt? På forhånd tak.
Guest l@rsen Besvaret April 23, 2002 Rapporter Besvaret April 23, 2002 Hej! der er to sites som jeg bruger til at finde lejligheder på, det er www.hemnet.se og www.bovision.se . Priserne i Limhamn er efter min opfattelse som sagt lidt over middel, med god grund syntes jeg. De bliver så noget dyrere hvis man kommer længere ind mod Centrum fra Limhamn . Men det er efter min mening det "Pæneste" område, altså fra Centrum og sydpå til Limhamn. Hvis man vil finde billig bolig, kan man f.eks finde en omkring nobeltorget, men der er også en grund til at de er så billige så. Der er mange unge mennesker og mange andre folkefærd, som nok gør området til et lidt mere broget område. Man kan bare tjekke hos forsikringsselskaberne, de plejer at vide hvilke områder der er dyre for dem :-). Det er hvad jeg kender til af områder, måske andre kender til andre gode steder i Malmö? Jeg har også brugt lang tid på at tage rundt og se på områder før jeg købte det jeg har nu, og det område jeg faldt for var uden tvivl det allerede nævnte område.
Guest sören Besvaret May 21, 2002 Rapporter Besvaret May 21, 2002 Til Lar@en Limhanm er det bedste sted at bo i Malmö uden tvivl jeg bor selv i Rosengård men akter at flytte snarest muligt det her sted er sku et rigtigt røverkvarter ! Fy for Fanden
Guest eric Besvaret June 20, 2002 Rapporter Besvaret June 20, 2002 Det kan jeg da ikke forstå... Det kan måske være fordi integrationen ikke er slået helt igennem endnu d:p Der er mange dejlige steder i Malmö, det er synd at din mægler ikke advarede dig. Kvarteret omkring Värnhemstorget er det hotteste lige nu. Priserne er steget voldsomt den sidste tid.
Guest nina Besvaret November 16, 2004 Rapporter Besvaret November 16, 2004 Jeg vil bare lige sige, at jeg også bor i Rosengården og jeg synes det er et dejligt område. Jeg bor så også på thomsons väg og ikke over i ghettoen på den anden side af vejen. Så det er altså ikke hele Rosengården der er et dårligt sted og bo.
Guest lena Besvaret November 16, 2004 Rapporter Besvaret November 16, 2004 Jeg forstår simpelthen ikke folk altid skal snakke om rosengård, Ghetto, dårligtsted, der vil jeg i hvertfald ikke flytte, osv. kun fordi at der bor lidt flere indvandre end andre steder? Hvorfor skal man være så "racist" ? Vi er jo også mere eller mindre fremmed i sverige, hvorfor skal vi dansker altid være så fremmedfjenske, jeg læste i metroèn at Danmark have taget imod 9% fremmed hvor imod sverige modtog 60%, jeg skammer mig nogen gange over at være Dansker. Igår så jeg i fjernsynet at Danmmark havde tilbudt muslimerne i en moske ved Ørsund, og så kommer der typisk reaktion fra en dansker, at det vil han ihvertfald ikke ha, ellers må de bare rejse hjem. Hvor jeg dog skammede mig, racisme lyste ud af hans ansigt, i malmø er der bygget en stor moske, er det så blevet til en muslimsk land? Dansker tænker kun på "vores lille danmark" uha fremmedarbejder overtager danmark osv. Jeg har rejst meget i mellemøsten, og har set kirker i muslimske lande, men danmark, ja det er ligemeget, vi bliver aldrig klogere.Der skal lige siges at det er ikke alle dansker jeg mener der er fremmedfjenske, men en stor del er.
Guest henning Besvaret November 16, 2004 Rapporter Besvaret November 16, 2004 Hej I 2 Det er en meget gammel tråd (2002) i har genoptaget. Lena, jeg hører også til dem som ikke vil bo i Rosengård. Det skyldes måske ikke så meget at det er en indvandrerghetto - Jeg er jo selv indvandrer ;-) Men mere at jeg synes det er ucharmerende og, det er altså et balladekvarter. Der er altså flere arbejdsløse og flere på overførselsindkomster og det er, som i DK, lig med socialt belastede områder. Jeg tror ikke så meget det skyldes indvandrere, men måske mere det sociale grundlag kvarteret har. Det er ca. 90% af rosengårds beboere som er af anden etnisk herkomst. Det må siges at være et rimeligt højt tal. Jeg er meget enig med dig i, at Danmark er blevet endog meget fjendtligt indstillet overfor indvandrere - Jeg er selv gift med en indvandrer - Vi flyttede til Sverige af flere grunde, men mest fordi hun i Sverige kan opnå svensk statsborgerskab på 4 år - Imod 7 år i DK, HVIS hun består prøverne. Vi er glade for at bo i Sverige, men jeg må erkende at på netop indvandrerområdet har Sverige skuffet fælt ; Mit indtryk er, at den svenske integrationspolitik er nøjagtig lige så forfejlet som den danske. Arbejdsløheden er enorm blandt indvandrere i Sverige. Der er ghettodannelser i stor målestok som vi kender fra Danmark - og en gruppe 2. generationsindvandrere uden uddannelse som er kriminelt hårdt belastet - Altsammen som i DK. Onde tunger siger endog at det er sværere for en indvandrer at få arbejde i Sverige end det er i DK. Svenskerne tager flere asylsøgere og indvandrere end DK, men der er også store problemer forbundet med det. Mit klare indtryk er at Sverige er meget politisk korrekt i indvandrerspørgsmålet - Det må ikke siges alt for højt, at integrationen er fejlet. Men her er dejligt alligevel ;-))
Nils Besvaret November 16, 2004 Rapporter Besvaret November 16, 2004 Hej Lena - Du er ikke alene Lena. Vi er rigtig mange efterhånden, der hader folk, der hader folk. Der er ikke noget mere modbydeligt end mennesker, der ikke kan fordrage andre, og hvor er det fint, du tager emnet op. Hader du forresten også folk, der hader folk, der hader folk? Personligt elsker jeg dem vildt! Men folk, der hader folk, der hader folk, der hader folk, hader jeg, og de hader sikkert også mig eller i hvert fald hader de de folk, der hader folk, der hader mig.
Guest michaelbo Besvaret November 16, 2004 Rapporter Besvaret November 16, 2004 Henning der har du nok ret. Men Hr. og fru Jønsson elsker heller ikke de fremmede når man taler med dem på 2 mands hånd.Til Lena Jørgensen og Nina Pedersen , jamen det er da dejligt at i har fundet jer til rette der hvor i bor, men hold dog op med det politiske korrekte pis !! Rosengården er i samme liga som Gjellerupparken eller Voldsmose i DK, og der har man squ da ikke lyst til at bo, og så kan det da være ligyldigt om ballademagerne er svenske , danske, tyrkiske eller russere for den sags skyld.
Guest thomas Besvaret November 16, 2004 Rapporter Besvaret November 16, 2004 Til Henning, og alle i andre Spassere der ikke aner en skid om hvad Rosengården er. Tag og kom herud, se det for jer selv, måske står der en masse i aviserne og nyhederne. Men Rosengården er delt op i 2 af amiralsgatan, og på den ene side er alle de sociale byggerier medens der på den anden side kun er bostädsrätter. Selvfølgelig er der mange indvandrere og hvad så, det er måske 10% af dem der bor i Rosengården som laver balladen! Jeg ved f.eks. at Perstorp er et endnu værre sted at bo, for der er der kun udlejningsboliger og der er en hel del der er tomme fordi det er et stort kriminelt belastet område!!! Jeg syntes det er rart at der er så mange der har så forskellige meninger, men hvis man kun har sin mening fodi en anden har den eller fordi man har læst noget i avisen, så er man for dum!!! Og de der 90% af Rosengården beboere som er indvandrere, de bor i de sociale byggerier, og de bor i bostadsratter hvor der monstro er ballade, men sq ikke mere end inde i byen! Jeg har boet her i 2 år, og jeg har sq ikke oplevet noget, andet end venlige mennesker uanset hvilken side af Rosengården jeg har været på... Dog bliver jeg helst på min egen side efter mørkets frembrud.... Men husk på, at der altid er 2 sider af enhver sag, og der er 2 sider af Rosengården. På min side af Rosengården bor der rigtig mange danskere der bor rigtig mange svenskere og en hel masse andre mennesker fra alle mulige lande, og hvad så!!!
Admin Besvaret November 16, 2004 Rapporter Besvaret November 16, 2004 Lena, Du skriver som om at danskere er mere fremmedfjendske end svenskere, men der er jeg bange for at du tager fejl. Der er langt mere racistisk vold i Sverige end i Danmark. Forskellen er bare at i Sverige må man helst ikke sige det højt. Men tag endlig ikke fejl. Svensken er ikke spor anderledes. Og hvorfor er der fjenskab mod de fremmede ? De kunne være at eksempler som unge piger som bliver "æresdræbt" når de bliver for vestlige, børn der bliver sendt på "genopdragelse", unge der hylder terrorangrebet på WTC og det seneste påstyr over drabet på Theo van Gogh. Det er vel ikke så underligt hvis nogen får en negativ holdning ?
Guest jesper Besvaret November 17, 2004 Rapporter Besvaret November 17, 2004 Jeg kan kun istemme koret med Thomas og Steen. Rosengården har fået et dårligt ry - men der er to sider af sagen/Rosengården. En go´ og en dårlig...paradoksalt nok. Og lad så lige være med at ligestille hele Rosengården med Gjellerupparken og Vollsmose. Det er historien om en bunke fjer der er blevet til et hønseri - igen. *suk* Vedr. at være indvandrer i et hvilket som helst land, så har jeg en ret simpel holdning til dét: Skik følge eller land fly. Kan du ikke leve efter de regler der er udstukket, så er du bedst tjent med at daffe hjem igen - eller blive smidt hjem, i nogle tilfælde. Jeg véd der er flere sider af denne sag, og som sikkert vil blive hevet frem nu. Men i bund og grund så er det min holdning. Og den gælder selvfølgelig også mig selv, eftersom jeg er indvandrer i Sverige.
Guest michaelbo Besvaret November 17, 2004 Rapporter Besvaret November 17, 2004 Ja Gio det er rigtigt!!! Skik følge eller land fly, men sådan er det ikke hvis man kommer til Danmark, det har man automatisk ret til at forfægte sine middelalderlige, kvindehadske, demagogiske meneskefornedrende synspunkter og samtidig mere eller mindre kræve at de indfødte skal efterleve, eller reskektere dem, alt sammen i religionens hellige navn. Så er det nemlig ok ! His jeg stiftede et parti der havde de rasistiske menneskefjendske synspunkter som forfægtes af en hvis religion, så ville jeg blive fængslet. Vores demokratiske system er ikke indrettet til at reagere på kræfter der ikke vil følge systemets spilleregler, ligesom tyskerne i 70erne var nødt til at lave særlove for at dæmme op for kommunister og terrorister. Jeg har personligt svært ved at acceptere at jeg skal respektere en en fremmed som står og prædker at jeg er et vantro svin som godt må dræbes hvis jeg tilfældigvis ikke er enig med ham. Når jeg så har den mening at et sådant individ burde sendes tilbage til jordhulen , ja så er jeg fremmedfjendsk !! Det er rent Kafka. Det skal lige indskydes at jeg er indvandrer for tredie gang nu, så jeg har selv prøvet det.
Persson Besvaret November 17, 2004 Rapporter Besvaret November 17, 2004 LoL Jeg elsker altså den kvartalsvise gentagelse af den aldrig kedelige (men efterhånden ret trivielle og ensformige) diskussion omkring indvandrere, rosengården og snævertsynede danskere.. :D nej, diskussion er det vel ikke engang længere. Men sjovt er det altså stadigt at læse, det eneste der er nyt er de betegnelser og ukvemsord der bliver kastet efter hinanden. Budskaberne er ens, så hvis man sorterer dem fra - så har man da en god omgang underholdning på højde med 'The Osbournes' .. Reality shows er altså god underholdning. Undskyld afbrydelsen - jeg venter spændt på næste halvleg ps jeg holder med de Grønne (Hof altså)
Guest palle Besvaret November 17, 2004 Rapporter Besvaret November 17, 2004 *GAB* ... ren underholdning. Man bor vel der hvor man vil/kan ?? Altså, ingen tvivl om at vores lejligheder har været betydeligt billigere end andre steder i byen og det er vel også en betydende grund til at man bor som man nu en gang gør. Jeg har helt opgivet at forklare hvad det er for en bydel vi bor i. Folk har en skepsis til området selvom det eneste de har set til det, er busrute 11 og Citygross. Der er andre områder i byen hvor jeg slet ikke ville færdes og betydeligt flere steder jeg ikke ville parkere min bil. Her er der sgu aldrig sket noget. Ihvertfald ikke hvad jeg har set eller hørt... men, det gælder jo alle steder, eller hur ? Ingen aner om manden i Limhamn banker konen eller boller naboens børn... Jeg tror at alle der har besøgt os, kan bekræfte at det er et stille og roligt område, hvor alle vores besøgende har givet udtryk for at "her er sgu da stille og roligt" Men, ingen grund til at komme med lange forklaringer... kom ud og kig...helst INDEN man udtaler sig
Guest henning Besvaret November 17, 2004 Rapporter Besvaret November 17, 2004 Kære Thomas Du skal da endelig forsvare dine synspunkter, men er det nødvendigt at kalde mig og andre for spassere ?? Nå - Det må du selv om, men hvis du har læst og ikke mindst forstået mit indlæg, så siger jeg i vid udstrækning det du selv skriver - Jeg fordømmer ikke beboerne i rosengård. Jeg hader ikke indvandrere uanset deres herkomst og der findes masser af områder, som har de samme problemer som i rosengård. jeg bor selv i Hindby hvor der også bor masser af indvandrere - Der er bare ikke mange udlejningsboliger, som måske gør at problemerne ikke er så udtalte. Det jeg sagde var, at mange indvandrere ikke altid er lig med problemer. Men mange mennesker på overførselsindkomster og høj arbejdsløshed giver problemer. Om bydelen hedder rosengård eller hermodsdal eller vollsmose. I øvrigt synes jeg du gør meget ud af at der er 2 sider af rosengård din side og de andres - Er det dobbeltmoralsk eller ? Nils - Jeg tror ikke der er nogen der hader dig !
Guest thomas Besvaret November 17, 2004 Rapporter Besvaret November 17, 2004 Kærer søde rare Henning, forstå det nu med et blink i øjet;) Og hvis du syntes det er dbmoralsk, så syntes du bare det! Jeg er heldigvis ligeglad for jeg er glad for at bo hvor jeg bor, uanset om mine naboer er fremmede eller ej!!!
Guest zeni Besvaret November 17, 2004 Rapporter Besvaret November 17, 2004 Skægt at mange her på debatter anvender indvandre og fremmed, når vi selv er begge dele. Bare ikke mig, kun naboen ;-)
Guest lena Besvaret November 22, 2004 Rapporter Besvaret November 22, 2004 Neeej det var dog utroligt som nogen indirekte er nogen forbanede racister. Den undersøgelse der blev lavede hvor der kom frem at hvor intolorante vi dansker er overfor fremmede, og at vi lå meget højt oppe på top 10 indenfor udlæning politik. Og der skal også siges at det er ikke alle udlæning som er otodokse eller tilhængere af hr. bin laden. Der er også nogen som prøver deres bedste for at integere sig, men nej de for hellere ikke nogen chance, i hvertfald ikke hos os dansker.
Guest thomas Besvaret November 22, 2004 Rapporter Besvaret November 22, 2004 Puha... jeg ville nu nødigt kaldes en racist. Jeg er en af dem der har valgt at bo inde i Malmø C. og bestemt ikke rosengården. Har rejst meget og nydt mange kulturer rundt omkring, men jeg har aldrig provokeret dem eller forsøgt at anvende min religion eller oprindelse for at opnå fordele. Aldrig har jeg nøgenbadet på en muslimsk strand, med undskyldningen at det påkræver min religion at jeg gør. Jeg har heller ikke kaldt dem racister, fordi man ikke må dette i de lande jeg har besøgt. Jeg har heller ikke kropsvisiteret muslimske kvinder i bosnien, selv om vi vidste de smuglede våben. Hvis ikke vi havde kvindelige soldater måtte vi lade dem gå. De udnyttede vores respekt for dem, men jeg bærer dog heller ikke nag, sådan var spilleregelerne VI måtte acceptere. Vi satte i ny og næ livet på spil for at redde fremmede, jeg har altså gjort mit til næstekærlighed her i livet, sammen med mine kammerater, dog kom enkelte desværre ikke levende med hjem igen. Jeg har drukket Slicovich (uha alkohol hva`) og røget vandpipe med Muslimer, og det har ingen noget imod. Men sjovt nok er der nogle danskere der er imod alt, og de vil ikke tøve med at kalde mig racist, hvis jeg nægtede at bo i en ghetteo når jeg kom hjem til scandinavien. Hvis jeg nu også skrev et indlæg på scanianet og spurgte om et område at bo i, men der skulle helst primært bo en overvægt af mennesker af oprindelig Nordisk Herkomst. Er jeg så også et dårligt menneske? Det håber jeg sandelig ikke. Så er jeg jo flygtning i min egen kultur, undertrykt og jaget verbalt af dem man troede man kunne kalde "sine egne".... hvem er så outsideren, den tilflyttede gæst i landet eller den der virkeligt tog ud og hjalp folk hvor de havde brug for det, uanset kultur. Hvem definerer dommen, er det den der sidder hjemme og læser aviser og protesterer imod alt? Vågn op, se verden omkring jer. Den har vi alle meninger om, og repekterer man ikke modsatte meninger er man ude på et skråplan, som enten "pladderhumanist" eller "racist", i en verbal fastlåst skyttegravskrig der kører i årtier. Pas på med det ord racist.... jeg ville tage en sådan tiltale meget personligt ....
Guest michaelbo Besvaret November 23, 2004 Rapporter Besvaret November 23, 2004 Flot skrevet Thomas O.
Guest ob Besvaret November 24, 2004 Rapporter Besvaret November 24, 2004 Ak ak den frygt Husk at nissen flytter med uanset hvor i flytter til :P
Guest malezar Besvaret November 25, 2004 Rapporter Besvaret November 25, 2004 Det er sjovt som folk bruger ordet racist fordi man har en mening og man står ved den. Så vidt jeg husker er en racist "En person som mener at hans race er overlegen en andens". Alt respekt for Thomas O's indlæg. Synes det var godt skrevet. Jeg har nu ikke gjort tjeneste i Bosnien. Men jeg gik da ikke i shorts i Peterskirken, jeg tager en evt kasket af i alle kirker/moskeer jeg går ind i. Jeg respektere fremmede kulturere om det er i Australien, Thailand, Brasilien eller et andet sted. Er jeg ikke i Danmark, så opfører jeg mig som en gæst. Hvad jeg til gengæld har problemer med er religions baseret fanatikere, som tager sin en voldsom frihed til at fordømme andre og udfører handlinger fordi deres religion diktere at det må man godt. Og her er det bedøvende ligemeget om vi taler katoliker, protestanter, muslimer, jøder, mormorner, jehovas vidner, scientologer eller buddister. Nu ligger det bare at det er primært muslimske ekstremister der råber højest om jyhad og sharia-loven.(Og om det er mediernes skyld man hører mest om det er en anden diskusion.) Og når jeg så bliver kaldt racist fordi jeg mener at man skal smide folk ud af DK som udøver selvtægt fordi deres religion kræver det, bliver jeg sgu lidt harm, specielt hvis de er flygtet fra et land hvor de er blevet undertrykt. Det svarer lidt til korstogene som foregik i 1100 tallet, og det er lidt over 900 år siden."Hovsa, de har sgu hovedet mod Mekka og tilbeder en anden religion. Af med knoppen på dem." Er det kun den vestlige del af verdenen som har studeret den del af historien, og er kommet videre? Og skal vi nu have nogle århundreder af hellig krig før muslimer finder ud af at det ikke er løsningen? Og så går der endnu 900 år, så siger mormonerne "Hov, nu skal vi sgu have en religionskrig. Alle med kun en kone fortjener ikke at leve." Det er fint at du tilbeder en højere magt eller følger en bog fra fordums tid, men du skal fandme følge de love det land du bor i har. Og hvis du mener at din gud står over alt andet, skal du nok flytte til et land hvor regeringen, og flertallet deler dine synspunkter.
Guest malezar Besvaret November 25, 2004 Rapporter Besvaret November 25, 2004 Og så har tråden vist også flyttet sig lidt fra det oprindelige boligkøbs emne. Sorry....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu