Jump to content

Bolig og økonomi i sverige

Recommended Posts

Guest velocity
Skrevet

Jeg er meget tæt på at sige ja til en lejlighed, har fået godkendt mit lån hos SEB men da jeg har Db i DK, vil jeg også gerne hører hvad deres datterselskab kan tilbyde mig. Det lån jeg har fået lavet hos SEB ser ganske fint ud og når alle regninger er betalt vil jeg have ca. 6800 SEK til mig selv. dette er inkl ca 1800 SEK til mad. Dertil skulle der gerne være råd til en bil om ca. et halt år. Så mener i at det kan køre fornuftigt rundt i Sverige, råd til café og byture en gang imellem. I disse udregninger er der ikke taget forbehold for fradrag af pendlerkort og fradrag af lånerenterne

Guest velocity
Besvaret

Jeg er meget tæt på at sige ja til en lejlighed, har fået godkendt mit lån hos SEB men da jeg har Db i DK, vil jeg også gerne hører hvad deres datterselskab kan tilbyde mig. Det lån jeg har fået lavet hos SEB ser ganske fint ud og når alle regninger er betalt vil jeg have ca. 6800 SEK til mig selv. dette er inkl ca 1800 SEK til mad. Dertil skulle der gerne være råd til en bil om ca. et halt år. Så mener i at det kan køre fornuftigt rundt i Sverige, råd til café og byture en gang imellem. I disse udregninger er der ikke taget forbehold for fradrag af pendlerkort og fradrag af lånerenterne

Besvaret

Det kommer jo an på din levevis. Nogle er på su, andre har en indkomst langt over millionen. Det kommer jo an på hvem du spørger. Regn lidt på hvad du bruger når du er i byen, hvad er dit tøjbudget ect ect ect.... Jeg vil iøvrigt vædde en halv nisseøl på, at DB ikke kan tilbyde noget bedre end SEB SE

Guest velocity
Besvaret

Hvis nu man tager udgangspunkt i en ganske almindelig person uden alt for mange dyre vaner men med en fornuftig indkomst. der er regnet budget til tøj ved siden af de 6800 SEK om måneden. Jeg selv syntes at det ser rimlig fornuftigt ud, men jeg har jo hellere aldrig boet i Sverige før.. Jeg tror sku at jeg siger ja til den. Problemet er bare at jeg også skal have godkendt lånet til udbetalingen ved siden af og mæglern er ved at blive ret vild da han siger at hvis jeg vil have den skal det være nu, men jeg kan ikke give ham svar før onsdag

Besvaret

"Jeg selv syntes at det ser rimlig fornuftigt ud" Velocity: Jamen, så har du jo selv svaret, ik'? Det er jo ikke sådan, at folk her kan sidde og give dig økonomisk rådgivning, det må du hellere tale med din bankrådgiver om. Held og lykke happy.gif

Guest nikolaj
Besvaret

Velocity: SEB går som andre svenske banker ud fra nogle helt specifikke regelsæt. For at du kan få godkendt lån i Sverige skal du have en indkomst efter skat og boligudgifter (inkl. evt. lån) på min. 8.000 SEK. Dette er uden at tage højde for de fradrag man får som grænsegænger (f.eks forhøjet befordring). Argumentet er, at man skal ikke kunne få råd til bolig pga. et højere skattefradrag. Dette er for at sikre, at de personer banken låner penge har råd til bolig selvom de skulle få job i Sverige f.eks. Banken er som sådan derfor ligeglad med om du bruger 1.200 på mad om måneden, eller 4.000 ... de skal bare have et rådighedsbeløb til lommepenge på 8.000 SEK pr. måned. Dette gøres ved at tage din udbetalte løn og fratrække husleje/afgift. Når du så har fået bevilget lånet, så kan du kun smile og slappe af. Hvis du har en økonomi der kører rundt uden dine fradrag, så får du skatteværdien af dine uudnyttede fradrag tilbage næste år inkl. renter fra Told & skat. Fradrag for befordring samt fradrag for renter bør være nok til at få dig en bil. En billig bil, men stadig en bil happy.gif

Guest michaelbo
Besvaret

Husk nu på en ting Velocity ! Når der kommer en rentestigning skal du regne med dit bolån bliveer dyrere. Kalkuler i dit budget med at kun mindst skal kunne klare 3% uden at du må gå fra hus og hjem.

Guest velocity
Besvaret

Det enelige problem er, at som netop færdiguddannet ikke står med 10% til udbetalingen og er blevet nødsaget til at låne de penge hos SEB DK, men efter et fornuftigt møde og en bankrådgiver der tjekkede hele balladen igennem, mente han at mit rådighedsbeløb så ganske fornuftigt ud og han kunne ikke se nogle problemer i dette. Jeg for svar imorgen, går lånet igennm mangler jeg kun at skrive under og jeg flytter til Ostervangsgatan om 2-3 måneder. Man bliver faktisk temlig overrasket over hvor smertefrit det endelig er at flytte til Sverige

Guest velocity
Besvaret

Jeg skiftede hele balladen til SEB uden problemer, har skrevet under og overtager lejligheden på Ostervangsgatan 1. Oktober

Besvaret

Ligesom i Danmark er der stor forskel på bankerne. Men man kan absolut IKKE sige en minimum indkomst der skal til for at få det til at løbe rundt samt for at få lån. Min kæreste er blevet godkendt til at låne SEK 430k på en dansk su. Det er bare et spørgsmål om at tilpasse lånet. Men nu du er godkendt, er det jo fedt, velkommen til.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...