Jump to content

Underlig rygepolitik - udendørs.

Recommended Posts

Skrevet

Her hvor vi bor har vi på et tidspunkt modtaget en seddel kastet ind ad døren fra HSB, at enkelte havde klaget over at der blev røget på trappegangen, og ikke alle kunne tåle røgen. Derfor var det da naturligt ikke at ryge der, og der blev lavet rygeforbud. Fint nok. Nu gør jeg som alle andre iøvrigt, ryger på altanen og det er en udemærket Svensk tradition, især da min kæreste er ikke ryger, og hjemmet lugter ikke af et stort askebæger. Nu kommer det sjove, for da vi kom hjem lå der flg fra boligselskabet: Till de boende i föreningen. Som ni har kunnat ta del i av media under de sidste månederne är det alt fler lägenhetsinnehavere, som mår dårligt av cigaretrök från angränsande lägenheters balkonger. bla. bla. bla... og så nævner de at røgen jo søger opad og generer. De siger faktisk at det generer nogle, at man sidder ude på sin altan og ryger en cigaret, så man skal vise hensyn. Mærkeligt at sidde og tænke på, mens man sidder og ryster af kulde på en storm omsust altan. Jeg har intet imod at vise hensyn mht rygning, men det her er det mærkeligste jeg til dato har set. Hvis man er så syg, hvordan kan man så overhovedet bo i en forurenet storby, med busser og biler der blæser forbi. Ikke sært at de har et anstrengt forhold til dieselbiler. :-) Ikke et ord om de "snus" folk der render og spytter på gaden og ud over altanen, og tørrer deres snaskede snus af, eks. på stolperne nede i P-Kælderen, eller spytter det ud på gulvet. Jeg ved ikke med jer, men jeg savner ligesom ord for dette. Har i andre i HSB modtaget noget lignende papir?

Besvaret

Her hvor vi bor har vi på et tidspunkt modtaget en seddel kastet ind ad døren fra HSB, at enkelte havde klaget over at der blev røget på trappegangen, og ikke alle kunne tåle røgen. Derfor var det da naturligt ikke at ryge der, og der blev lavet rygeforbud. Fint nok. Nu gør jeg som alle andre iøvrigt, ryger på altanen og det er en udemærket Svensk tradition, især da min kæreste er ikke ryger, og hjemmet lugter ikke af et stort askebæger. Nu kommer det sjove, for da vi kom hjem lå der flg fra boligselskabet: Till de boende i föreningen. Som ni har kunnat ta del i av media under de sidste månederne är det alt fler lägenhetsinnehavere, som mår dårligt av cigaretrök från angränsande lägenheters balkonger. bla. bla. bla... og så nævner de at røgen jo søger opad og generer. De siger faktisk at det generer nogle, at man sidder ude på sin altan og ryger en cigaret, så man skal vise hensyn. Mærkeligt at sidde og tænke på, mens man sidder og ryster af kulde på en storm omsust altan. Jeg har intet imod at vise hensyn mht rygning, men det her er det mærkeligste jeg til dato har set. Hvis man er så syg, hvordan kan man så overhovedet bo i en forurenet storby, med busser og biler der blæser forbi. Ikke sært at de har et anstrengt forhold til dieselbiler. :-) Ikke et ord om de "snus" folk der render og spytter på gaden og ud over altanen, og tørrer deres snaskede snus af, eks. på stolperne nede i P-Kælderen, eller spytter det ud på gulvet. Jeg ved ikke med jer, men jeg savner ligesom ord for dette. Har i andre i HSB modtaget noget lignende papir?

Guest michaelbo
Besvaret

Nu er vi flyttet til Sverige. 1-10-04. Jeg kan godt li' en god cigar. Også dem der ryges wink.gif. så for ikke at bringe mig i miskredit med grundejer foreningen har jeg investeret i 2 tons grill kul. wink.gif Når jeg så mærker trangen komme over mig, så tænder jeg grillen, diverse varme bækkener mm. Så har naboerne mere travlt med at bekymre sig over lugten af delvist forbrændt grillkul end over cigarrøg. wink.gif Man kan eventuelt komme en våd aflagt sok ovenpå grillen som yderligere camouflage.biggrin.gif

Besvaret

Thomas: Det er jo dybt til grin, dén skrivelse!! *lol* Jeg tror bare du skal fortsætte som du plejer. Det kan de vist ikke gøre det store véd. Og det er nok "de andre", der ryger andet end cigaretter ;o) på altanen, som de hentyder til happy.gif

Besvaret

He he he .... en gang imellem er de sgu bare for meget herovre. Man står virkeligt og tager sig til hovedet, en sådan skrivelse ville blive afvist i Danmark.

Guest carspar
Besvaret

Hej Thomas O. Velkommen til den Svenske kultur, den er for viderekommende. At klage over alt og alting er en nationalsport her i Sverige, husk det. For at undgå dette bliver du nød til at gå i dialog med dem (undgå at blive gal eller true). Vi havde selv samme problem i starten, vores hunde (små) gøede når vi ikke var hjemme, og vores underbo klagede til bestyrelsen, sendte breve til os o.s.v. Jeg gik ned til ham og spurgte om hvor slemt det var, fik en forklaring af ham, og vi sagde at vi ville prøve at ændre på det, vi lukkede hundene inde i et værelse når vi ikke var hjemme, efter råd fra vores Svenske hundepassere. Det hjalp, men jeg spurgte han ind imellem om han kunne mærke nogen ændringer, og det kunne han, selv inden vi gjorde noget som helst. Vi blev helt gode venner, han er flyttet i dag da han var pensionist og meget ensom (deraf problemerne), men vi er de eneste han stadig ringer til for bare at tale lidt med nogen overhovedet, da han ikke længere har noget netværk. Når Svenskerne mister deres sociale netværk, så ramler deres tilværelse sammen, deres samfund er bygget op på at de er med i "samhallet", så når de bliver pensionist eller mister deres kære, så sker det ofte. Hvis det er en Nabo der alligevel har et netværk, plejer det at være fordi at de tager afstand for alt nyt, ting skal være som det altid har været, og de brokker sog gerne sammen med andre bag lukkede døre. Vi Danskere er kendt for at være meget åbne, og de fleste Skåninger er meget glade for at være i kontakt med Danskere (der er lidt prestige i at kende danskere). Vi har stort set ikke de problemer, da vi bare taler med alle og enhver, men husk at det gør svenskerne ikke. Du skal spørge din bostadsrätte bestyrelse om det kan være rigtigt at de vil forbyde dig at ryge på altanen, det vil vi aldrig gøre her og jeg er næstformand i bestyrelsen. Hvis det stadig giver problemer så vend tilbage, du skal i hvert fald ikke finde dig i at du ikke må ryge udendørs på din altan, men men start med det venlige, det løser normalt problemerne her.

Besvaret

Det er kun rygere som kan være så uforstående. Der findes ikke noget værre end at ligge i sin seng med åbent vindue og kunne lugte cigaret røg. Hvis i rygere ikke kan undvære en smøg, så ryg den dog inden for hjemmets vægge.

Guest carspar
Besvaret

Jeg er ikke ryger, jeg er selv blevet opereret for Lungecancer, for 4 år siden, der tog de 25% af lungerne, dette var 9 år efter at jeg selv holdt op med at ryge. Jeg valgte da jeg holdt op ikke at være blive en af de hellige eks.rygere, for det er ikke til at holde ud at høre på, hvis der er mange rygere i et lokale så kan jeg forlade det, eller bede dem om at holde lidt igen, det sidste respekteres altid hvis der spørges pænt. Netop det med at tale ordentligt til andre mennesker er en måde at komme langt med. Hvis folk vil risikere deres helbred, så er det deres eget problem, men jeg kan godt huske hvor enormt svært det var at holde op, det kræver at viljen er i top (så er det også nemt, ve netop viljen er problemet). Thoams O. tager netop hensyn til sin kæreste, det er flot. Men om han kan/vil holde op med at ryge er hans sag. I Malmø (og andre storbyer)skal I være mere bekymret for bilos end for rygere det går udendørs. Hilsen en af de få der overlevede en Lungecancer, dengang var der kun 5% der overlevede, jeg var en af disse i statistikken.

Besvaret

Michealbo...diverse varme bækkener ??? Er det potten du lige skal ha' varmet op, eller ??? ;o) Jeg har gang i min gasgrill, på altanen....hiver min mc op og ned med elevatoren og andet godt....og, ingen brokker sig...de griner sgu nærmere når de ser en tosset dansker med en 1000 ccm mc i elevatoren, og ...der er da nogle der stikker næbbet frem når vi griller...men, de siger da ikke noget. (min altan er vidst nærmere en udestue....altså helt lukket, dog ikke velegent til vinter brug)

Besvaret

Altan med glas væg == "Pensionistkuvøse" på Stockholmsk :-) Derudover er det lige så meget Danskernes national sport at brokke os, forskellen er bare at Svenskerne forventer at blive taget alvorligt, som for exempel da jeg flyttede i sommers med hjælp fra en Dansker fra Amager kom der en svensker frem til ham og sagde "Det der kan man faktisk ikke" nør vi kørte med lastbilen på flise gangen frem til lejligheds komplexet, min kammerats svar var et uforstående "Joda, vi kom jo ind så ud kommer vi nok også" og en meget overrasket svensker :-) /Søren

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...