Jump to content

Køb bolig med DANBOLIG i MALMØ

Recommended Posts

Guest kim.rasmussen
Skrevet

Bolig i Malmø med DANBOLIG !!! Jeg vil gører opmærksom på, at Danbolig Niels Hald nu er med på 2. projekter både i Husie Vannagården sag.:104808 & Hyllie Brandvakten sag.:104809. Begge er ny-byggede villaer ! Check det på hjemmesiden www.danbolig.dk . Der er åbent hus her d.16/-01-2005 info findes på www.danbolig.dk / villaer til salg Amager !! Hvis nogle har spørgsmål skriv til min E-mail el. jeg vil forsøge svare her i forum: Mvh Kim Rasmussen Danbolig Østerbro E-mail.: kim.rasmussen@danbolig.dk

Guest kim.rasmussen
Besvaret

Bolig i Malmø med DANBOLIG !!! Jeg vil gører opmærksom på, at Danbolig Niels Hald nu er med på 2. projekter både i Husie Vannagården sag.:104808 & Hyllie Brandvakten sag.:104809. Begge er ny-byggede villaer ! Check det på hjemmesiden www.danbolig.dk . Der er åbent hus her d.16/-01-2005 info findes på www.danbolig.dk / villaer til salg Amager !! Hvis nogle har spørgsmål skriv til min E-mail el. jeg vil forsøge svare her i forum: Mvh Kim Rasmussen Danbolig Østerbro E-mail.: kim.rasmussen@danbolig.dk

• 2 weeks later...
Besvaret

Har I noget igang i Helsingborg området? Boligerne i Malmö er for dyre. Hilsen Missy

Besvaret

Pas på når i köber lejlighed i HSB-föreninger. Det er HSB, altså deres medlemmer, som står som garant for "fiaskobyggningen" Turning Torso.

Besvaret

HSB er da så vidt jeg ved Sveriges største BrF og selvom der har været masser af ballade om T. Torso er det for langt ude at påstå at forenings medlemmer har noget i klemme her. Desuden så er der kø til at lejemålene. Citat " Pia Sandin, kund- och marknadsansvarig på HSB Malmö för Turning Torso bekräftar det stora intresset för att flytta hit: —Vi hade 1 200 intresseanmälningar innan vi ens hade bestämt hyrorna. Vi är inte oroliga för att det ska bli svårt att få hyresgäster."

Besvaret

Jeg kan supplere med at min HSB forening har valgt at trække alle deres penge ud af HSB Malmø og sætte dem i en lokal bank istedet. Det skete efter flere henvendelser til HSB omkring risikoen ved Turning Torso og hvor mange penge de havde i klemme. Svarene lød som det du hentyder til, "bare rolig der sker ingenting der er helt styr på det". Det sagde de iøvrigt også da lejlighederne var til salg som bostadsrätter og det gik da vist ikke skide godt. Det accepterede bestyrelsen ikke da de ønskede en seriøs risikovurdering i forhold til deres medlemmer og valgte derfor at trækkke al kapital ud af HSB. Og generelt tror jeg man skal passe på med at måle succes på interessetilkendegivelser. Vi står på den liste og det var ren nysgerrighed, vi har ikke intentioner (eller råd) til at bo i Turning Torso;-) Men jeg håber da det bedste for projektet jeg synes sgu det er en vild ide og det er der brug for engang imellem..

Besvaret

De manglende penge fik de,ved at sælge en del af deres udlejningsejendomme (sundsfastigheter). Personligt vil jeg ikke være bange for at købe en HSB bostadrätt, hvis den lokale forenings økonomi er iorden.

Besvaret

Svar til Karl. Jeg snakker ikke om T.T. Der kan man jo leje. Men byggningen har allerede blevet dobbelt så dyr og nogen skal jo betale. Og som sagt, er det HSB som er garant. Og hvad havde du regnet med at de skulle sige på HSB? Svar til Dennis. Det var jo meningen at lejlighederne i T.T. skulle sälges, men ingen ville köbe. Eller ganske få. Jeg vil ikke väre negativ. Syntes at det er en flot bygning, men som sagt. Nogen skal jo betale festen og jeg, plus mange andre tror, uanset hvad andre siger, at det bliver medlemmerne i de andra HSB-foreninger... Deres direktör, Johnny Örbäck fik en fod i r.... og et gyldent håndtryk på 90.000 om måneden til han skrider fra denne verden. Men det er rigtigt. I en god og stabil forening skal man ikke väre bange for at köbe. Men undersög först hvor meget man betaler i afgifter till "moderföreningen". Mange af dem der sidder som ordförende har tätte bånd til "moderforeningen", som i bund og grund er socialdemokratisk. Inget forkert i at väre det, men dem der sidder "med hammeren" er ofte mere lojale mod "moderföreningen" end mod sine egne medlemmer. Og det plejer at betyde höjere husleje.

Besvaret

HSB har over 500.000 medlemmer i hele Sverige, så selvom det utænkelige skulle ske at medlemmerne skal betale gæld/tab I T.T., så er det peanuts. 1 kr i forhøjet husleje om måneden pr medlem giver 6 mill om året.

Besvaret

HSB er 2 ting. HSB udlejer boliger som de selv ejer, samt HSB forvalter (administrerer) Bostadsrätteforeninger som de ikke ejer, det gör beboerne i Bostadsrätteforeningen. Der er 3780 Bostadsrätteforeninger med 538.000 medlemmer med i HSB. Det gør at den er slagkraftig. HSB er: Hyresgästernas Sparkasse och Byggnadsförening (HSB) bildades 1923 av Hyresgästföreningen i Stockholm. Syftet var att bygga och förvalta bra och prisvärda bostäder för medlemmarna. Da de ikke ejer Bostadsrätteforeningerne kan de heller ikke udsætte dem for økonomisk binding i Turning Torso. Men de kan udsætte deres lejeboliger for økonomisk binding. Deres indtægter fra Bostadsrätteforeningerne kommer fra forskellige administrationsgegyrer samt fra rentedage mellem ind og udbetalinger af udgifter fra de Bostadsrätteforeninger de forvalter. Disse rentedage er deres største indtægt. Hvis en forening har overskud og ledig kapital så skal den selv overveje (som Mørke) hvor de skal anbringes, for den bedste forrentning, det er jo netop ikke sikkert at HSB er det rette sted. Men HSB har også andre ting, for eksempel kan de forhandle lavere elpriser for bostadsrätteindehaverne, og det er attraktivt, så tal med jeres bestyrelse om dette og spar måske 20% eller mere op el. Du kan købe billigere hvidevarer gennem HSB, osv. Der er en del kritik af HSB for at de tromler foreningerne og ja det ser ud til at være rigtigt, det er jo et Kooperativ med en central magtstruktur, men så bank bare i bordet gennem din bestyrelse eller bliv aktiv i bestyrelsen selv. Jeg har selv sat spørgsmålstegn ved om vi i vor bostadsrätteforening, skulle skifte HSB ud med en anden, for det kan også lade sig gøre, men det blev dyere i administration end med HSB, fordi HSB er god til at få penge ud af rentedagene på ind og udbetalinger, det kan vi ikke selv. Håber at de beroliger lidt om HSB

• 1 month later...
Besvaret

Hej med jer Vi bor i en Bostadsrätt på Limhamn Øen i HSB foreningen Vindrosen (en underafdeling). Denne afdeling har trukket sig ud af HSB's juridiske forpligtelser omkring T.T. Der har så selv været ude og genforhandle lån og har fået en fin aftale på plads, hvilket betyder at vores husleje blev sat ned med 7 % den 1/1-05 og at december måneds husleje blev halveret. Så vi er godt tilfredse med foreningen. Samtidigt er der alle rabataftalerne, når man er med i HSB "systemet" og her er der også penge og spare.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...