Guest rune Skrevet March 26, 2005 Rapporter Skrevet March 26, 2005 Hej alle, jeg ved ikke om dette indlæg kunne være placeret et bedre sted, men det strækker sig over mere end en katagori. Jeg har stak spørgsmål, jeg ikke har kunnet finde svar på. Først min ide/plan: Jeg bor p.t. i Danmark, er selvstændig, (enkeltmandsvirksomhed). Jeg vil flytte til Sverige bl.a. for at få mere for mine penge. spørgsmål 1: Jeg vil ændre min virksomhed til ApS og leje et kontor i Kbh. - og dermed have adresse der, så jeg kan lønne mig selv, fra en dansk virksomhed. Giver det problemer? Spørgsmål 2: Mit arbejde er konsulentarbejde, som strækker sig over hele danmark - derfor udbetaler jeg normalvis skattefri kørselsgodtgørelse til mig selv 3,10 kr./km. - hvilket er ganske godt, til at betale en fornuftig bil. Kan jeg stadig det? taget i betragtning, at jeg kører i min svenske bil, for mit danske firma... Spørgsmål 3: Hvor meget kørselsfradrag, er der hvis jeg f.eks. skal køre 50 km. på arb. hver vej - over broen naturligvis. Spørgsmål 4: Mister jeg mit danske kørekort, hvis jeg bliver taget for at køre for hurtigt i Danmark, i min svenske bil? Og hvad sker der, hvis jeg i Sverige bliver taget med al for høj fart - i svensk bil også, men stadig dansk kørekort... Spørgsmål 5: Må mit firma, betale min broafgift - altså til og fra arbejde. Og skal jeg så betale skat af det beløb? Og kan jeg stadig trække fra, pr. kørt kilometer, til og fra arb.? Det var vist lige det, håber der er nogle der kender svarede. På forhånd tak. /Rune
Guest rune Besvaret March 26, 2005 Rapporter Besvaret March 26, 2005 Hej alle, jeg ved ikke om dette indlæg kunne være placeret et bedre sted, men det strækker sig over mere end en katagori. Jeg har stak spørgsmål, jeg ikke har kunnet finde svar på. Først min ide/plan: Jeg bor p.t. i Danmark, er selvstændig, (enkeltmandsvirksomhed). Jeg vil flytte til Sverige bl.a. for at få mere for mine penge. spørgsmål 1: Jeg vil ændre min virksomhed til ApS og leje et kontor i Kbh. - og dermed have adresse der, så jeg kan lønne mig selv, fra en dansk virksomhed. Giver det problemer? Spørgsmål 2: Mit arbejde er konsulentarbejde, som strækker sig over hele danmark - derfor udbetaler jeg normalvis skattefri kørselsgodtgørelse til mig selv 3,10 kr./km. - hvilket er ganske godt, til at betale en fornuftig bil. Kan jeg stadig det? taget i betragtning, at jeg kører i min svenske bil, for mit danske firma... Spørgsmål 3: Hvor meget kørselsfradrag, er der hvis jeg f.eks. skal køre 50 km. på arb. hver vej - over broen naturligvis. Spørgsmål 4: Mister jeg mit danske kørekort, hvis jeg bliver taget for at køre for hurtigt i Danmark, i min svenske bil? Og hvad sker der, hvis jeg i Sverige bliver taget med al for høj fart - i svensk bil også, men stadig dansk kørekort... Spørgsmål 5: Må mit firma, betale min broafgift - altså til og fra arbejde. Og skal jeg så betale skat af det beløb? Og kan jeg stadig trække fra, pr. kørt kilometer, til og fra arb.? Det var vist lige det, håber der er nogle der kender svarede. På forhånd tak. /Rune
Guest ixen Besvaret March 26, 2005 Rapporter Besvaret March 26, 2005 1) Nej, hvis du har svensk folkeregisteradresse 2) Ja 3) Normalt kørselsfradrag som alle andre. + evt. fradrag for udgift til broafgift (50 kr./vej) forudsat du SELV betaler 4) Ja - Svenskerne kan ikke tage dit danske kørekort, men give dig kørselsforbud i Sverige. 5) Ja - men så er der (naturligvis) intet fradrag for udgifter til broafgift - "Normalt" kørselsfradrag berøres ikke.
Guest thomas Besvaret March 26, 2005 Rapporter Besvaret March 26, 2005 4) Ja det kan du være 100% sikker på, er som det plejer at være. Med dansk kørekort... skulle det gøre nogen forskel at du har andre plader på, hvis du bryder loven?
Guest palle Besvaret March 27, 2005 Rapporter Besvaret March 27, 2005 1) .. hvorfor skulle det ikke være muligt at lønne sigselv hvis man har svensk adresse ? Det lyder lidt underligt, ellers må du jo ha' en til at "eje" dit firma, så er det vel som alt andet lønnet arbejde ???
Guest palle Besvaret March 27, 2005 Rapporter Besvaret March 27, 2005 OK, jeg læser lige svaret igen... (lang lørdag nat)
Guest rune Besvaret March 27, 2005 Rapporter Besvaret March 27, 2005 Palle > Min virksomhed vil have adresse i DK - jeg selv vil bo i Sverige og selvfølgelig have svensk person nr. / adresse osv osv. Men den har du nok fanget
Guest frog2 Besvaret March 29, 2005 Rapporter Besvaret March 29, 2005 Hej Rune, Jeg vil gerne lige knytte et par kommentarer til dine spørgsmål. Jeg har selv det samme setup som dig. 1) Nej, det er der ingen problemer i. 2)Dette er et meget kildent spørgsmål, som du ikke kan få et entydigt svar på. Mit råd til dig vil være. Gør det! Men hvis du vil følge motoregistret i dk. som sidder med den slags, så er svaret et "NO GO", da udenlandske indregistrede biler ikke må benyttes til erhverskørsel i DK overhovedet. Men gør han det så selv? Ja, det gør jeg, for andre instanser fx. told og skat er ligeglade mht. hvor din bil er registreret, de kigge kun på dokumentation mht. kørselsfradrag i den henseende. 3)Normalt fradrag, men til normal takst som privat billist. Husk dette! Men dette gælder kun afstanden imellem dit kontor og dit hjem. 4)Her er jeg altså ikke helt enig med det andet svar, der er givet her i tråden. Du bliver straffet efter de regler, der gælder i det land, hvori du har begået forseelsen. Og så er det altså lige meget om vi snakker p-bøde eller massemord, så er der ikke noget, der hedder "helle", fordi du har et kørekort eller noget andet papir/legitimation fra dk. 5)Dit firma må kun betale din bro afgift, hvis det er arbejdsrelateret. Det vil sige den daglige tur imellem hjem og kontor ikke høre ind under dette. Hvis du derimod er mødt på kontoret og skal tilbage over sundet for at besøge en kunde, så er turen+brobizz fuld fradragsberretiget. Hvad er så forskellen? Jo, eftersom du vælger at bruge privatbil i jobbet, så forholder det sig skatteteknisk sådan, at enten skal du hver dag møde på kontoret(egen regning). Eller også arbejder du hjemmefra, og så kan du slet ikke trække noget kørsel fra, før du har rundet kontoret. Så mit råd er: Hold skidt for sig og kanel for sig. Privat kørsel til og fra arbejde og firmakørsel, som fradragsmæssigt har sit udspring fra kontoret. Og lad endelig være med at lade dig friste til at blive lidt for kreativ her, for alt firmamæssigt kørsel er skattefrit, så hvis du nu kører 100 km. hver vej til og fra arbejde om 5 dage om ugen, så vil det tal du skattefrit kan trække blive så stort at, det nærmest vil eksplodere op i hovedet på den medarbejder hos told og skat, der skal gennemgå din selvangivelse. Sidst men ikke mindst vil jeg lige nævne et par ting, som du også bør tage stilling til. 1)Oprette dit firma i Sverige. Købe/lease en Svensk firmabil, så er du ude over alle bekymringer mht. fradrag osv. Så er det jo bare at køre løs - jo mer jo bedre. Og her kan du lade firmaet betale det hele uden skrubler også broen. 2)A-kasse. Som selstændig i DK, men bosidende i SE, kan du ikke være medlem af en a-kasse. Dette skal du være meget opmærksom på, hvis du er lidt usikker på om dit firma (hvad jeg selvfølgelig håber) klarer skærene eller om du må dreje nøglen efter kort tid. Så er dette punkt ikke helt uvæsentligt. En ting er at skulle finde nyt job, men der er også problematikken omkring sygdom. Her står du heller ikke ret godt mht. sygedagpenge, når du ikke er i a-kasse. Hvis du har flere spørgsmål vdr. dette uddyber jeg gerne, men send mig lige en privat mail i stedet. Håber du kan bruge nogele af mine svar. Held og lykke med firmaet. Mvh. Jeppe
Guest rune Besvaret March 30, 2005 Rapporter Besvaret March 30, 2005 Du får lige et svar her i tråden istedet, så kan andre også læse med jo Ang. svar 2 - så er det ikke en udenlandsk erhvervsbil, det er blot en udenlandsk privat bil, der benyttes af en medarbejde, til kørsel i forb. med vedkommendes arbejde. Som så tilgengæld bliver kompenseret pr. kørt km. Ang. svar 3 - så fik jeg vist ikke beskrevet det korrekt. Det jeg mener er, om der er mere fradrag pga. broafgiften - udover de sædvanlige takster 0-24 km., 24-99 km. osv. osv. Ang. svar 4 - ok så må jeg jo bare køre pænt! Ang. svar 5 - Må mit firma heller ikke betale det som "personalegode" og så bliver jeg f.eks. beskattet, på samme måde som f.eks. fri telefon? Og så lige et tillægsspørgsmål til 5'eren - Det forholder sig sådan at jeg kun vil have et "virtuelt kontor" i Danmark, d.v.s. en postadresse - dog med mulighed for at sætte med ved et bord og tjekke e-mail og arb. osv. osv. Men det jeg vil sjældent benytte Faktisk vil jeg primært køre forbi for at hente post. Men men men, jeg ønsker naturligvis stadig fradrag, for min kørsel til og fra arbejde hver dag. Normalt vil jeg stadig køre til København hver dag, men direkte ud til kunderne. Må jeg så stadig trække det antal kilometer fra der svarer til afstanden fra min bopæl til mit "kontor" ? - mine kunder ligger altid i ca. samme afstand og hvis man gjorde det op på f.eks. et år, vil det nok passe meget godt i kilometer. Alternativt må jeg jo trille forbi og tjekke post hver morgen og sørge for at holde en meget nøje kørebog Ang. dine kommentarer 1: Hvis jeg opretter mit firma i Sverige, så skal jeg fakture mine danske kunder, fra en Svensk virksomhed - det er jeg ikke så sikker på, de er interesserede i. 2: a-kasser er for lujere og lommetyve, jeg har aldrig haft svært ved at finde arbejde. Ang. sygdom, så har jeg sjældent mere end 1 sygedag om året - dog har jeg lige haft godt en uge, pga. 4 visdomstænder der blev revet ud + et par andre småting. Selvfølgelig er det surt at tabe 10.000 kr på det - men that's life og hvis jeg nogensinde havde medlem af en arbejdsløshedskasse, eller fagforening, så ville mine udgifter til kontingent nok overstige det tab jeg har på sygdom. I øvrigt, tak for svarene! p.s. Går man fallit, så er det bare sur røv, så må man jo finde noget man er bedre til eller gøre det bedre næste gang.
Guest frog2 Besvaret March 30, 2005 Rapporter Besvaret March 30, 2005 Hej Rune, Jeg tror du skal sætte dig sammen med din revisor og finde ud af, hvordan du skal kringle den, så det passer til dine behov. Mht. fradrag til og fra arbejde, så er det som en anden har skrevet 50,- pr. bropassage. Men kun 100,- om dagen oven i alm. kilometer fradrag. Mht. at lade dit firma betale noget som personalegode, så vend det lige med din revisor. Jeg ser ikke noget problem i det, men normalt er alt kørselsrelateret du gør for firmaet noget, du kan hæve skattefrit. Dvs. kørsel og bropassager. På den anden måde bliver det ligesom med telefonen et ligningsmæssigt fradrag og så kan det næsten være det samme. Mht. postadresse, så kan du sagtens gøre dette. Bare husk at du kun får privat kørselfradrag for de dage, du er på kontoret. Når du skal beregne kørselsgodtgørelse efter statens takster, så er det med din firma adresse som start og slut adresse. Jeg ved godt det ikke er en udenlandsk erhvervsbil. Som jeg skrev, må man ikke benytte udenlandsk indregistrerede biler til erhvervsformål i DK. Dette er det centrale motorregisters ord og det er dem, der sidder inde med reglerne. vdr. dette. Med venlig hilsen Jeppe
Guest rune Besvaret March 30, 2005 Rapporter Besvaret March 30, 2005 Er du 100% sikker på, at jeg ikke må benytte min bil til det? d.v.s. hvis et Dansk firma hyrer en Svensk konsulent, der tager sin egen bil over - så er det bare sur røv for svenskeren? I tilfælde det er korrekt, beholder jeg sq min gamle golf på gule plader så må den trille lidt i tomgang i 5. gear i weekenderne, med en dunkraft under Anyway, så har jeg spurgt PWC i København og de tror nok det er iorden at gøre det på den måde jeg ønsker... Nå jeg vender tilbage, engang når der sker noget mere i sagen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu