Jump to content

Hvad betyder Styrelsesarvode ?

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Jeg har lige fået det nye årsregnskab for min bostadsrätt forening. Der står under personaleomkostninger et punkt der hedder Styrelsearvode. ? Nogle som ved hvad det betyder. Jeg ved at styrelse er bestyrelse. Men betyder det at dem som sidder i bestyrelsen får lidt penge for at være med til diverse møder eller andet. Jeg troede det var frivilligt arbejde. ? Nogle der kan forklare udstykket. ? Tim

Besvaret

Hej. Jeg har lige fået det nye årsregnskab for min bostadsrätt forening. Der står under personaleomkostninger et punkt der hedder Styrelsearvode. ? Nogle som ved hvad det betyder. Jeg ved at styrelse er bestyrelse. Men betyder det at dem som sidder i bestyrelsen får lidt penge for at være med til diverse møder eller andet. Jeg troede det var frivilligt arbejde. ? Nogle der kan forklare udstykket. ? Tim

Guest styreledomot
Besvaret

Det er løn til Bestyrelsen. I Sverige får alle ledomöterne i styrelserne i Bostadsrätt foreningerne løn (arvode), det er normalt. I Danmark er det ulønnet men ikke her. Normalt er styrelses arvoden delt op i en fast del for året samt et beløb pr. møde de deltager i, men denne fordeling varetager de normalt selv inden for styrelsen. Hvis du er interesseret i regnskabet så kig på indre underholdsfond (er muligvis nedlagt da den ikke længere er lovpligtig) og ytre underholdsfond (lovpligtig) det er der der er gemt penge til vedligeholdelse i fremtiden, det handler normalt om meget store beløb. Prøv at spørg hvilken procent de forrentes med?, det bør ligge på noget nær 2 %, ellers har styrelsen ikke gjort nok for at forrente jeres kapital. For eksempel HSB forrenter med 0,25% hvis de ikke presses nok. Det er noget der kan få en styrelse til at komme op af stolen.

Besvaret

Hej. Tak for svaret. Hvad mener du med alle ledomöterne i styrelse. ? Altså alle personer får et beløb. Er det det samme eller afhænger det af post. ? Mvh Tim

Guest styreledomot
Besvaret

Alle ledomöterne (bestyrelsesmedlemmerne) aftaler normalt selv ved det konstituerende møde hvordan beløbet fordeles, og normalt får formanden (ordførende) mest, derefter i faldende orden, næstformanden (vice ordførende), sekretæren, resten af ledomøterne får nok det samme i grundbeløb og supleanterne lidt mindre. Det vl sige at de normalt får den faste del efter post. Her tales om det faste honorar, honoraret for at komme til møderne er normalt det samme. Men fordelingen aftaler bestyrelsen selv ved det konstituerende møde lige efter årsstemman (Generelforsamlingen). Hele arvoden i den forening jeg sidder i er på lidt under 50.000 om året og det er ikke afskrækkende. Det er nok ikke der du kan finde de store besparelser. De store besparelser findes ved for eksempel at få folk til selv at betale for deres forbrug (for eksempel individuel varmemåling) med det er meget svært her i det socialkameratelige Sverige, fordi kulturen er at alle skal betale lige og derfor er der nogle der bare forbruger løs af varme og vand da det betales på en fælles regning. Vi har lige indført individuel varmemåling her og pas på det er et stort projekt. I skal se jeres faste underleverandørkontrakter igennem fordi der her kan findes store besparelser. For eksempel til vagtmestrene (gårdmændene) så bør kontrakten gemmemgås for at få den del ud hvor Bostadsrätteindehaveren selv skal lave vedligeholdelsen i henhold til den nye lov om bostadsrätter fra 2003. Der er mange der har samme kontrakt med vagtmestrene selv om der nu er beboerne der skal lave det indvendige. Det vil sige at vagtmestrene får penge for at lave det som beboerne selv skal vedligeholde. Jeg håber at det giver lidt lys over sagen ellers giv mig din mail så vender jeg tilbage

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...