Guest hubbie Skrevet November 19, 2002 Rapporter Skrevet November 19, 2002 Er der nogen som kort kan fortælle om reglerne for fremleje af en bostatsrätt? Jeg ønsker muligvis at fremleje min bolig i Malmø for en periode for at flytte sammen med en kæreste i Kbh. Er reglerne det samme som i DK? Hvor finder man en standardkontrakt? Hvem kan hjælpe??
Guest hubbie Besvaret November 19, 2002 Rapporter Besvaret November 19, 2002 Er der nogen som kort kan fortælle om reglerne for fremleje af en bostatsrätt? Jeg ønsker muligvis at fremleje min bolig i Malmø for en periode for at flytte sammen med en kæreste i Kbh. Er reglerne det samme som i DK? Hvor finder man en standardkontrakt? Hvem kan hjælpe??
vincent Besvaret November 19, 2002 Rapporter Besvaret November 19, 2002 Hvis du udlejer i 6 måneder af om året bliver du så vidt jeg ved ikke beskattet af det. Dette grundet regeringens ønske om lavere lejepriser for bla. studerende. Restbeløbet beskattes i sverige. Prøv at finde flere oplysninger på www.rsv.se
Guest agneta Besvaret December 3, 2002 Rapporter Besvaret December 3, 2002 Kontakta någon i styrelsen för din bostadsrättsförening. Du måste säkert ha tillstånd därifrån för att hyra ut en bostadsrätt enligt stadgarna (vedtægterne). Att tidsbestämt pröva att flytta ihop brukar vara godkänd anledning. Får du hyra ut så finns det oftast kontrakt hos större bokhandlare. Ta reda på vad som gäller för din hyresgästs besittelsrätt som annars efter viss tid gör dig skyldig att skaffa ersättningsbostad om du vill sluta hyra ut. Jag minns inte riktigt men det tar nog ett eller ett par år innan det sker, troligen längre än vad du får hyra ut för föreningen. Du kan ofta komma överens med hyresgästen om att att skriva bort besittelsesrätten i kontraktet.
Guest agneta Besvaret December 3, 2002 Rapporter Besvaret December 3, 2002 Kontakta någon i styrelsen för din bostadsrättsförening. Du måste säkert ha tillstånd därifrån för att hyra ut en bostadsrätt enligt stadgarna (vedtægterne). Att tidsbestämt pröva att flytta ihop brukar vara godkänd anledning. Får du hyra ut så finns det oftast kontrakt hos större bokhandlare. Ta reda på vad som gäller för din hyresgästs besittelsrätt som annars efter viss tid gör dig skyldig att skaffa ersättningsbostad om du vill sluta hyra ut. Jag minns inte riktigt men det tar nog ett eller ett par år innan det sker, troligen längre än vad du får hyra ut för föreningen. Du kan ofta komma överens med hyresgästen om att att skriva bort besittelsesrätten i kontraktet.
Guest jesper Besvaret October 27, 2003 Rapporter Besvaret October 27, 2003 Nej jeg ved ikke noget om det, men vil evt. gerne leje din bolig hvis du stadig skal flytte! Jeg skal have ny firmabil og vil derfor gerne flytte til SE - meen ikke kun for bilens skyld! Kunne også godt tænke mig at opleve landet! Mvh. Jesper +4540863686
Guest homer Besvaret October 28, 2003 Rapporter Besvaret October 28, 2003 Jesper: Glem alt om at flytte til Sverige for at få en billig firmabil - hvis du arbejder i Danmark og bor i Sverige vil du blive beskattet af værdien af en tilsvarende bil i DK - ikke af bilens pris i Sverige - tro mig, har lige været igennem møllen med det danske skattevæsen. Urimeligt? Ja, men det er desværre reglerne. Få i stedet din arbejdsgiver til at udbetale skattefri kørselsgodtgørelse, og køb din egen bil i Sverige - så får du også kørselsfradrag til/fra arbejde.
vincent Besvaret October 28, 2003 Rapporter Besvaret October 28, 2003 Læs evt. skattetråden ... man kan ikke få en svensk firmabil med et dansk firma (og ej heller skattefri kørselsgodtgørelse hvis det er til og fra kontoret). Men du kan få skattefri kørsel de første 60 dage af din ansættelsesperiode (uden befordringsfradrag) og derefter det alm. befordringsfradrag medmindre du kører direkte til kunderne i firmaet fra hjemmet (hvor du så godt kan få skattefri kørselsgodtgørelse).
Guest homer Besvaret October 28, 2003 Rapporter Besvaret October 28, 2003 Vincent: Man KAN faktisk godt få en svensk firmabil som ansat i DK - eksempelvis igennem et leasingselskab som ALD, men det kan ikke betale sig pga. beskatningen (eller medmindre man gerne vil at ens arbejdsgiver skal spare penge på bilen). 60-dages reglen kan bruges indenfor 24 mdr., og altså ikke kun de første 60 dage af ansættelsen - man kan selv vælge hvilke dage (indenfor en 24-måneders periode) man vil have kørselsgodtgørelse, og hvilke dage man vil have befordringsfradrag.
vincent Besvaret October 28, 2003 Rapporter Besvaret October 28, 2003 Homer: Ok cool ... tænkte bare det var de første 60 arbejdsdage, men det giver jo lidt frihed til selv at vælge Mht. firmabil tænkte jeg bare på anskaffelsen af bilen - dansk firma kan ikke *købe* en svensk bil og ha den registreret på svenske plader - der skal betales afgift i DK. Leasing går stadig fint.
Guest homer Besvaret October 28, 2003 Rapporter Besvaret October 28, 2003 Vincent: Ja, tænk sig at der er overhovedet er noget som Skatteuvæsnet har deres klamme hånd på, der kan forbindes med ordet frihed... :-) Uanset hvordan man vender og drejer det kan det ALDRIG betale sig for en lønmodtager at vælge firmabil i "vores" situation, med de nuværende beskatningsregler!
vincent Besvaret October 28, 2003 Rapporter Besvaret October 28, 2003 Mere om 60-dages reglen... http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=90342&ov_id=200170&i=23&top=90320&ac tion=vis#i90342
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu