Guest ***** Skrevet February 16, 2004 Rapporter Skrevet February 16, 2004 Er der nogen der ved hvordan de retsmæssige og juridiske forhold er omkring downloads af filer fra nettet når man bor i SV (her tænker jeg på diverse musik og filmfiler som fx. fra Kazaa)? Er det sådan, at de har en speciel task-force til at bekæmpe personer eller hvordan..? Mvh
Guest ***** Besvaret February 16, 2004 Rapporter Besvaret February 16, 2004 Er der nogen der ved hvordan de retsmæssige og juridiske forhold er omkring downloads af filer fra nettet når man bor i SV (her tænker jeg på diverse musik og filmfiler som fx. fra Kazaa)? Er det sådan, at de har en speciel task-force til at bekæmpe personer eller hvordan..? Mvh
Guest jesper Besvaret February 16, 2004 Rapporter Besvaret February 16, 2004 Jeg ved at Bredbandsbolaget kan finde på at monitorer trafikken på forbindelsen, jeg har set eksempel hvor en bruger har fået brev hvor de truer med at lukke forbindelsen hvis ikke hans ulovlige download aktiviter ophører, men jeg kan forstå at du mener om der er en Antipirat gruppe i sverige? .. det ved jeg nemlig heller ikke om der er..
Guest nikolaj Besvaret February 16, 2004 Rapporter Besvaret February 16, 2004 P2P programmer er blevet forbudt ved lov i sverige pr. 1/1 2004. Da disse programmer bruger nogle standardporte er det rimeligt nemt at overvåge trafikken for din ISP. Hvis du ikke passer på (og f.eks suger løs med kazaa) kan du risikere politianmeldelse fra din ISP. Du kan evt. sløre din brug af P2P programmer ved at skifte mac-adresse på dit netkort med jævne mellemrum - men dette er kun en falsk sikkerhed da din ISP jo selvfølgelig logger al trafik på deres netværk.
Guest nikolaj Besvaret February 16, 2004 Rapporter Besvaret February 16, 2004 SKAL du hente film og musik kan du i stedet bruge FTP i forbindelse med en voldskryptering + en opdeling af filerne. Selv har jeg f.eks en FTP server stående for opbevaring af datafiler fra jobbet. Filerne er splittet op i typisk 15mB bidder som gør det sværere at se at det, når man samler dem, er en samlet fil på f.eks 1,8gB. Jeg kan snildt forestille mig at man kan gøre det samme med mediefiler osv. Desuden er FTP en meget udbredt protokol til transport af filer over nettet, og også meget almindelig når du f.eks vil hente opdateringer fra dine software-leverandører osv.
Guest jesper Besvaret February 16, 2004 Rapporter Besvaret February 16, 2004 Vince: Har du et link til en evt. lovtekst? Evt. gerne oversat fra jura-gobbledegook til forståeligt svensk eller dansk.
Guest martin Besvaret February 16, 2004 Rapporter Besvaret February 16, 2004 jeg bruger faktisk kun FTP.. Hvis man er interesseret i at høre hvordan det foregår og man har en hurtig forbindelse (10mbit+) så kontakt mig på min msn: daplaze@hotmail.com eller icq: 46614971
Guest nikolaj Besvaret February 17, 2004 Rapporter Besvaret February 17, 2004 Gio: Nope, så det på www.newz.dk engang for mere end ½ år siden.
Guest jesper Besvaret February 17, 2004 Rapporter Besvaret February 17, 2004 Vince: Heps. Støvede selv lidt info op - og i bund og grund så er reglerne bare blevet rettet ind efter EU´s bestemmelser på området. Så nu kan de faktisk sidestilles med lovgivningen på området i DK, hvad angår p2p og fildeling generelt.
Guest thomas Besvaret February 17, 2004 Rapporter Besvaret February 17, 2004 Vince og Gio-> Er I i modstrid med hinanden når V siger: "P2P programmer er blevet forbudt ved lov i sverige pr. 1/1 2004" ... og G siger: "reglerne (er) bare blevet rettet ind efter EU´s bestemmelser på området. Så nu kan de faktisk sidestilles med lovgivningen på området i DK, hvad angår p2p " øøøh.... ja det er sådan set bare det jeg gerne vil vide...
Guest jesper Besvaret February 18, 2004 Rapporter Besvaret February 18, 2004 Thomas H.: Pr. 1 Januar 2004 er det nu (også) forbudt i Sverige at stille ophavsretsligt beskyttede filer til rådighed på et offentligt netværk. Det være sig p2p eller andre fildelingsprogrammer. I Sverige var det faktisk ikke forbudt at hente disse filer tidligere, omend det var forbudt at "bruge" dem bagefter. Ergo kunne du ikke knaldes for at hente Lil Babs på Nettet førhen - men idet du afspillede hende brød du først loven. Kort fortalt.
Guest thomas Besvaret February 22, 2004 Rapporter Besvaret February 22, 2004 Gio-> Men som det er nu, begår man altså en forbrydelse, når man henter musikken - og man løber en reel risiko for at blive opdaget fordi, udbyderen overvåger trafikken - og politianmelder kunder, der downloader i stor stil... Rigtig forstået?
Persson Besvaret February 22, 2004 Rapporter Besvaret February 22, 2004 Så vidt jeg kan læse ud af nedenstående indlæg, er det først i det øjeblik at du lægger dine musik/film filer til rådighed at du gør noget ulovligt. Ikke når du selv downloader dem.
Guest jesper Besvaret February 22, 2004 Rapporter Besvaret February 22, 2004 Hmm..jeg havde da postet et svar!? Nå..men: nej, idet du downloader rettighedsbeskyttet materiale bryder du nu loven.
Guest jesper Besvaret February 23, 2004 Rapporter Besvaret February 23, 2004 Din ISP er fuldstændig ligeglad med hvad du downloader. Men ikke hvad andre downloader fra dig. I Danmark havde jeg også Bredbandsbolaget. En dag kom der et brev fra United Artist via BB med trusler om retssag i USA hvis jeg ikke øjeblikkeligt fjernede de filer jeg havde liggende som var deres (De oplyste navnene på alle de film jeg havde liggende) Bredbandsbolaget lukkede samtidig min forbindelse og den blev først genåbnet da jeg havde skrevet under på at jeg ikke ville distribuere film igen. Jeg tror en retssag i USA ville koste mig 100 x årsløn eller der omkring. Så hvis du downloader så lad være med at share med omverdenen. Jesper
Guest nikolaj Besvaret February 23, 2004 Rapporter Besvaret February 23, 2004 Det er jo netop problemet med mange P2P programmer. Fex Emule der sharer med det samme du har hentet 1 byte af det du nu henter. M. Kazaa kan man evt. gøre det at det bibliotek man henter ned i ikke bliver delt. Gør alle det så er der til sidst ikke noget at hente. whell who cares anyway. Vil ikke gå i detaljer med noget jeg alligevel ikke bruger... kører kun FTP, men henter faktisk ikke særligt meget - musik er jeg f.eks begyndt at købe på cd igen.
Guest spiff Besvaret February 23, 2004 Rapporter Besvaret February 23, 2004 Nogen der ved om de også overvåger IRC trafik?
swoop Besvaret February 24, 2004 Rapporter Besvaret February 24, 2004 Jeg kender umiddelbart ingen ISP'er, som (systematisk) overvåger IRC. Hvis de måske får en anmeldelse eller en opfordring på en bestemt channel, vil de måske gøre det, men ellers tror jeg det ikke.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu