Guest pia Skrevet September 20, 2004 Rapporter Skrevet September 20, 2004 Hvordan får jeg dansk ä og ö på min svenske computer så jeg hurtig skifte frem og tilbage mellem svensk og dansk ... Nogen ...?
Guest pia Besvaret September 20, 2004 Rapporter Besvaret September 20, 2004 Hvordan får jeg dansk ä og ö på min svenske computer så jeg hurtig skifte frem og tilbage mellem svensk og dansk ... Nogen ...?
Guest stokholm Besvaret September 20, 2004 Rapporter Besvaret September 20, 2004 Hmm et dansk keyboard Ellers skulle der være flere programmer på nettet der kan skifte mellem forskellige sprog. Jeg har dog ikke selv undersøgt det endnu.
Guest michaelbo Besvaret September 20, 2004 Rapporter Besvaret September 20, 2004 Du sætter tastaturet til dansk. når du så vil bruge et svenskt ø eller å så findes prikkerne på tilde tasten ved siden af å'et. når du vil skrive fks. et svenskt ø så tast først prikkerne og derefter o . ö ä
swoop Besvaret September 21, 2004 Rapporter Besvaret September 21, 2004 Hej Pia, hvis du skriver længere opgaver mv på henholdsvis svensk og dansk er det smartest at skifte til det pågældende tegnsætning. Hvis du benytter Windows, skal du ned i kontrol panelet og finde (typisk) international. Hvis du bruger Windows XP kan du får et lille ikon (language bar) siddende på desktoppen. Den finder du samme sted - altså i kontrol panelet.
Guest carspar Besvaret September 21, 2004 Rapporter Besvaret September 21, 2004 Hej Allan, jeg er også interesseret. Men det svenske ö på et svensk tastatur sidder hvor det danske æ sidder på et dansk, det svenske ä sidder der hvor det danske ø sidder, det giver lidt brækkede håndled og lidt forvirring med blindskrift. Ved du om man kan få en sådan ikon (softvare) i bundden så den skifter mellem svensk og dansk forstået på den måde at den oversætter det danske æ til et svensk ä og det danske ø til et svensk ö og ikke omvendt. kort sagt tasterne for æ og ø sidder omvendt på et svensk og et dansk tastatur. Jeg kan bare skifte til et svensk tastatur men så skal jeg starte PC'en op hver gang.
Guest jesper Besvaret September 21, 2004 Rapporter Besvaret September 21, 2004 Carsten: der findes programmer på Nettet, hvor du kan sætte bogstaverne hvor du vil. Ellers kunne du købe et svensk tastatur med USB-tilslutning. Så skal du ikke genstarte din pc hver gang du skifter. For den sags skyld, så kan du også have begge tastaturer sat til samtidig. Men du skal jo så stadig huske at skifte sprog i Language-bar´en.
swoop Besvaret September 22, 2004 Rapporter Besvaret September 22, 2004 Hej Casper, jeg kender selv problematikken med 'ombyttet' bogstaver. Min Mac er købt i Sverige og er derfor udstyret med svensk tegn på tasterne. At det skulle resultere i brækkede håndled har jeg dog ikke bemærket. Jeg vil ikke bryde mig om, at tasterne (altså det bogstav, som rent faktisk skrives når man trykker på tasten) er byttet rundt, i forhold til det pågældende lands opæstning, så jeg har ikke undersøgt markedet for den slags software. Så jeg vil anbefale, at man konsekvent skifter tegnsætning, hvis man skriver længere opgaver mv på henholdvis svensk og dansk. I Windows XP gør: Start / Control Panel / Regional and Language Options / Languages / Details / vælg her svensk eller dansk efter behov (jeg ved ikke lige hvad ovennævnte hedder på dansk, da min arbejds PC er på engelsk). Den smarte vil trykke på Language Bar i bunden af ovennævnte vindue og vælge 'Show the Lanuage bar on the desktop'. Så vil der kommer et lille ikon på skrivebordet eller i taskbaren, hvor man hurtig kan skifte sprog - og uden at genstarte.
Guest anders Besvaret September 22, 2004 Rapporter Besvaret September 22, 2004 Undskyld jeg blander mig, men jeg bruger "bare" ALT + shift knapperne - så kan jeg skifte mellem forskellige "sprog" (ses i proceslinien med landekoder) og dermed få tastaturknapperne til at vise de bogstaver jeg vil have - Udfordringen ligger i at man så husker hvor hhv. æ og ø er, samt ä og ö, når man er en tastefjolle som jeg og bruger det meget svære 2 fingersystem... det hvor man ikke kigger op, fordi man gerne vil ramme rigtigt. Dog skal Allan Andersens opsætning følges, inden ovenstående er muligt.
Guest carspar Besvaret September 23, 2004 Rapporter Besvaret September 23, 2004 Anders Dk jeg switcher selv mellem DK og SV men det er ordbogen det her gælder, tastaturet er en anden sag, det danske æ bliver ved switch til svensk til svensk et ö og det danske ø bliver ved switch til et svensk ä, så tastaturet er lidt andet. Når jeg så skriver svensk eller dansk er disse bogstaver ofte byttet om. Det kan jeg bare rette, men det er ved at ødelægge min flydende blindskrift. Rådet med at have 2 tastaturer, er godt, men det er stadig samme problem, fordi de stadig fysisk, på hver sit tastatur, sidder omvendt i forhold til hinanden. Men hvis det er verdens problemer så er det en god verden vi lever i, ikke!!!
Guest anders Besvaret September 23, 2004 Rapporter Besvaret September 23, 2004 Selvfølgelig, ordbogen.. havde jeg ikke tænkt på, fordi den sidder i min pc. Tak Carsten :-) Den udfordring jeg hentydede til igår, er for mig stadig gældende, da jeg kun bruger eet tastatur, og derfor har forskellige placeringer af æ og ø/ä og ö, afhængigt af hvilket sprog jeg bruger. - uden blindskrift er også det irriterende, men jeg syntes man vænner sig.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu