Guest anders Skrevet October 14, 2004 Rapporter Skrevet October 14, 2004 Nogen som har erfaringer med at køre e.g. Telsome eller Musimi, m.m. på en Bredbandsbolaget ADSL/Bredbåndsforbindelse ? Spiller det eller er der lukket for andre IP telefoni-selskaber end Bredbandsbolaget selv ? Jeg spørger explicit på BBB og ikke Teori etc., men praktisk erfaring herfor, da www.digisip.com jfr. deres FAQ på http://www.digisip.com/Help/FAQ/ skriver at DE kan have problemer med deres Cisco IP tlf. boxe på BBB. Hvis nogen har erfaringer .... ? På forhånd Tak. Med venlig hilsen Anders Pier.
Guest anders Besvaret October 14, 2004 Rapporter Besvaret October 14, 2004 Nogen som har erfaringer med at køre e.g. Telsome eller Musimi, m.m. på en Bredbandsbolaget ADSL/Bredbåndsforbindelse ? Spiller det eller er der lukket for andre IP telefoni-selskaber end Bredbandsbolaget selv ? Jeg spørger explicit på BBB og ikke Teori etc., men praktisk erfaring herfor, da www.digisip.com jfr. deres FAQ på http://www.digisip.com/Help/FAQ/ skriver at DE kan have problemer med deres Cisco IP tlf. boxe på BBB. Hvis nogen har erfaringer .... ? På forhånd Tak. Med venlig hilsen Anders Pier.
swoop Besvaret October 14, 2004 Rapporter Besvaret October 14, 2004 Jeg benytter selv Bostream og er kunde hos Telefin, og det spiller perfekt. Jeg har et par venner, som er kunde hos BBB samtidig med Telefin og også her spiller det. Telesom eller Musimi kender jeg intet, men alle beregninger viser at Telefin er billigst.
Guest anders Besvaret October 14, 2004 Rapporter Besvaret October 14, 2004 Tusinde tak for SUPER HURTIG respons :-)
Guest ole Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Lidt om priser på IT-telefon. http://gratissip.dk/backend/PrisSammenligning.php Se også link Øresundsdebatten » IT » IP-telefon.
Guest carspar Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Mobil- samt IP telefoni i Øresundsrerionen. Jeg får inden for 1 måned en pakke til test af Tele2 i Danmark. Der er en boks der tilsluttes mit bredbånd og jeg kan så sætte en normal telefon i denne boks. Jeg får så et dansk telefonnummer her i Lund og der kan ringes til og fra danmark til dansk takst. Det med det danske telefonnummer i Sverige bliver sgu svært for de svenske myndigheder samt danske ToldSkat. Når jeg har testet denne så kommer jeg tilbage med en meddelse om kvaliteten, da meningen var at det skulle kunne tilbydes til alle danskere der bor i Sverige. Jeg har teste 4 forskellige IP telefoniløsninger og de blev kasseret, jeg arbejder meget hjemmefra (Lund) og skal kunne have en god kvalitet. Kvaliteten kommer på sin prøve når jeg ringer til Danmark mellen 10 og 12 om formiddagen. Mobiloperatøren "3" rasler med sablen om at de vil lave mobiltelefoni til Ørestadsregionen med samme takst til hele regionen. Det er da guf for Pendlere.
Guest kasper Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Jeg har brugt Telefin i ca. 1 mnd. Hvilket har kørt uden udfald på en HSB bolina
Guest carspar Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Kasper Det er ikke udfald, det er den megen trafik, mellem 10 og 12 på internettet, der giver ekko på talen, og da det er til professionel brug kan jeg ikke gå på kompromi. Men tak for refletionen.
Guest anders Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Det er jo det jeg snakker om, som flere allerede kører nu.... Skal bare have sat mig for en leverandør, da der er mange om budet nu. Har set at Redspot annoncerer med FLATRATE i Skandinavien. 135 DKK i oprettelse og 89 DKK / mdr. > Carsten Jeg får inden for 1 måned en pakke til test af Tele2 i Danmark. Der er en boks der tilsluttes mit bredbånd og jeg kan så sætte en normal telefon i denne boks. Jeg får så et dansk telefonnummer her i Lund og der kan ringes til og fra danmark til dansk takst.
swoop Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Hej Carsten, som tidligere kører jeg med Telefin, og kvaliteten er >ikke< under, hvad jeg havde før med almindelig fastnet telefon, så jeg er bedst tilfreds. Jeg er naturligvis ganske interesseret i at høre mere om, hvordan din oplevelse med Tele2 bliver... lad os høre :-)
Guest jesper Besvaret October 15, 2004 Rapporter Besvaret October 15, 2004 Hold igen med Redspot. Jeg har deres standard-pakke på IP-fronten. Og den er føst blevet funktionsdygtig for en uge siden (skulle have været klar i juli). Og så er de ekstra services (personlig side, email ved besked m.m.) ingen steder at finde på deres side. Jeg overvejer at skifte til Telefin/Musimi.
Guest anders Besvaret October 17, 2004 Rapporter Besvaret October 17, 2004 Så har jeg fået abbonement hos Musimi, her er INGEN binding, så jeg kan bare skifte hvis der bliver probs. Det er også ok billige priser og man kan se om ens budget holder ! Her er også supergodt forum, support m.m. Dertil får jeg en bredbåndsløsning hos BBB når jeg kommer derover, således har vi både en DK og SE telefon - det optimale ville dog være hvis der var gratis peering mellem DK og SE udbydere, så man kunne viderestille og nøjes med 1 tlf. Således kunne man få de billigste takster ved de 2 lande !
Guest carspar Besvaret October 17, 2004 Rapporter Besvaret October 17, 2004 Fastnetpris i hele norden se: http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=25597 Telio (Musimi) kommer til at tilbyde fast pris for ubegrænset telefoni til fastnettelefoner i Danmark, Sverige og Norge, mens det koster at ringe til mobiltelefoner. Indeholdt i abonnementet er også 100 minutters opkald til fastnettelefoner i over 30 lande. Jeg vil dog selv have QoS på operatørens net og derfra direkte ud på PSTN, så er der ingen støj på nettet. Det er det jeg taler om og det er det jeg håber at Tele2 kan tilbyde. Mobiltelefoni over Øresund til samme takst kommer "3" snart med. Så jeg ser lys forude, hilsen den kræsne.
Guest anders Besvaret October 18, 2004 Rapporter Besvaret October 18, 2004 Jamen QoS kræver jo at trafikken kan garanteres HELE vejen. Således skal QoS implementeres/sikres fra dit lokalnet, videre ud på din bredbånd-udbyders net, samt dennes "peerings" til DK for at det er noget værd. Ellers er det 0 værd, så kan du risikere at en kort "peering" strækning IKKE understøtter QoS (pakker) så er det jo intet værd. Jeg tvivler på nogen vil kunne garantere dette fra SE til DK på nuværende tidspunkt, med mindre man er villig til at betale "kassen" for det. Med "peering" forstås aftaler ISP'ere imellem, mht. routning af trafikken. Det tror jeg du kommer til at vente LÆNGE på. > Carsten Jeg vil dog selv have QoS på operatørens net og derfra direkte ud på PSTN, så er der ingen støj på nettet. Det er det jeg taler om og det er det jeg håber at Tele2 kan tilbyde.
Guest kasper Besvaret October 19, 2004 Rapporter Besvaret October 19, 2004 Vist kun Cybercity der vil tilbyde det. Men kun hvis man har en adsl hos dem. Kun på framerelays der er QoS
Guest anders Besvaret October 19, 2004 Rapporter Besvaret October 19, 2004 Sludder. Cybercity kan ikke tilbyde det alene i denne sammenhæng - hvis der e.g. skal kommunikeres med SE (Sverige), kræver det at denne "peering-partner" også tilbyder QoS på deres net. Og med hensyn til Framerelay, har det intet med sagen omkring prioriteret trafik at gøre. E.g. hvis du på dit netværk (LAN) kører med en router som understøtter QoS og din ISP også gør (e.g. Bredbandsbolaget). Du laver så en IP samtale til DK, som tilfælgivis kører over en SIP server på e.g. Tele2. Hvis Tele2 så IKKE kører QoS på sin voIP trafik, så er det jo ligemeget om du gør !!! Dog kan du sikre at båndbredden på DIN DEL af forbindelsen IKKE nedprioriteres på voIP delen, ved at sætte QoS / ToS op. Se evt.: http://gratissip.dk/frontend/QoS --> Ægte Qo S styring er når signalet styres hele vejen fra A til B, som taler sammen. Da servicen endnu ikke er inkluderet i en almindelig internetopkobling, så må man vælge løsninger, hvor egen router forsøger at afsætte en garanteret båndbredde, en eller anden proprietær løsning som PacketShaping?: Paketeer PacketShaping?, Wonder Shaper, PurpelMonster?, CBQ (Class Based Queueing) til Linux, m0n0wall til FreeBSD? (Mono Wall). Og det findes i en del routere. Men en router, som blot understøtter Diff Serv er ikke nok i sig selv. Se også Quality Of Service. > Kasper Vist kun Cybercity der vil tilbyde det. Men kun hvis man har en adsl hos dem. Kun på framerelays der er QoS
Guest kasper Besvaret October 19, 2004 Rapporter Besvaret October 19, 2004 Du misforstod mig vist. Cybercity vil tilbyde en ip telefoni løsning til deres egne adsl kunder på den måde kan de nemt lave QoS og garantere høj kvalitet på linien. Set bort fra Internetet er FrameRelay er stadig den eneste løsning hvor du får garanteret båndbrede mellem endepunkter. (Dog har tdc noget i deres mpls løsninger) Hvis en ISP skal kunne garanterer en given båndbrede mellem 2 endepunkter kræver det de har nogle halvdyre aftaler med dem de peer'er med. Men alt ovenstående er vist ikke relavant for privat personer med mindre man bor i dk og kan få Cybercity adsl
Guest anders Besvaret October 19, 2004 Rapporter Besvaret October 19, 2004 > Kasper yep, sorry - my mistake. Så de vil lave en QoS løsning, med Cybercity ADSL, hvor telefonien er QoS garanteret ud til PSTN. Oki det er en anden snak end den måde jeg "tolkede" den sidste på :-) Enig, det er relativt nemt for dem at tilbyde i og med de bare skal lave noget QoS mellem kundens ADSL og PBX/SIP/PSTN gateway'en. --->Du misforstod mig vist. Cybercity vil tilbyde en ip telefoni løsning til deres egne adsl kunder på den måde kan de nemt lave QoS og garantere høj kvalitet på linien. Som linie, ja - men det er jo netop det som QoS/ToS løser på andre linier ! ---> Set bort fra Internetet er FrameRelay er stadig den eneste løsning hvor du får garanteret båndbrede mellem endepunkter. Kører selv på en TDC proaccess/professionel bredbåndsløsning. Her garanterer de båndbredden fra mig ind til backbone't - altså hvis jeg overfører noget fra en anden TDC proaccess kunde/IP så er båndbredden garanteret fra A til B. ---> (Dog har tdc noget i deres mpls løsninger) Sorry jeg misforstod dig :-)
Guest brian Besvaret October 28, 2004 Rapporter Besvaret October 28, 2004 Prøver ihærdigt at følge med her da jeg selv vil være med til at spare penge. Er der en der vil ridse op for mig hvad QoS betyder og PSTN betyder? Endnu en ting. En der vil ridse op for mig hvad jeg skal bruge for at koble min fastnet til IP telefoni. Overvejer Telefin eller Musimi. Håber på lidt overbærenhed
Guest jesper Besvaret October 28, 2004 Rapporter Besvaret October 28, 2004 QoS = Quality of Service Hvis din hardware understøtter QoS, så kan du prioritere VoIP-trafik højre end anden trafik. Ergo er båndbredden til telefoni altid tilstede, selvom du er ved at hente 1812 Ouverturen via iTunes ;o) Anden trafik bliver cap´ed (nedprioriteret/begrænset) til fordel for din QoS-tag´ede trafik. PSTN = Public Switched Telephone Tetwork - altså det almindelige telefon-net vi kender til hudløshed. Til Telefin eller Musimi skal du såmænd bare ha´ en bredbåndsforbindelse, en VoIP-adapter som du køber hos din udbyder (eller løst et andet sted), samt helst en switch. Så er du faktisk kørende. Du behøver ikke en fastnet-forbindelse hos Telia, hvis du eks. har bredbånd via Bolina eller anden "ikke-fastnet-afhængig" ISP. Det var vist svarene på dine spørgsmål...men du har garanteret flere!? *g*
Guest andreas Besvaret October 29, 2004 Rapporter Besvaret October 29, 2004 Hej Gio. Du har vist mere forstand på det end jeg, men mht. VoIP-adapter er det vel ikke nødvendigt...? Man kan vel sagtens oprette et fastnet abonnemang via musimi fx. og så have et headset man kan tale/høre i? Sådan noget med understøttelse af "SIP protokol" kan da ikke være et krav til et headset du anvender, eller er jeg på afveje her? Mvh
Guest thomas Besvaret October 29, 2004 Rapporter Besvaret October 29, 2004 hej andreas, jeg har telefin ip-telefoni, og det fungerer helt fint med et headsæt! Dog for at nogen kan ringe til dig, kræver det jo at din pc er tændt konstant, hvor med en adaptor og en alm. tlf. er det ikke noget problem. Softwarebaseret Telefin Du kan også bruge dit Telefin abonnement via en 'software telefon', dvs. via din PC, hvis du eks. sidder ved din kontor PC eller lign., eller hvis du vil igang med at ringe inden du har modtaget din adapter. For at læse mere om den gratis software 'Firefly', klik da her: http://www.telefin.dk/help/fireflyguide.asp
Guest jesper Besvaret October 29, 2004 Rapporter Besvaret October 29, 2004 Andreas: SIP (session initiating protocol) er bare en slags "sprog" ligesom du kender med http bl.a. Det er såmænd ligesom når du klikker et http-link, så åbner du linket i en browser. Ved SIP, så er det telefonen der "finder vej" via denne protokol. Sådan tror jeg godt man kan sige... Det klart bedste er at købe en adapter hos den udbyder du vælger, da der ofte er penge at spare når man kommer som ny kunde. Og hvem skal du så vælge!? Tja...snakken går jo voldsomt for tiden om VoIP-udbydere - og jeg må sige at Musimi og Telefin er to der rager meget højt op i landskabet. Skulle jeg skifte idag (jeg har Redspot), så ville jeg drøne over til Musimi. Det var lidt flere svar....kom bare med resten af spørgsmålene - så ser vi hvad vi har i posen til næste gang
Guest thomas Besvaret October 29, 2004 Rapporter Besvaret October 29, 2004 Det skal lige siges at telefin er billigere!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu