Jump to content

Studerende og sygesikring ?

Recommended Posts

Guest martin
Skrevet

Hej, Hvordan forholder det sig hvis man er studerende i Danmark og bor i Sverige. Dvs jeg arbejder ikke. Er man så stadigvæk dækket af dansk sygesikring ? Hvis ikke man er dækket, ryger sygesikringen så med det samme man skifter, eller først efter en periode ? Martin... :-)

Guest martin
Besvaret

Hej, Hvordan forholder det sig hvis man er studerende i Danmark og bor i Sverige. Dvs jeg arbejder ikke. Er man så stadigvæk dækket af dansk sygesikring ? Hvis ikke man er dækket, ryger sygesikringen så med det samme man skifter, eller først efter en periode ? Martin... :-)

Guest dennis
Besvaret

Der gælder nøjagtig de samme regler som hvis du arbejder i DK, går også udfra du modtager SU fra den danske stat, hvilket du også betaler skat af. Ned på din danske fraflytterkomunes rådhus og be' om et udenlandsdansker sygesikrings-bevis-kort, nogen får det per automatik når de flytter til udlandet, andre (som mig selv) skal rykke for det. wow en masse lange ord. ;)

Guest martin
Besvaret

Hej, mange tak for svaret. Ja jeg vil stadigvæk få SU. Men jeg har jo frikort. Jeg vil kun gå i skole de næste 5 md ca. så er jeg færdig, men da jeg flytter til sverige vil jeg vel også få den store SU sats. Men jeg kan umildbart ikke lige overskue om jeg får brugt mit frikort. Hvis ikke så kommer jeg jo egentlig ikke til at betale skat af SUen ... :-) Men ja det regnes nok for det samme alligevel, alt andet lige kan jeg da vælge at betale skat af SUen selvom jeg ikke har brugt mit frikort og så bare få pengene tilbage igen næste år. Mvh Martin From... :-)

Guest trine
Besvaret

Hej, jeg tror, det forholder sig anderledes. Jeg bor i Sverige og læser også herovre, men det gør jeg som en del af min danske uddannelse, og det "tæller" derfor som om, jeg er studerende i DK. Jeg er ikke dækket af sygesikringen. Når jeg skal til lægen, skal jeg selv betale, og jeg skal gå til lægen i Sverige. Jeg tror din situation er den samme. Der gælder forskellige regler afhængig af, om man er studerende, eller om man arbejder. happy.gif

Besvaret

Min kæreste læser på en 'SU-uddannelse', og da min kæreste flyttede til Sverige (har selv boet i Sverige i flere år) spurgte vi netop om dette i hendes fraflytningskommune. De var meget i tvivl, om hvorledes det stod på, og kunne faktisk ikke give noget svar. Til al held, kommer vi ind på, at hun har et lille studiejob i Danmark, så vi puttede hende ind under dette...... Men det er jo ikke sikkert, at hun vil beholde dette studiejob i resten af studietiden, så er der nogen som har noget af ovenstående på skrift evt med en henvisning til en lovtekst?

Guest martinf
Besvaret

Ja det er nok lidt kryptisk... for spørgsmålet er om det gælder alle der betaler skat i Danmark. For hvis det gør det så bør det jo også dække dem der får SU (da de jo også betaler skat) Martin... :-)

Guest trine
Besvaret

Det var præcis sådan, jeg argumenterede, da jeg talte med Frederiksberg Kommune om det - men sådan er det altså ikke - kun hvis du har et job i Danmark, er du dækket af sygesikringen... happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...