Jump to content

En sygehushistorie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er dansk, bosat i Malmö, men arbejder i Danmark, betaler kun skat i Danmark og er dermed underlagt det danske sygehusvæsen. For 5 uger siden fik jeg mit første galdestens-anfald og efter en uge med voldsomme smerter henviste min læge mig til Rigshospitalet, -semiakut-, altså ikke med ambulance, men hurtigt. Efter 3 uger uden at have hørt noget, ringede jeg til min læges sekretær og hun fortalte, at Rigs-hospitalet havde sendt henvisningen retur med den begrundelse: "Vi har nok at lave, hun kan henvende sig i Sverige!" Jeg må indrømme, jeg er dybt chokeret, jeg betaler skat i Danmark og nogle "kloge" mennesker har derfor bestemt, at jeg skal bruge det danske sygehusvæsen. Skal pendlere ligge og dø, mens "væsenerne" diskuteret, hvem der skal have "sorteper"? Der tales så smukt og meget om "den hellige integration" og Öresundsregionen, men de offent- lige instanser aner ikke en hujende fis om, hvad der virkelig foregår.- Integration, min bare...!

Besvaret

Jeg er dansk, bosat i Malmö, men arbejder i Danmark, betaler kun skat i Danmark og er dermed underlagt det danske sygehusvæsen. For 5 uger siden fik jeg mit første galdestens-anfald og efter en uge med voldsomme smerter henviste min læge mig til Rigshospitalet, -semiakut-, altså ikke med ambulance, men hurtigt. Efter 3 uger uden at have hørt noget, ringede jeg til min læges sekretær og hun fortalte, at Rigs-hospitalet havde sendt henvisningen retur med den begrundelse: "Vi har nok at lave, hun kan henvende sig i Sverige!" Jeg må indrømme, jeg er dybt chokeret, jeg betaler skat i Danmark og nogle "kloge" mennesker har derfor bestemt, at jeg skal bruge det danske sygehusvæsen. Skal pendlere ligge og dø, mens "væsenerne" diskuteret, hvem der skal have "sorteper"? Der tales så smukt og meget om "den hellige integration" og Öresundsregionen, men de offent- lige instanser aner ikke en hujende fis om, hvad der virkelig foregår.- Integration, min bare...!

Guest webmasteren
Besvaret

Ja,det med integrationen i Øresundsområdet er åbentbart ikke særlig højt prioriteret i regeringen.De har ikke gjort noget som helst for at forenkle reglerne. Man må håbe at en evt. ny regering kan gøre noget effektivt ved dette.

• 2 weeks later...
Besvaret

Ak-ja, ovenstående er igen et eksempel på hvor dårligt intregationen virker. Det første der burde være i orden er forholdene omkring sygdomstilfælde på begge sider af Øresund. Den medarbejder der arrogant afviser en patient som det er beskrevet, burde helt klart stilles til ansvar. De borgerlige partiers ønske om at pengene skal følge patienten, var måske løsningen i dette tilfælde.

Besvaret

Hej igen! Efter 6 uger uden at have hørt fra Rigshospitalet ringede jeg derind. Efter omstilling til 7 forskellige mennesker, fik jeg en dame i telefonen, som forundret spurgte mig, om hvorfor jeg ikke kunne henvende mig til et hospital i Sverige. "Fordi jeg betaler skat i Danmark og derfor hører under det danske sygehusvæsen". "Nå, det har jeg aldrig hørt før. Men vi har endnu engang sendt din henvisning videre, denne gang til Gentofte". (Det er det eneste sygehus i DK, som jeg ikke vil på!!) Jeg spurgte hende derpå, om ikke vi har frit sygehusvalg her i Danmark, men nej, det var det sygehus, som jeg hørte til før jeg flyttede til Sverige. Jeg ringede derefter til Gentofte (blev igen omstillet til 3-4 personer!!) og bad dem om at sende henvisningen tilbage til min læge. Hans sekretær ringede jeg så til og fortalte om sidste nyt i sagen og bad hende om at annullere lægens henvisning, for nu har jeg fået nok. Mine galdesten er åbenbart passeret, for jeg har ikke smerter mere. Næste gang, hvis der bliver nogen næste gang, vil jeg "falde om" inde i Netto og forlange at blive kørt ind med ambulance, så kan de vel ikke afvise mig.

• 2 months later...
Besvaret

jeg syneds at denne afskyelige oplevelse burde sendes til en dansk politiker eller en dagavis. Det burde kaste lys på problemet som jo ikke bliver mindre.

Besvaret

til Anette! Det kan du have ret i, men det kræver et vist overskud at skulle stå frem i medierne og det har jeg ikke. Jeg håber dog, at der alligevel er en eller anden, der læser dette forum og giver bolden videre. Jeg vil dog godt lige fremhæve min egen læge, som er helt på min side og har gjort et stort arbejde for at jeg kunne få min ret.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...