Jump to content

Fup-flytninger til Sverige

Recommended Posts

Guest jesper
Skrevet
http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=443656/ En stor del af de danskere, som tilmelder sig det svenske folkeregister, gør det udelukkende for at få en lav skat og mulighed for at købe billige biler og undlader derfor at flytte til Sverige. I annoncer i dansk presse markedsføres svenske adresser for 1500 svenske kroner om måneden, svarende til omkring 1200 kroner. Annoncerne har blandt andet været bragt i Berlingske Tidende og gratisavisen Urban, skriver det svenske nyhedsbureau TT. Det svenske skattevæsen indledte i efteråret 2003 en nærmere kontrol af danskeres flytning til Sverige. Det viste sig efterfølgende, at omkring en tredjedel af de danskere, som havde tilmeldt sig det svenske folkeregister, ikke havde bosat sig på den anden side af Øresund, oplyser Helene Hedebris fra skattevæsenet i Malmø til Sveriges Radio Halland. /ritzau/www.berlingske.dk 24. maj 2004
Guest jesper
Besvaret
http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=443656/ En stor del af de danskere, som tilmelder sig det svenske folkeregister, gør det udelukkende for at få en lav skat og mulighed for at købe billige biler og undlader derfor at flytte til Sverige. I annoncer i dansk presse markedsføres svenske adresser for 1500 svenske kroner om måneden, svarende til omkring 1200 kroner. Annoncerne har blandt andet været bragt i Berlingske Tidende og gratisavisen Urban, skriver det svenske nyhedsbureau TT. Det svenske skattevæsen indledte i efteråret 2003 en nærmere kontrol af danskeres flytning til Sverige. Det viste sig efterfølgende, at omkring en tredjedel af de danskere, som havde tilmeldt sig det svenske folkeregister, ikke havde bosat sig på den anden side af Øresund, oplyser Helene Hedebris fra skattevæsenet i Malmø til Sveriges Radio Halland. /ritzau/www.berlingske.dk 24. maj 2004
Guest christian
Besvaret

der er lige en der har annonceret med det på vagcars.dk ...for nogenlunde det beløb...han påstod selvfølgelig at det var fuld legtimt og at man faktisk fik et værelse på 10 kvm for pengene...det lugter jo SLET ikke af svindel!

Guest nikolaj
Besvaret

Nåja, hvis det er det man vil må man jo også tage konsekvensen af det. Man må enten være naiv eller dum hvis man tror man kan gå rundt og bo i Malmø uden at have nogen af sine møbler derovre ... og bare have en stor bil på svenske plader i DK. Der er altid én før eller siden der får ondt i røven over det ... og det er ALTID naboen! Eller også er det fordi man er ved at flytte selvfølgelig happy.gif ... f.eks bliver jeg jævnligt spurgt om hvorfor jeg har en bil på svenske plader - svaret er nemt ... sålænge min lejlighed ikke er solgt må jeg beholde den (i indtil 3 måneder). ... og er ude ...

Guest thomas
Besvaret

"En stor del af de danskere, som tilmelder sig det svenske folkeregister, gør det udelukkende for at få en lav skat" LAV SKAT??!?! Jeg er flyttet over - for real endda... Men hvordan får jeg lavere skat???

Guest thomas
Besvaret

Jeg har læst og forstået Gio artikel. Men endnu ikk set, hvor det er jeg kan spar i skat?

Guest thomas
Besvaret

Jeg har læst og forstået Gio artikel. Men endnu ikke set, hvor det er jeg kan spare i skat?

Guest christian
Besvaret

der menes b nok at hvis man har en fiktiv adr i Sverige kan man rige et godt fradrag til sig = lavere skat...

Guest thomas
Besvaret

Ritzau har samlet op på dagens historie, der ikke indeholder noget nyt - og som har sin oprindelse i en misforståelse begået af SR P4/Halland: http://www.sr.se/Halland/nyheter/artikel.asp?artikel=419176 Ritzau skriver: RB8259 4 E 0613 ORD/z2 241715:SVERIGE/DANSKERE+NV Hver tiende flytning til Sverige er fiktiv København, mandag /ritzau Mere end hver tiende flytning til Sverige er fiktiv, og tallet er stigende. Årsagen er billige biler og stramme danske udlændingeregler. Indsatsen er begrænset. Mellem 10 og 15 procent af de cirka 2600 danskere, som sidste år flyttede til Sverige, gjorde det kun på papiret. Reelt blev de boende i Danmark. Det viser en undersøgelse, som de svenske skattemyndigheder har foretaget. Regionekspert hos Skatteverket i Malmø, Helene Hedebris, oplyser, at den svenske skattemyndighed i efteråret 2003 undersøgte de folkeregisterflytninger fra Danmark, som af den en eller den anden grund virkede mistænkelige. Og en tredjedel af de undersøgte adresseændringer viste sig at være fiktive. - Mellem 300 og 400 af flytningerne sidste år viste sig at være fiktive. Og tallet er stigende. Årsagen er typisk de danske bilafgifter og de danske udlændingelove. Mange af dem har ægtefæller fra ikke-nordiske lande, siger hun. Samtidig efterlyser hun en egentlig koordineret indsats mellem de to landes myndigheder. - Vi har en del kontakt med det danske folkeregister, men vi har ikke noget formelt samarbejde. Det ville ellers være en god ide, siger Helene Hedebris. Malmø-folkenes kontakt i Danmark er Told Skat København. Her bekræfter planchef Ib Jørgensen, at der ikke findes et egentligt samarbejde om problemet. - Vi taler med kollegerne på den anden side. Men der er ikke nogen egentlig koordineret indsats, siger han - og ønsker i øvrigt ikke at forholde sig til, om antallet af svindelsager er højt, og om et formelt samarbejde ville være en god ide. Kigger man på bilen som flytteårsag, kan argumenterne for at fuske med folkeregisteradressen tælles i mønter - mange mønter. Ifølge De Danske Bilimportører kan man i Sverige købe en Saab 9-3 for samme pris som en Peugeot 206 i Danmark. 164.000 kroner koster Saab'en i Sverige mod 345.000 kroner i Danmark. Kigger man på dyrere biler, er forskellen endnu mere markant. En BMW 530 koster eksempelvis 805.000 kroner i Danmark. I Sverige koster den 330.000 kroner. Rigspolitiet undersøger omkring 30 sager årligt om folk, der fiktivt flytter til Sverige og køber en bil på svenske plader. - Sagerne har altid været der, og omfanget er stigende. Der er et samarbejde i gang mellem Told Skat og politiet, der skal se på, hvad vi kan gøre ved problemet, siger vicekriminalkommisær Niels Buchbald Olsen fra Rigspolitiet. De fleste af de sager, som politiet får kendskab til, kommer fra anonyme anmeldelser - typisk personer, som får nok af at se på, at naboen har en stor bil holdende på svenske plader. Samarbejdet mellem politiet og skattemyndighederne er stadig i sin vorden, og en egentlig indsats er ikke sat på skinner endnu. - Vi er opmærksomme på problemstillingen, og skal lige finde ud af, hvad vi gør. Det er ikke nyt for os, men jeg har store problemer med at se, hvordan vi skal gribe det an, siger funktionschef i Told Skats lovafdeling, Neel Stakemann. Problemet er, at det er svært for myndighederne umiddelbart at konstatere, om en adresse er fiktiv eller reel. Efter de danske regler er begrebet "centrum for livsindhold" det afgørende. Så myndighederne - typisk politiet - skal overvåge folks færden for at afsløre fusk. Tit en omfattende affære. - Når vi får en mistanke, er det ikke noget, vi lige undersøger på en time, som Niels Buchbald Olsen fra Rigspolitiet udtrykker det. Omkring udlændingereglerne er det de lempeligere svenske regler om familiesammenføring, der får folk til at få adresse i Sverige - uanset at de i virkeligheden bor og lever i Danmark. /ritzau/ 241716 CET MAJ 04

Guest andré
Besvaret

BT skriver Odin bedre det også om det... http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=279046/ Men OK, sålænge man har sit på det rene er der jo ingen problemer. Det er ærgerligt at snyd forekommer pga. det negative skær, der kan kastes på ærlige tilflyttere...men det er vel samtidig en logisk konsekvens af den marxistiske ågerbeskatning, vi lider under i Sovjetrepublikken Danmark.

Guest michaelbo
Besvaret

"...marxistiske ågerbeskatning, vi lider under i Sovjetrepublikken Danmark." Den er god den må jeg huske ;-) Det er desværre også rigtigt :-(

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...