Guest ingemar Skrevet November 8, 2002 Rapporter Skrevet November 8, 2002 Varför kallar ni Skåningar för "Svensker"? Skåneland är gammalt Danskt område. Kallar ni Danskar i norra Tyskland för Tysker? Ingemar
Guest thomas Besvaret December 2, 2002 Rapporter Besvaret December 2, 2002 Rent faktisk kalder Jyder Sjællændere for reservesvenskere, sådan du ved, Dansk humor. Samtidigt kalder Sjællandere Jyder for "Nordtyskere". Fynboer...jammen der stopper man kun op for at tisse når man er på gennemfart-mellem landsdelene :-) Faktisk er man fra officiel side begyndt at kalde Skåne for Skåne i nyhederne i TV og medierne herovre, men mange Danskere er uoplyste og traditionelle bonderøve mildest talt, så der går lidt tid før at de genopdager det gamle ord SKÅNE. Jeg har selv tit flovet mig vedr. mine landsmænds uvidenhed om deres egen historie. Men vi ser det tit. -Da man byggede storebæltsbroen var alle imod den. -Da man stemte om EURO var alle imod. -Da vi kom i EU for fællesskab...ville vi have særlige forbehold. -Da man byggede Øresundsbroen fattede folk intet af det. -Nu bygger man et Operahus i Kbh som alle også er imod, men sikkert kommer til at elske. -Københavns lufthavn var folk også imod udvidelsen af. -Metroen hadede folk også, men kommer til at elske den på sigt. -Danskere er underlige, vi lever som troende fantaster efter Janteloven stadigvæk.("Du skal ikke tro du er noget") Jeg fatter ikke den bondementalitet hvor alt nyt bliver mistænkelig gjort i starten, men giv det lidt tid så skal du bare se hvor det ændrer sig.
Guest filur Besvaret December 5, 2002 Rapporter Besvaret December 5, 2002 Personligt foretrækker jeg nu at kalde skåninge for svenskere, frem for det mindre pæne ord "bonderøve", selv om de er det. På den måde går det hele lidt nemmere i hverdagen, men sådan er der jo så meget.
Guest thomas Besvaret December 6, 2002 Rapporter Besvaret December 6, 2002 Filur -jeg har fundet ud af en ting efter jeg er flyttet: Tænk og tal regionalt istedet for nationalt, så går det hele meget lettere :-) Fordi der er nemlig både Skåninge og Svenskere i Skåne, jeg vil helst ikke være den der deler dem op i kategori, man tager for let fejl. Ulmus nævnte noget fornuftigt med "Öresundera" som hendes betegnelse:-) Så får man sjældent sagt noget forkert. Det er en meget følelsesladet tid vi er i.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu