Guest ingemar Skrevet February 23, 2003 Rapporter Skrevet February 23, 2003 Efter att blivit informerat av mina kusiner på Jylland,så vet inte Danskarna så mycket om sin egen historia.Vad beror detta på? Här i Skåneland börjar Skåningarna att söka efter sina rötter igen, och många identifierar sig med Danskarna för vi äro Danskar i själen. Den påtvingade försvenskningen har satt sina spår men tendenserna är att vi sakta men säkert börjar hitta vår Danska identitet igen. Ingemar
Guest arne Besvaret February 23, 2003 Rapporter Besvaret February 23, 2003 Jeg ville meget gerne give dig et svar på dette Ingemar, men jeg ved ikke hvorfor. Grunden til at jeg bor i Skåne, er at jeg betragter det personligt som en del af Gamle Danmark. Måske det var på tide at Danskerne åbnede lidt mere op for nationalfølelsen. Det kan man godt gøre på en pæn måde, og være lidt mere åbne over for Skåningene. Hver dag nyder jeg at se DR1 har vejrudsigten med på Danmarkskortet, og et enkelt symbol vejrer over Skåne, vores gamle land. Jeg smiler lidt hver gang jeg ser det. Jeg er nu Skåning, og jeg taler Dansk hver dag.
Guest martin Besvaret March 17, 2003 Rapporter Besvaret March 17, 2003 Jeg tror vi er uinformerede, egentlig tror jeg ikke det drejer sig så meget om nationalisme for skåningene er ligeså danske som vi andre, man kan kalde dem etniske danskere. Det kommer vel an på om man definerere sig selv udfra ens nationalstat eller ens stamme. Som stamme betragtet har danerne eksisteret i henved en 1700 år, som nationalstat(enevælde) godt og vel 300 år( og som lilleput nation med ét sprog i ca. 150 år). At danskere er en etnisk gruppe er vel lidt af en overraskelse, for de fleste smager "etnisk" af mørk hud og mindretal så hvordan kan danskerne eller rettere danerne være "etniske"? Svaret er at alle folkeslag er etniske,kigger vi tættere på fx. danmark så er der igen etniske forskelle mht. landsdele. Der er nationer som har huset flere forskellige stammer fx. Belgien i Danmark var det også sådan i sin tid da vi var mere koncentrerede omkring kongemagten. Men hvad så? Er det et svar? gu´er det ej. Vi har for længe siden besluttet os til at Skåne aldrig har været dansk og at skånsk er svensk, det er så grelt i dag at vi ringeagter den skånske dialekt og mange foretrækker det svenske rigsmål(ikke at der er noget galt med det). Men hvad er det danske sprog, hvornår er noget dansk? I danmark har vi som regel et allerhelvedes slagsmål når det kommer til hvad der er rigtig dansk. Der er større forskel på sønderjysk og sjællandsk, end der er mellem fx. Oslonorsk og sjællansk. Skånsk har også mere tilfælles med danske dialekter end folk lige umiddelbart regner med, men da vi aldrig hører det i hverken dansk eller svensk fjernsyn genkender vi det efterhånden ikke og det er en dyb fornærmelse at vi katagorisere det som svensk. Jeg tror personligt det beror på at nederlaget, tabet af skåne,halland og blekinge var så stort, at danskerne murede vinduet til ligesom kongen gjorde det. Det forbandede er at vi ligesom skåningene blev påvirkede af svenskeficeringen og altså åd en masse vrøvl råt;at skåne, halland og blekinge altid havde været svenskt delvist begrundet af at skåne havde været pantsat i 20 år engang i det 12 århundrede. Det viste sig i diskutionen under indvielsen af øresundsbroen om Tycho Brahe, hvor svenskerne kaldte ham svensk. En ting der er trist i den her forbindelse er den manglende interresse fra dansk side. Når vi snakker om slesvig har vi kig på det danske mindretal og der er mange organisationer som arbejder for det danske. Det samme gør sig desværre ikke gældende mht. Skåne og det skånske. På det område viger vi desværre som om vi har en fælles dårlig samvittighed, eller også har vi alt for travlt med at pleje vores fordums østersundsbesiddelser og råbe ad svenskerne. Bare en tanke.
Guest arne Besvaret March 17, 2003 Rapporter Besvaret March 17, 2003 Ret godt skrevet Martin. MEN Jeg tror stadigt mest på den Skånske følelse i dette. Danmark tabte Skåne, det har været et sort kapitel i Dansk historie vi helst ikke taler om. Jeg har bare svært ved at kalde en Skåning Svensker, når han selv med langsom "Dansk lydende" dialekt, taler om at de har fået broen hjem til deres gamle hovedstad. Når de endda fortæller at de føler sig Danske indeni, kan jeg simpelthen ikke afvise dem, jeg giver dem altså ret. Uden at ribbe hele historien op igen, så kan man ved hurtig læsning af de sidste 350 år tydeligt erkende at freden i 1658 blev brudt af Svenskerne, og Skåningene betalte prisen. Den var meget høj, og vi kunne intet gøre. Nu er de begyndt igen at søge deres kulturarv, og hvad men end måtte mene peger den stik Vest imod Danmark, og vores fælles kulturhistorie. Der er folk i Skåne der stadigt taler det ægte gamle Dansk-Skånske sprog, de har fået mange tæv men overgav sig aldrig helt. Sådan er tingene uanset hvad man vil prøve at dreje det til i lange sø-forklaringer. Skåne er gamle ØstDanmark. Skåninge er gamle landsmænd, med hvem vi var samlet under den samme konge og rige. Malmøhus er bygget af Danskere, det samme gælder Cristiansstad, Helsingborg, Kronhavn, Ysted, Hesselholm m.v. Skåninge forsvarede med deres eget blod København under den værste storm Danmark har oplevet i sin militære historie, og igen under 1. Verdenskrig sikrede et oprør på Skånske kaserner, at en grim plan ikke blev udført. Sverige ville angribe og dele Danmark imellem sig og Tyskland. Det var i begyndelsen af 1900. Havde det ikke været for de stædige Skåninge, havde vi alle talt Svensk idag, det er en simpel kendsgerning. Dansker, vil du slå hånden af en Skåning der søger sine rødder i Danmark? For mig er han helt klart en landsmand, bosat på ulovligt besat område (Ref. freden 1658) Dog er jeg realist, jeg ser ikke Dannebrog vejre over Skåne inden for de næstkommende år, men jeg respekterer en Skåning der kalder sig Dansk meget højt. Men det kommer vi til at høre meget mere til endnu, i de år der kommer.
Guest thomas Besvaret March 17, 2003 Rapporter Besvaret March 17, 2003 Skånes kulturarv er den samme som Sjællands, især hvad angår adelen. Tag eks. Skarholt midt i Skåne. * Første kendte ejer var Johannes Nielsen ud af den urgamle Skånske slægt Skarholt i 1350. * Borgen byggedes til i 1500 tallet. * En anden bygning kan man se resterne af, som byggedes senere af Jens Torbensen Rosensparre. * Under Skånekrigene videreført af Steen Skarholt Rosensparre. * Han faldt i krigen 1565 og hans enke Mette Rosencrantz af Vallø, giftede sig senere med Peder Oxe af Gissenfeldt. Peder Oxe ejede mange ejendomme og ved hans død i 1575 blev Mette landets rigeste dame. Hun døde på Skarholt i 1588. * Siden ejedes stedet af sønnen Oluf Steensen Rosensparre, der døde i kamp i Skånekrigene i 1624. * Datteren Birgitte der arvede stedet, giftede sig med Corfitz Eriksen Rud af Sandholt. * Datteren Mette Corfitzdatter giftede sig med Niels Trolle af Trollholm og de overtog Skarholt. (Trollholm = nuværende Holsteinsborg ved Skælskør se billeder her: www.danskefilm.dk/bjn/sites/Holsteinborg.php ) * Deres søn Corfitz Trolle videreførte stedet 1649 til 1661. Dette var den sidste Danske ejer af stedet, og siden af mange Svenske adelsmænd. Siden 1998 af Carl Johan Frees von Schwerin, og der er ikke offentlig adgang. N.B Helle Stangerup har skrevet novellen Christine og var en bestseller i 80erne. Hendes anden interessante novelle er Sankt Markus nat. Denne beskriver Mettes liv som novelle, hvor hun møder Peder Oxe. Hvem sagde vi ikke har Dansk kulturarv i Skåne? Skåne er en del af hele Danmarks samlede historie. Der er gamle Danske herregårde overalt, omend i tættere grad end Sjælland og øvrige Danmark. "Metropolis Daniæ", er det gamle navn for Lund, som Erik (Knud Lavarts bror) udråbte Danmarks hovedstad, efter slaget ved Fodevig syd for Malmø 2. Pinsedag i 1134. Aldrig har jeg lært så meget gammel Dansk historie, som efter jeg er flyttet hertil, man støder på den allevegne.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu