vincent Skrevet January 19, 2004 Rapporter Skrevet January 19, 2004 Hvad skal man gøre når man som jeg, arbejder i DK, bor i SE, og desuden har hjemmearbejde m. E101 ordningen. Jeg fandt meget passende et link til Skattekontoret i Malmö, som ved lidt om disse spørgsmål. http://www.skatteverket.se/skm_malmo Indkomsten for hjemmearbejdet skal, så vidt jeg har forstået angives under "Lön, förmåner, Sjukpenning m.m." (rude 03). Beløbet i DKK skal omregnes til SEK, omregning skal ske efter faktisk kurs ved de respektive udbetalingstidspunkter (dvs. lønudbetalingen). Fradrag: Kører du med egen bil mellem bolig og arbejde kan du få fradrag for udgiften, hvis den overstiger 7.000 SEK (brobizz 3.020 + benz/diesel). Skriv hele beløbet ind, skatteverket fratrækker derefter de 7.000 SEK som ikke er fradragsberettigede. (eget ex. ca. 210 SEK pr. arbejdsdag inkl. broen). Og lige en sidebemærkning ... er din afstand mindre end 5km så glem det. Desuden skal du have en tidsgevinst på minimum 2 timer!! i forhold til at køre med de offentlige transportmidler - tur og retur (jeg vidste jeg skulle ha købt TT'er ) Kan du ikke opfylde det, så er dit månedlige fradrag ca. 1500 SEK svarende til togkortet. Kan du godt? så får du 16 SEK i fradrag pr. kørt MIL (LÆS 'MIL'). For en god ordens skyld så ved jeg endnu ikke hvor mange dage man kan fratrække transportudgifter for - her tænker jeg på om det kun er de dage man arbejder hjemme, eller om det er hver dag man er på job i kbh, eller om det er hver arbejdsdag man har... I det hele taget virker de der befordringsregler liiiidt tågede... Renteindtægterne og renteudgifterne skrives ligeledes ind. Husk nu alle udgifterne, og husk at omregne fra DKK til SEK på den pågældende rentedag når vi snakker Danske renter. Flertallet af os har bostadsrätter, og skal derfor ikke udfylde formueskattefelterne (medmindre værdien overstiger 1.500.000 SEK for singles, og 2.000.000 for samlevende/ægtepar - gør den det så læs lige nærmere på reglerne for en sikkerheds skyld), og feltet for fastighetsskatt. Det er kun villaejerne der får den glæde Villaejere tjekker lige reglerne for Ejendomsskat igennem.... Har du desuden hus/villa i udlandet (ikke SE) så kig også på reglerne for Fastighetsskatt. Under øvrige oplysninger skal du oplyse hvad du har tjent i DK og hvor meget du har betalt i skat i DK, så hold fast på din lønoplysningsseddel. Du har måske ikke modtaget den endnu, men fristen for aflevering fra arbejdsgivers side er også først i morgen Fagforenings- eller A-kasse-udgift får du også godtgjort, dette dog som en skattereduktion. Desuden er der en masse andre muligheder for at få fradrag, læs brochuren "Dags att deklarera - 2004". Der kan i også læse mere indgående hvis der er noget der er lidt forvirrende læsning Kilde: http://www.skatteverket.se/broschyrer/325/32525/32525.pdf
Guest martin Besvaret January 19, 2004 Rapporter Besvaret January 19, 2004 Tak for info ! Skal man sætte sig til at vente til de svenskemyndigheder fremsender en deklarering eller er man selv ansvarlig for at indbetale evt. skyldig skat ??? Modtager Sverig egentlig oplysninger fra DK når jeg har fået en skattefritagelse fra Told og Skat på de 20% af min indkomst ???
Guest spiff Besvaret January 19, 2004 Rapporter Besvaret January 19, 2004 Er befordringsfradrag relevant for E101'ere? Vi arbejder jo netop hjemmefra i Sverige. Og man kan vel ikke få befordringsfradrag for en indkomst der ikke beskattes i Sverige? "...på den pågældende rentedag...". Mener du kursen på den dag renter tilskrives eks. en bankkonto? Ellers top-nice indlæg..
vincent Besvaret January 20, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret January 20, 2004 Spiff: 1: Det ved jeg ikke ... men uden transport intet arbejde, eller hvad? Jeg skal have snakket med skattekontoret i Malmö når jeg får tid i februar (har snakket om at jeg ville tage derned siden oktober *G*). 2: Der står det er den dag indkomsten/omkostningen godskrives/udbetales/er tilgængelig for dig. Martin: 1: JEG ville ikke bare sidde med flettede fingre og roligt vente på at du skulle få en "självdeklaration", fristen for aflevering ligger i maj. Men jeg ved ikke om de automatisk sender til dig .... jeg fik ikke nogen sidste år. 2: ... og fordi jeg ikke fik nogen sidste år ved jeg ikke om de svenske myndigheder modtager information om os fra DK (jeg var ikke på E101 sidste år).
Guest homer Besvaret January 22, 2004 Rapporter Besvaret January 22, 2004 RSV fastsætter hvert en "fast" omvekslingskurs DKK->SEK og det er denne der gælder uanset den faktiske kurs på betalingsdatoen - du får automatisk kursen oplyst i forbindelse med skattedeklarationen - ellers spørg om den på kommunen (i Sverige)
Guest zeni Besvaret January 22, 2004 Rapporter Besvaret January 22, 2004 Jeg tror ikke på, at der med E1010 er noget befordringsfradrag at hente. Når man arbejder hjemme arbejder man ikke. Når man arbejder i Danmark får man fradraget i den danske indkomst. Hvis man kan opnå fradrag i den svenske indkomst for dette, er det jo dobbeltfradrag og dermed en god forretning men ikke en korrekt. Correct me if I'm wrong!!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu