Jump to content

Digital signatur for grænsegængere bosat i Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har modtaget flg. svar fra IT- og Telestyrelsen på min forespørgsel om hvorfor vi som grænsegængere ikke kan få en digital signatur. ===== Hej Torben Du beskriver her en problemstilling som er meget relevant for danske borgere bosat udenfor Danmark. Jeg kan oplyse, at vi arbejder i tæt samarbejde med Udenrigsministeriet omkring løsning af dette problem. Desværre kan jeg pt. ikke give et tidsperspektiv, men løsningen skulle være klar inden for meget overskuelig tid. Jeg rette teksten på FAQ på hjemmesiden og tak for henvendelsen Med venlig hilsen Ronnie ______________________________ Ronnie Lykke Madsen, M.Tech.Soc. IT-sikkerhedskontoret IT- og Telestyrelsen National IT and Telecom Agency Holsteinsgade 63 DK-2100 København Ø Tlf. +45 35 45 00 00 Fax: +45 35 45 00 20 -----Original Message----- From: Torben Mathisen [mailto:torben@mathisen.dk] Sent: Wednesday, January 21, 2004 12:24 PM To: info@digitalsignatur.dk Cc: beathe@mathisen.dk Subject: Digital signatur for danske statsborgere bosiddende i udlandet... Ifølge Jeres FAQ på www.digitalsignatur.dk: ======= 6. Hvem kan anskaffe en digital signatur? Alle danske statsborgere over 18 år kan gratis anskaffe sig en digital signatur. ======= Jeg er grænsegænger, bosiddende i Sverige og a bejder dagligt i Danmark. Ifølge TDC kan jeg ikke få en digital signatur, da jeg ikke er bosiddende i Danmark. Forsøger jeg at bestille en digital signatur via www.toldskat.dk får jeg besked om ====== Da din adresse ikke kunne oplyses via Folke egisteret, kan du desværre ikke få en Digital Signatur ====== Her er et eksempel: Jeg anvender www.studielaan.dk til at overvåge og administrere mit studielån. Jeg logger på via en Fælles Pinkode fra KMD. På www.studielaan.dk står der at === === Den digitale signatur afløser anvendelsen af Kommunedatas fælles pinkode, men hvis du allerede har denne pinkode, vil du imidlertid fortsat kunne anvende den - men alene til Økonomistyrelsens selvbetjeningsløsning studielaan.dk. Så kom i stedet med fra starten og bestil en digital signatur. Økonomistyrelsen, SUstyrelsen og ToldSkat arbejder nemlig sammen om flere og forbedrede løsninger til gavn for dig.... ======= et andet eksempel: Jeg anvender www.tastselv.toldskat.dk til ændring af min forskudopgørelse og beregning af skat. Der kan jeg benytte en tastselv kode men ikke en digital signatur. =========== Du kan nu benytte Digital Signatur i din digitale kommunikation med ToldSkat. Med Digital Signatur kan du få adgang til T ldSkats TastSelv-løsninger til borgere, dvs. du kan godkende/ændre din selvangivelse, se resultatet af årsopgørelsen, foretage ændringer til forskudsopgørelsen, indberette befordringsfradrag, kontonummer, e-mailadresse og telefonnummer samt beregne ktieavance. Fordelen er, at du kan bruge den Digitale Signatur i mange andre sammenhænge - i din digitale kommunikation med andre myndigheder, og derved skal du ikke huske på mange forskellige pin-koder. ============ Vi er idag ca. 6000 danske e bosat i Sverige, hvoraf størstedelen arbejder dagligt i Danmark. Vi har behov for, at vi på lige fod med alle andre danskere kan anvende de services, som det offentlige udbyder. Hvad er tidsplanerne for at danske statsborgere/grænsegængere kan anvende digitale signaturer..? Med venlig hilsen/Yours sincerely Torben Mathisen

Besvaret

Jeg kan da lige gøre opmærksom på, at jeg har digital signatur og bor i Sverige. Der var ingen problemer - jeg SKULLE have en i forbindelse med mit HD-studie på handelshøjskolen i kbh.

Besvaret

Havde du folkeregisteradresse i Danmark, da du bestilte den digitale signatur..?

Besvaret

Torben... Ja, det havde han. Den digitale signatur tjekker om man har et kendt 4-cifret postnummer, har man ikke det, bliver man afvist. Problemet ligger ikke i at udenrigsministeriet skal indvolveres... Det er bare en sang fra de varme lande. Problemet er at, der simpelthen ikke findes en dansk database hvor vores adresser eksistere. Husk at man så skal lægge ALLE adresser i HELE verden ind, eller man skal minimere det til evt. skandinavian

Besvaret

Jeg boede i DK da jeg startede på skolen med boede i SE da jeg fik digital signatur uden problemer....Og det er 100%

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...