Guest martin Skrevet December 3, 2004 Rapporter Skrevet December 3, 2004 Nu faldt jeg lige over den her sætning fra Zeni fra medio nov. i en foregående tråd. "E101 er ikke særlig aktuel fra 01.01.2005 set med skattemæssige briller. " Jeg har en god kontakt til Skat øresund der i dag, på min forespørgsel, oplyste mig at Sverige, på trods af den nye aftale ikke anser alt hjemarbejde som værende fritaget for skat i Sverige. Det som den nye aftale siger er at hjemarbejde, indenfor hjemmets fire vægge, udført for din danske arbejdsgiver fra 010105 anses som værende udført i DK og dermed DK beskattet. Sverige mener imidlertid, iflg. skatøresund, at "hjemarbejde" udført udenfor hjemmets fire vægge er beskatningspligtigt i Sverige og dermed ikke i DK. Nu skal man jo selvfølgelig ikke opfordre til fantasifulde konstruktioner, men det er da ikke sikkert at alt "hjemarbejde" i Sverige foregår hjemme foran computeren. Jeg har til eksempel konsulent besøg i Sverige udført for min danske arbejdsgiver. Jeg har bedt skatøresund om at hive det her lidt højere op, og give mig en tilbagemlding på hvad der er fakta og hvordan dokumentationspligten ligger. Hvis der er nogen andre herinde der har hørt om noget lignedende, hører jeg meget gerne fra jer ! Mvh Martin
Guest zeni Besvaret December 4, 2004 Rapporter Besvaret December 4, 2004 Martin, Det der desværre bliver gældende er, at det er en dansk arbejdsgiver som udbetaler lønnen (min) og selvom jeg teoretisk er enig med dig, så har danks T&S desværre den magt, at de fremover kan afvise (mine) korrektioner til til lønoplysninger min arbejdsgiver indberetter. Dine konsulent besøg er dog ikke et argument, for hvis du besøger en kunde i England, skal den dags arbejde vel heller ikke beskattes i England? Men jeg ser frem til at høre, hvad de svarer, det ville være fedt hvis det fortsat vil være muligt at overføre indkomst.
Guest martin Besvaret December 5, 2004 Rapporter Besvaret December 5, 2004 Jeg fik svar fra skatøresund sent fredag eftermiddag - hvorfor jeg ikke har haft tid før nu til at skrive herinde. Skatøresund fastholder at DK ikke skal beskatte alt arbejde udført i Sverige for en dansk arbejdsgiver. Kun arbejde udført på din svenske adresse skal beskattes i DK. Skatøresund vil sandsynligvis kræve dokumentation for at "hjemarbejdet" rent faktisk er foregået i Sverige og andre steder end på hjemadressen. Konklusionen må være; har man et arbejde som giver mulighed for at arbejde for den danske arbejdsgiver på den svenske side af sundet, så findes der stadig en skattegevinst at hente. Jeg har i hvert fald, i samråd med skatøresund, besluttet at fortsætte som hidtil og få udbetalt 20% af min løn skattefrit. Jeg vil, som jeg også tidligere har gjort, sætte pengene tilside på min bankkonto. Om de så skal betales til TogS i DK eller skatteverket i Sverige, må tiden vise. Kommentar til dit indlæg Zeni: Jeg tror forskellen ligger i hvordan man håndterer sin løn overfor TogS. Det lyder som om du løbende giver TogS besked på hvor meget du arbejder i Sverige, og så får returneret din skat den vej. Da jeg flyttede herover ansøgte min arbejdsgiver om skattefritagelsen, således at 20% af min løn bliver udbetalt direkte uden indberetning til TogS. Med hensyn til arbejde i England er det vel ikke helt det samme som her. Det kommer an på din bopælsadresse. Hvis du boede i England ville hele din indkomst være beskatningspligtig i England, uanset om du arbejdede i Sverige, Danmark eller England - det er specielt for Danmark og Sverige, at beboere i Sverige betaler skat i Danmark når de arbejder der. /Martin
Guest zeni Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Jeg tror vi snakker om helt forskellige ting. Men godt du fortsat kan flytte indkomst !
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu