Guest peter Skrevet June 23, 2002 Rapporter Skrevet June 23, 2002 Jeg har hørt at hvis man bor i Sverige, men arbejder og betaler skat i DK, kan man gøre flg. hvis man har etableret hjemmearbejdsplads i sit svenske hjem: Dage hvor man arbejder hjemmefra fx. 4 dage om måneden...kan man blive svensk beskattiget af. Dvs. man slipper for at betale mellem/topskat i DK af de 4 dage. Dagene beskattes i Sverige og Du får svensk fradrag.....Alt i alt en del mere udbetalt...... Er der nogen som har en "ABC" til hvordan man gør? Er der I øvrig nogen som kort kan beskrive det svenske skattesystem?.....Her tænker jeg på hvis man fx. tjener X-kroner så har man X-kroner i fradrag, betaler X-procentsats af det og det!!!
Admin Besvaret June 23, 2002 Rapporter Besvaret June 23, 2002 Så vidt jeg ved bliver man skattepligtig i Sverige, når man har bare een dags hjemmearbejde i Sverige.Det er det bl.a. IBM har brokket sig over. Du skal jo lige huske at når du bliver skattepligtig skal din arbejdsgiver betale 34% af din løn i arbejdsgiverafgift til den svenske stat.Min egen arbejdsgiver har direkte sagt at skulle jeg blive skattepligtig i Sverige, så var det ud.
Guest bent Besvaret June 23, 2002 Rapporter Besvaret June 23, 2002 Uha, der er noget, der dæmrer... - Når/hvis jeg flytter, bliver dét med en hjemmearbejdsdag lukrativ af andre end de umiddelbart indlysende grunde. - Og også en vagtaften 1 gang om måneden. - Og hvad, hvis man er sneet inde og ikke kan komme på arbejde? - Fare for at miste jobbet, blot fordi man gerne vil hjælpe firmaet alligevel. Jeg tror, at netop dette emne er ganske væsentligt, og der må da være nogle, der har noget om, hvad der er muligt, og hvad der ikke er...
ulmus Besvaret June 24, 2002 Rapporter Besvaret June 24, 2002 Det er bl.a. et at de emner, der der store problemer med i "samarbejdet" mellem de danske og svenske skatteministre. Forhåbentligt kommer der snart en løsning.
Guest bent Besvaret June 25, 2002 Rapporter Besvaret June 25, 2002 Tak for svaret, Ulmus. - Ja, der er da vist noget, der ikke er fuldt på plads i Øresundsregionen endnu. Imidlertid fandt jeg på nettet en artikel om en tidsbestemt overgangsordning (til 1/1/2005, med mulighed for forlængelse) som addendum til EF-1408/71, der måske kan redde skærene for en majoritet af pendlere, hvis de altså opfylder visse nøjere specificerede regler. - Linket har I her: www.ey.com/global/gcr.nsf/Denmark/art_arbejde_oresundsregionen.
Guest bent Besvaret June 25, 2002 Rapporter Besvaret June 25, 2002 - En mere juridisk 'korrekt' fremstilling af ovennævnte artikel finder I på dette link: www.skane.fk.se/oresund/doc/doresund.pdf
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu