Guest kim Skrevet January 31, 2003 Rapporter Skrevet January 31, 2003 Hej med jer I sidste uge deltog jeg i en Øresundskonference på Børsen, hvor bl.a. vores Økonomi- og Erhvervsminister Bendt Bendtsen og Berit Andor, som er minister for nordisk samarbejde deltog. Herudover deltog også Laurs Nørlund fra EU-kommisionen, som bestemt er på hold med os pendlere. Debatten var livlig og jeg kunne ikke lade være med at påpege at, vi pendlere, er blevet gidsler i et dansk/svensk drama omkring integrationen imellem Sverige og Danmark. Hvorfor kan vi ikke få vores brofradag sålænge de diskuterer frem og tilbage, hvorfor skal det kun være Storebælts pendlerene der skal nyde godt af fradrag. Da jeg sammenlignede øresundsintegrationen, med en fusion imellem en stor dansk bank og en stor svensk bank, og påpegede at den tidsramme aldrig var blevet accepteret, var reaktionen mærkbar. Bendt Bendtsen svarede i et lettere ophidset tilstand at man ikke kan sammen ligne politik og erhvervsliv, og at jeg helt havde misforstået den politiske verden. Måske har jeg det, men jeg ved at der var røget hoveder på mellemleder niveau og i toppen, hvis det havde været i det private erhvervsliv. Hvorfor er det lige at vi som privatpersoner, skal acceptere denne situation, hvorfor er det at vi skal være underlagt nogle langsommelige politikere, som vi end ikke har stemmeret til at få skiftet ud. Hvor er vores rettigheder henne, skal vi finde os i dette? Heldigvis er begge lande medlem af EU og det ser ud til at den Danske regering overtråder en del af deres beføgelser i forbindelse med den såkaldet Øresundsregion. Kabinetchef Laurs Nørlund påpegede flere områder, hvor regeringen åbentlyst overtræder EU-lovgivningen, men heldigvis er der fokus på disse områder og problemstillinger. Lad os få gang i processen, så vi får normaliseret situationen og får nogle klare og fornuftige regler på området. Kunne det være en ide at vi pendlere gik sammen og begyndte at påvirke politikkerne gennem pressen? Skal vi have fat i en af de landsdækkende aviser, og få dem til at holde fokus på problemstillingen. For i den sidste ende, er det os alle som er vindere i denne sag. Hvis vi kan få løst de barrierer der ligger i integrationen, vil området opleve vækst og alle vil nyde godt af det. I er velkommen til at kontakte mig på min e-mail for at deltage aktivt i denne påvirkning, så vi ikke blot ser på.
Admin Besvaret January 31, 2003 Rapporter Besvaret January 31, 2003 Ja, jeg faktisk haft præcis de samme tanker.Jeg synes det er en udemærket ide med en "bropendler"-forening, men et eller andet sted burde man tænke større end bare trafikken over broen og skabe et talerør for alle regionens pendlere, med en markant talsmand som, over for medierne, kunne fremføre vores synspunkter og problemer.
Guest thomas Besvaret January 31, 2003 Rapporter Besvaret January 31, 2003 En nyhed på Skatteborgerne.dk vedr. pendlerskat og afgifter. EU lover øretæver nu. http://www.skatteborgerne.dk/default.asp?visartikel=172&ID=7&AfsnitID=17
Guest torbenbirch Besvaret February 17, 2003 Rapporter Besvaret February 17, 2003 Jeg er enig med Steen om at det er nødvendigt at organisere sig som forening med en markant talsmand. Kun der i gennem kan der skabes tilstrækkeligt politisk pres til at der sker ændringer. Indtil den forening er etableret, vil jeg opfordre jer alle til at skrive til Poul Schlüter via flg. site http://www.norden.org/grensehindringer/sk/index.asp?lang=2 omkring de ting, der IKKE FUNGERER som grænsegænger. Han skal fremlægge sine resultater en gang til oktober, så fat pennen ;-) Med venlig hilsen Torben & Beathe
Guest torbenbirch Besvaret February 17, 2003 Rapporter Besvaret February 17, 2003 Til Kim> Vi vil gerne deltage aktivt i denne påvirkning af pressen. Jeg har i fredags sendt Thomas O. indlæg 'Skatteministerens svar på mit brev' til journalist på Jyllandsposten Carl Corneliussen på carl.corneliussen@jp.dk og henvist til www.sunddebat.com Jeg har endnu ikke modtaget noget svar.
Guest thomas Besvaret February 17, 2003 Rapporter Besvaret February 17, 2003 Hej Torben Jeg har allerede mailet lidt sammen med Carl, det var ham der gav mig Ilmar Reeplau`s (Malmøs Borgmester) mailadresse. Ilmar Reeplau har jeg gjort opmærksom på at Danskerne herovre støtter at få kommunalskatten over, og i en tidligere tråd havde vi inderligt debatteret, at det ville være det bedste at blive skattelignet i arbejdslandet. Således man ikke risikerede at blive fyret, såfremt man pludselig præsenterede en Svensk skatteseddel for ens firma i DK. Kunne man bare skatteligne i Danmark som altid og løfte kommunalskatten over, ville det være perfekt. Poul Schlüter har faktisk udtalt sig til pressen om, at det nok bliver modellen fremover, hvis det skal løses på nogen måde. Jeg har (i mine mails) fremhævet for myndighederne at det er vigtigt ikke at belaste pendleren eller især en lille arbejdsgiver, ved at de skal foretage andet end "almindelig besværlig skatteligning" på en pendler, det er i selve ligningsleddet at dette skal foregå, mellem Danske og Svenske Skattemyndigheder. Ellers er det en lodret statslig hindring i integrationen. Vi kan sjældent tvinge en politikker på plads, men man kan da inspirere dem med gode ideer, så derfor er det en god ide at komme med konstruktive løsninger som Poul opfordrer til, oppe fra Nordisk råd. Vi pendlere er ikke organiseret, men hvis ikke nogen gør noget, må man jo lade sig nøje med udfaldet. Ak ja...det er bare med at komme igang venner, med at få skrevet noget, indtil vi måske kan samles i en fælles stemme fra en pendlerforening.
ulmus Besvaret February 18, 2003 Rapporter Besvaret February 18, 2003 Jeg er også enig med Steen, men mener, at vi allerede har "talerøret" i "Øresundsdebatten". Vi skal bare have en, der kan formulere sig både skriftligt og mundtligt, så vedkommende kan tale vores sag. "Sagen" kan jo så diskuteres her på forum'et og "talsmanden" gives mandat til at tale.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu