Guest torben Skrevet February 19, 2003 Rapporter Skrevet February 19, 2003 Pas på med at arbejde både i Dk og S om du er bosat i S. 1. Det udløser svensk arbejdsmarkedsafgift FRA DANSK ARBEJDSGIVER på 30% og det blir han ikke glad for.2. Tjener du mindre end 70& af din indkomst i Dk ryger alle fradrag bortset fra arbejdsrelaterede dvs transport osv. Nogle kan du måske få i S i stedet. Specielt at du udløser en afgift som din danske arbejdsgiver ikke kan undgå har fået fyret mange tex sygeplejersker.
Guest hopla02 Besvaret April 15, 2003 Rapporter Besvaret April 15, 2003 Jeg har talt med kbh kummunes skatteforvaltning, de fortæller at man kan søge hos försäkringskassan om, at ens arbejsagiver ikke skal betale denne arbejdsmarkedsafgift. Om det rent praktisk kan lade sig gøre ved jeg ikke...
Guest zeni Besvaret April 29, 2003 Rapporter Besvaret April 29, 2003 Den daske arbejdsgiver slipper, hvis man hos den sociale sikringsstyrelse i Danmark henter en E101, som udfykdes af personen samt arbejdsgiveren. Men den kan man søge om, at forblive under dansk social sikring for op til 5 år. På den anden side frasiger man sig så retten til børnepasning, pension samt bistand i Sverige. Hvis blot man minimum har 50% indtægt i Danmark får man denne godkendt. Der er også andre fordele ved dette, men de er mere skattetekniske, og vil være for meget at komme ind på her.
Guest thomas Besvaret July 6, 2003 Rapporter Besvaret July 6, 2003 Vi er en familie der er på vej til at flytte til Sverige (Trelleborg) Jeg arbejder i Kbh. og skal pendle. Jeg har mulighed for at indgå en aftale med min arbejdsgiver mht. Øresundsaftale (E101). Jeg kan forstå på zeni's svar på sundebat at jeg vil miste min ret til sociale ydelser i S. Min hustru er på barselorlov (DK), vil dette betyde at vores børn ikke kan gå i förskola mv??? Hvis nogle har viden om dette vil jeg være taknemmelig for et svar! Mvh Thomas
hinloevdk Besvaret July 7, 2003 Rapporter Besvaret July 7, 2003 Thomas Bjørn: Jeg tør ikke desværre ikke lægge hovedet på blokken, så mit svar er måske ikke meget værd. Jeg mener ikke at retten til at få passet børn ryger. Jeg mener kun det er arbejdsrelaterede ydelser, som feks bistand+pension osv der forsvinder. Hvorfor skulle betalingen af børnepasning også ligge under arbejdsmarkedsbidrag? Jeg har selv udfyldt en e101'er da jeg har nogle vagter hjemmefra. Det skal du også hvis du skal arbejde hjemmefra. Men din kone skal vel ikke arbejde hjemmefra? Så under alle omstændigheder vil hun have ret til børnepasning. Så der er ingen grund til bekymring. Jeg bor selv i Trelleborg kommune. Hvor flytter i hen?
Nils Besvaret July 7, 2003 Rapporter Besvaret July 7, 2003 Thomas, du og din kone har jo jeres indtægter i Danmark og er dermed skattepligtige i Danmark, ligesom de fleste andre pendlere. Din arbejdsgiver mærker intet. Som bosiddende i Trelleborg har I ret til social service herunder pasningspladskøplads.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu