Jump to content

Skat i DK og S

Recommended Posts

Skrevet

Efter artiklen i Berlingske Tidende, lørdag den 14. juni er det jo lige pludseligt blevet interessant at "arbejde hjemme" i Sverige, når man har fast arbejdsplads i DK - Nogen der ved hvordan man gør rent praktisk - skal min arbejdsgiver betale noget i Sverige, eller skal jeg blot selv gå på skattekontoret og deklarere en indkomst?

Besvaret

Ja...så også et indslag i Lorry om det i forgårs. Dobbelt fradrag m.m.... Interessant. Ihvertfald indtil Hovmand får lukket hullet efter sommerferien. Så spørgsmålet er om det er krudtet værd at kaste sig ud i noget, Odde.

Besvaret

Jamen det gør jeg gerne - jeg arbejder faktisk hjemme én dag om ugen, men har aftalt med min arbejdsgiver om ikke at "sige" det til nogen p.g.a. en masse papirkævl til de svenske myndigheder - men kan man spare 4-5.000 om måneden, udfylder jeg da gerne en formular eller to. Mon nogen der kender fremgangsmåden, eller evt. ham der blev interviewet i Berlingeren...?

Besvaret

Hejsan... Jeg fandt selv "hullet" for en måneds tid siden, og er ved at få min sag igennem. Du skal bruge blanket E101 samt et specielt Øresundstillæg, som du finder på www.dss.dk. Her søger du sammen med arbejdsgiveren om at du forbliver socialt sikret i DK, og arbejdsgiveren derfor ikke skal betale 30% afgift af din løn til Sverige. Derefter er det blot at kontakte Told&Skat og oplyse at en del af din indtægt skal beskattes i Sverige pga. hjemmearbejde. Så kontakter du Skattemyndigheten i Sverige og oplyser det samme. Så vidt jeg ved får man en bunke girokort, hvor du indbetaler skat i henhold til den indtægt du har oplyst (så langt er jeg ikke nået - Jeg venter stadig på svar fra DSS). Selv om de lukker muligheden for dobbeltfradrag, vil det for mit eget vedkommende stadig være besværet værd. Men man kunne jo frygte at resultatet bliver at man bliver normalt beskattet og at der blot overføres en del af skattepengene til Sverige...

Besvaret

Jeg har selv lige talt med min chef om det, og han vil gerne hjælpe mig, men spørgsmålet er hvor meget man kan få ud af det. Har du regnet på det John? Og hvad sker der med kørslesfradraget, det frafalder vel de dage man arbejder hjemme, og hvor meget er der så tilbage?

Besvaret

Jeg har regnet på det, og det kan som jeg skrev godt betale sig ;-)... Og det kan sagtens opveje en reduktion i befordringsfradraget. Du kan selv regne lidt på din situation. Du går ind på Told&Skat's hjemmeside / Skatteberegning 2003. Her angiver du dine normale tal. Men under indbetaling til ratepension angiver du f.eks. 100.000 ekstra (hjemmearbejdsandelen af din løn). Nu har du Ambi+SP af hele din indtægt samt skat for din indtægt i DK. Skatten i S beregner du normalt ((100.000 minus fradrag) * skatteprocent). Hvad du må/kan trække fra kan du få oplyst hos Skattemyndigheten. Skatteprocenten er ca. 33% (bundskat). Nu har du de tal du skal bruge: Ambi+SP af hele indtægten+ Skat i Danmark+ Skat i Sverige= Den samlede regning Det du sparer er differencen mellem den danske og den svenske skatteprocent for den sidst tjente krone. Dvs. hvis du betaler topskat af hele de 100.000 opnår du den største besparelse.

Besvaret

Er der nogen som kender en god og billig revisor som kan fikse dette for mig......? Han skal selvfølgelig kende til disse "huller"!!

Besvaret

Jeg er så dårlig til sådanne tal. For mig er det ren volapyk... (Ikke at jeg ved hvad i kan bruge dét til..men jeg syntes lige jeg havde brug for at få det sagt! hehe)

Besvaret

E101 I skal bare være opmærksomme på, at det kan være svært at få godkendelse tilbage i tiden. Så bliver man "godkendt" med virkning fra 30/6, men oplyser hjemmearbejde for hele året på selvangivelsen, kan det skabe problemer. Samtidig skal I være opmærksomme på, at er i skattet som grænsegængere, men oplyser hjemmearbejde på 30%, vil der lige ledes være problemer. I skal også være opmærksomme på, at "hjemmearbejdsprocenten" regnes af hele årsindkomsten, hvilket kan være en fordel. Vær dog meget opmærksomme på, hvad der indgår i jeres indkomst, da nogle ting kan rykke på forholdet. Slutteligt skal i huske at have dokumentation på arbejdet i Danmark vs Sverige. I skal kunne specificere det ned til dage. Det er let nok siger mange, men hvis man samtidig skal dokumentere befordring, så kan på brobizz udskrifterne ses overfarte datoer. Dette er blot for at I skal huske at have dokumentationen, for den vil skatemyndighederne forlange. E101 er klart en fordel, hvis man har sin dokumentation og styr på sine beregninger. Samtidig er den en fordel for arbejdsgiveren, da det ellers kan blive dyrt for vedkommende. E101 er ikke et "hul" i loven, men en metode til at lette bevægeligheden af arbejdskraft. Ved at benytte denne "fordel" siger man samtidig fra til andre "fordele", så for nogel vedkommende vil det IKKE være en fordel. FØR DU ANSØGER E101. 1) Tænk på, hvor længe du vil bo i Sverige. E101 kan maksimalt godkende 5 år. 2) Dine børn vil ikke kunne indgå i social pasningsordning, kun hvis din kone/ ægtemand er svensk 3) Du kan ikke får understøttelse. 4) Er du nær pensionsalderen, vil det også være en ulempe 5) Du skal sørge for at kunne dokumentere alle dine dage 6) Hvis du ansøger, sætter du øget fokus på dine selvangivelser. Som der er skrevet, får man dobbelt fradrag for mange ting. Dog vil jeg påpege, at dobbeltfradraget for eksempelvis renter ikke er korrekt, og hvis det på nogen måde opdages, falder hammeren. God fornøjelse med jeres ansøgninger. Vær tålmodige, for første gang man søger, kan svaret tage et par måneder. HUSK så også, at hver gang I skifter arbejdsgiver eller bopæl skal I lave en ny ansøgning. \Morten Zeihlund

Besvaret

Mht. beskatning som grænsegænger: Grænsen går ved 75%. Dvs. har man mindre end 75% af indkomsten i DK, bortfalder alle fradrag, der ikke er arbejdsrelaterede, dvs. primært rentefradrag. De arbejdsrelaterede, eks. a-kasse og befordring, bibevares. E101 har forøvrigt også en begrænsning - Mindst 50% af indtægten skal indtjenes i Danmark.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...