Jump to content

Skattemæssige forhold ved arbejde i Danmark/Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Indsendt mandag den 22. september 2003 klokken 12:52 af Lars - oprindelig placering/tråd: http://www.sunddebat.com/cgi-bin/discus/show.pl?tpc=181&post=4861#POST4861 Min arbejdsplads i DK har fået Ernst og Young til at skrive en vejledning om skat og hjemmearbejde til os halvsvenskere, måske er der noget nogen kan bruge: Skattemæssige forhold ved arbejde i Danmark/Sverige Faktum Medarbejderne udfører typisk arbejde i såvel Danmark som i Sverige samt i det øvrige udland. I Danmark udføres arbejdet på virksomhedens adresse, i Sverige udføres arbejdet på medarbejderens bopæl (hjemmearbejde), og i det øvrige udland er der typisk tale om forretningsrejser. Samtlige de omhandlede medarbejdere er omfattet af dansk social sikring og har opnået en attest E 101 herpå fra Den Sociale Sikringsstyrelse i Danmark. Ingen medarbejdere er omfattet af svensk social sikring, og Virksomheden er ikke registreret for svenske arbejdsgiverafgifter i Sverige. Konklusion Skat De pågældende medarbejdere er at anse for fuldt skattepligtige til Sverige. Det indebærer, at Sverige som udgangspunkt beskatter pågældendes globale indkomster, uanset hvorfra de hidrører. De pågældende medarbejdere er alene at anse for begrænset skattepligtige til Danmark. Det indebærer, at Danmark efter interne danske skatteregler kun kan beskatte indkomster med kilde i Danmark, og kun i det omfang Danmark ikke i henhold til bestemmelserne i den nordiske dobbeltbeskatningsaftale har fraskrevet sig retten hertil. Beskatningsgrundlag i Sverige I henhold til bestemmelserne i den nordiske dobbeltbeskatningsaftale gælder bl.a. følgende for Sverige: • Lønindkomst fra Danmark: Lønindkomst, som rettelig er beskattet i Danmark (løn for arbejde udført i Danmark), medregnes ikke i den svenske indkomstopgørelse (fuld exemption) og påvirker således ikke beskatningen af øvrige indkomster i Sverige. Lønindkomst for arbejde udført uden for Danmark beskattes fuldt ud i Sverige. • Renteindtægter fra Danmark: Beskattes fuldt ud i Sverige. • Aktieudbytte fra Danmark:Aktieudbytte beskattes i Sverige. Danmark har dog ret til at beskatte aktieudbytte med 15%.Der gives ved skatteberegningen i Sverige nedslag for den betalte udbytteskat i Danmark. Beskatningsgrundlag i Danmark I henhold til bestemmelserne i den nordiske dobbeltbeskatningsaftale gælder bl.a. følgende for Danmark: • Lønindkomst fra Danmark: Løn fra en dansk arbejdsgiver for arbejde udført i Danmark beskattes i Danmark. Danmark kan således alene beskatte lønindkomsten for de dage, hvor der fysisk er udført arbejde i Danmark. • Aktieudbytte fra Danmark: Ved udbetaling af udbytte fra et dansk selskab tilbageholdes udbytteskat med 28%. I henhold til den nordiske dobbeltbeskatningsaftale har Danmark imidlertid alene ret til at beskatte udbyttet med 15%. Der skal således tilbagesøges 13% udbytteskat hos de danske skattemyndigheder (anmodning indgives særskilt og ikke i forbindelse med selvangivelsen). Social sikring De pågældende medarbejdere er omfattet af dansk social sikring. I henhold til bestemmelserne i arbejdsmarkedsfondsloven skal der betales arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag (i alt 9%) af løn indtjent under begrænset skattepligt. Der skal ikke betales arbejdsmarkedsbidrag eller SP-bidrag for de dage, der udføres arbejde uden for Danmark, uanset at arbejdet udføres for en dansk arbejdsgiver i udlandet, idet de pågældende personer ikke er fuldt skattepligtige til Danmark. Der skal fortsat ske betaling af ATP (både arbejdsgiver og arbejdstager), ligesom arbejdsgiveren skal holde de pågældende medarbejdere arbejdsskadeforsikret m.v. Bemærkninger i relation til social sikring Reglerne vedrørende social sikring følger reglerne i EU-forordning 1408/71. Hovedregel a. Hovedreglen er, at en arbejdstager er omfattet af social sikring i arbejdslandet. Undtagelser b. Såfremt arbejdstageren sideløbende udfører arbejde i mere end én EU-medlemsstat, herunder i bopælslandet, er pågældende socialt sikret i bopælslandet, c. Udføres der sideløbende arbejde i mere end én EU-medlemsstat, men ikke i bopælslandet, er pågældende socialt sikret i arbejdsgiverens hjemland. I den konkrete situation ville medarbejderne således som udgangspunkt ikke have mulighed for at være omfattet af dansk social sikring, idet der tillige udføres arbejde i bopælslandet Sverige. Med henblik på at øge integrationen i Øresundsregionen og fjerne tekniske og lovgivningsmæssige barrierer m.v. har de danske og svenske myndigheder imidlertid i december 2001 indgået en aftale, der gør det muligt, efter ansøgning til de sociale myndigheder, at opnå dispensation for de gældende regler om social sikring. Aftalen skal sikre, at bl.a. grænsegængere har mulighed for at udføre hjemmearbejde uden at blive omfattet af hjemlandets (bopælslandets) sociale sikringsordninger. Eksempelvis vil det nu (efter ansøgning) være muligt for en person bosat i Sverige, der udfører arbejde i Danmark for en dansk arbejdsgiver, at udføre arbejde i hjemmet i Sverige uden at blive omfattet af svensk social sikring (b. arbejde i mere end én EU-medlemsstat, herunder bopælslandet) med heraf følgende krav til den danske arbejdsgiver om betaling af svenske arbejdsgiverafgifter. Det er dog bl.a. en betingelse, at arbejdet i bopælslandet er for den samme arbejdsgiver (danske), og at arbejdet i arbejdslandet (Danmark) udgør mindst 50% af arbejdstiden. I modsat fald vil pågældende være omfattet af svensk social sikring med de heraf følgende konsekvenser. Den omhandlede aftale mellem de danske og svenske myndigheder gælder naturligvis kun i forholdet mellem Danmark og Sverige. Udføres der således sideløbende arbejde i andre EU-lande (bortset fra korte forretningsrejser), vil pågældende være omfattet af social sikring i Sverige, medmindre der ikke udføres arbejde i bopælslandet Sverige (c. arbejde i mere end én EU-medlemsstat, men ikke i bopælslandet). I sidstnævnte tilfælde vil pågældende være omfattet af social sikring i arbejdsgiverens hjemland (Danmark). Eventuelt arbejde uden for EU, eksempelvis i USA, er uden betydning, idet arbejdstagere ikke kan være omfattet af dansk social sikring under arbejdsophold i USA. Det er således uhyre vigtigt, at arbejdstilrettelæggelsen sker under skyldig hensyntagen til de gældende regler for social sikring, herunder bl.a. at der ikke udføres egentligt arbejde i andre EU-lande end Danmark og Sverige, samt at andelen af arbejdet i Danmark til stadighed udgør mindst 50% af den samlede arbejdstid. Fordelingen af arbejdstiden mellem Danmark og Sverige skal naturligvis ske i overensstemmelse med det faktiske opholdsmønster og skal efterfølgende kunne sandsynliggøres eller dokumenteres over for såvel de danske som de svenske myndigheder. Ud over en mulig indvirkning på den sociale sikring har fordelingen af arbejdstiden betydning for skattebetaling i såvel Danmark som i Sverige samt for betaling af arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag i Danmark. Selvangivelse m.v. Sverige Der skal indgives selvangivelse til de svenske myndigheder omfattende pågældendes globale indkomster bortset fra lønindkomsten, der skal beskattes i Danmark (den del af lønnen, der er udbetalt for arbejde udført i Danmark). Danmark Der skal indgives selvangivelse for begrænset skattepligt til de danske myndigheder. Selvangivelsen skal indeholde de beløb, som Danmark som kildeland har ret til at beskatte, herunder lønindkomst fra en dansk arbejdsgiver for arbejde udført i Danmark. Der vil være mulighed for at opnå fradrag for befordring mellem arbejdsstedet i Danmark og bopælen i Sverige for de dage, hvor der er udført arbejde i Danmark. Fradraget opgøres efter gældende regler (kilometersatser, ikke fradrag for broafgift). Derudover kan der opnås et ekstra personfradrag, såfremt pågældende er gift, og ægtefællen opholder sig i Sverige. Opmærksomheden henledes på muligheden for at påberåbe sig de særlige grænsegængerregler i kildeskattelovens § 5 A, såfremt den danske indkomst udgør mindst 75% af pågældendes samlede indkomst. I givet fald opgøres indkomsten som for fuldt skattepligtige personer, herunder opnåelse af eventuelt fradrag for renteudgifter m.v. Såfremt den omhandlede grænsegængerregel kan være aktuel, anbefales det at indhente en konsekvensberegning (skatteberegning) hos Ernst & Young forinden tilkendegivelse heraf over for de danske skattemyndigheder.Såfremt der i tilknytning til det foranstående måtte være behov for supplerende oplysninger, står vi naturligvis gerne til rådighed. København, den 30. april 2003 Skatteafdelingen Ernst & Young Statsautoriseret Revisionsaktieselskab

Besvaret

Jeg har også snakket med Ernst og Young om det her: De kan bekræfte, at hvis man tager en hjemmearbejdsdag i Sverige vil man blive omfattet af svensk social sikring, medmindre man ansøger om fortsat at være omfattet af dansk social sikring (søger om dispensation). Så vidt jeg forstår skal man for at søge om dispensation for den sociale sikring, udfylde en E101 blanket (artikel 17-aftale) og vedlægge en underskriftside med de konsekvenser det har for virksomheden: Om arbejde i Danmark og Sverige og aftale efter artikel 17 i EF-forordning nr. 1408/71 Orientering om konsekvenserne for lønmodtagere og arbejdsgivere af at indgå aftale om at blive omfattet af dansk lovgivning om social sikring Virkninger for lønmodtageren Lønmodtageren er orienteret om, at når han/hun bliver omfattet af dansk lovgivning, betyder det, at sociale sikringsydelser udelukkende optjenes i/udbetales fra Danmark efter danske regler. Det gælder for pension, sygeforsikring, arbejdsløshedsforsikring, arbejdsskadeforsikring, dagpenge ved sygdom eller fødsel samt familieydelser. Bortset fra naturalydelser ved sygdom (lægehjælp, hospitalsbehandling o.lign.) er der ikke ret til ydelser fra Sverige. Der vil for eksempel ikke være ret til svenske föräldrapen-ning eller optjenes ret til svensk pension, så længe aftalen gælder. Virkninger for arbejdsgiveren Arbejdsgiveren/virksomheden er orienteret om, at når lønmodtageren bliver omfattet af de danske regler, gælder de samme rettigheder og pligter efter dansk lovgivning om social sikring som for arbejds-tagere beskæftiget her i landet. Det indebærer bl.a. pligt til at betale ATP-bidrag, tegne arbejdsskadefor-sikring og betale dagpenge ved sygdom efter danske regler. Dato: Arbejdsgiverens underskrift Dato: Lønmodtagerens underskrift Endvidere skal der selvfølgelig være nedfældet i ansættelseskontrakten muligheden for f.eks en ugentlig hjemmearbejdsdag. I og med at vi stadig har dokumentationspligt i DK/SE skal arbejdsgiver attestere for de dage vi rent faktisk har arbejdet hjemme - dette er nok dokumentation. Der kan ikke søges med tilbagevirkende kraft, så lad være med at prøve. Jeg vender lige tilbage når jeg ved noget mere...

Besvaret

*hjælp*...min hat!! happy.gif Ej...med det forrige indlæg ville jeg såmænd (igen) bare tage hatten af for Vincent. Hans viden om jura´en udi skattespørgsmål i Öresundsregionen er, om noget, guld værd herinde! Hvis jeg nu får taget mig sammen til en dag at starte mit længe påtænkte firma, så tror jeg min kommende revisor er fundet. happy.gif

Besvaret

Jeg faldt lige over denne sektion: "Der skal ikke betales arbejdsmarkedsbidrag eller SP-bidrag for de dage, der udføres arbejde uden for Danmark, uanset at arbejdet udføres for en dansk arbejdsgiver i udlandet, idet de pågældende personer ikke er fuldt skattepligtige til Danmark." Jeg betaler selv i øjeblikket Ambi+SP af hele min indkomst sad.gif . Er der i denne henseende forskel på om man er omfattet af grænsegængerregelsættet (har mere end 75% af sin indkomst fra DK) .. ?

Besvaret

Tricket er, at du ved at have en hjemmearbejdsdag har 2 indkomster - en global og en dansk. Den danske indkomst ryger til dansk beskatning helt som normalt, hvorimod den globale indkomst går til beskatning i det land hvor du har din hjemmearbejdsplads. I praksis kan dette klares ved, at man f.eks. får 2 lønsedler - 1 for den almindelige danske indkomst - og 1 for den "skattefrie" globale indkomst. Den globale indkomst skal oplyses til skattevæsenet i bopælslandet - her sverige, hvorefter du skal betale skat af den globale indkomst. Teoretisk skal der betales skat, men holder man sig inden for de 75% indkomst i DK så her man jo højst 25% indkomst i sverige - derved overstiger de svenske fradrag indkomsten og man "slipper" for beskatningen - i langt de fleste tilfælde. Ingen regler uden undtagelser happy.gif Lønsedlen kunne i så fald se sådan ud: Bruttoløn 30.000 Hjemmearbejdsdag(25%) - 7.500 ATP: - 74,55 Trækgrundlag for AMB & SPB: 22.425,45 AMB(8%): - 1.794 SPB(1%): - 224 Skattefradrag: 6.000 Trækgrundlag: 14.400 A-skat(40%): - 5.760 Nettoløn = 14.647,45 Hjemmearbejdsdag + 7.500 Udbetalt løn = 22.147,45 Løn til beskatning i SE: 7.500 Skattefradrag i SE (anslået): - 6.000 Trækgrundlag SE Skat = 1.500 Skat heraf (anslået-31%): 465 Reelt udbetalt efter svensk og dansk skat = 21.682,45 Samme løn ville uden hjemmearbejde give en udbetalt løn på DKK 18.740,45. Samlet besparelse = 2.942 DKK Nu har jeg ikke lige den nøjagtige beregningsmodel ved hånden, men det er nogenlunde sådan jeg forestiller mig det bliver. Går jeg ud fra min egen løn vil fordelen ved 25% hjemmearbejde være ca. 2.610 DKK og der vil ikke være nogen svensk skat heraf.

Besvaret

Hmm... Jeg er stadig forvirret... Jeg får allerede 2 lønsedler. Den ene ligner mine gamle lønsedler, bortset fra at indkomsten kun er 75% af det normale. På den "Svenske" bliver der ikke trukket skat, kun Ambi+SP. Pointen er at jeg betaler Ambi+SP af hele min indkomst. I henhold til det jeg citerede, skal jeg jo ikke betale Ambi+SP af den "Svenske" andel...? Mit spørgsmål er derfor: Er der noget kriterie for om man skal betale Ambi+SP af den "Svenske" andel af indkomsten? Har det noget at gøre med grænsegængerregelsættet eller måske E101? Eller bliver jeg taget i r.... af T&S? Et andet spørgsmål: Kan jeg trække eksempelvis renteudgifter fra i både DK og S? Er reglerne skruet sådan sammen at man kan gøre det efter reglerne, eller er det blot oplysninger som T&S og Skatteverket blot ikke udveksler og kontrollerer?

Besvaret

Ahh ok ... jeg fandt følgende på Toldskat's hjemmeside: Det forekommer, at der skal betales AM-bidrag men ikke skat til Danmark. Typisk er det tilfældet, når opholdet i arbejdslandet - for en dansk arbejdsgiver - overstiger 183 dage men ikke 12 måneder, som er den normale periode, en arbejdstager kan forblive under dansk social sikring. Se dog nedenfor om forbliven under dansk lovgivning og om social sikring, i forhold til perioder der overstiger 12 måneder. Dermed kan man sige det hænger sammen med den sociale sikring - du vælger jo at forblive under dansk social sikring i og med at du udfylder E101 - så vidt jeg forstår.

Besvaret

Jeg fik også ringet til en T&S medarbejder. Han mente heller ikke at man skal betal Ambi+SP ved hjemmearbejde i Sverige. Og E101 og grænsegængerregelsættet gør hverken fra eller til. Nåede desværre ikke at ringe til T&S i min fraflytterkommune.

Besvaret

Så må jeg lige gøre jeres forviringen total. E101 er netop lavet, så man betaler AM+SP (ialt 9%) af den fulde indkomst tjent hos dansk arbejdsgiver, uanset indtægts land (kontor eller hjemme). Man kan stadig flytte noget af indkomsten til Sverige hvis man har hjemmearbejde, men af denne indkomst skal man stadig betale AM+SP til Danmark. Fordelen er, at man og specielt arbejdsgiveren slipper for at betale social sikring i Sverige, som vist nok er 30% for arbejdsgivere. Et eksempel. Man tjener DKK 500k på et år. Har arbejdet 20% hjemme. Skat I Danmark oplyser man 400k som indtægt og samtidig registreres 45k som betalt AM+SP. I Sverige oplyser man indtjening på 100k minus 9k som er betalt AM+SP i Danmark. Dette forstår Sverige godt, men det Danske systemer kan ikke håndtere dette, hvorfor den kommunale skattemedarbejder skal beregne dette manuelt .......derfor vil i opdage, at I får AM+SP tilbage, hvilket er en fejl fra T&S.

• 2 weeks later...
Besvaret

Efter at have læst nedenstående indlæg, står det mig endnu ikke helt klart, hvor meget det aktivt kræver fra arbejdsgiverens side, førend at jeg kan udnytte 75% reglen. Skal lønkontoret aktiv dele min løn op, og sende skatten til de respektive lande. Skal min ansættelsekontrakt ændres således at det klart og tydeligt fremgår, at der er mulighed for hjemmearbejde. Skal arbejdsgiveren skrive under på ansøgningsdokumenter osv. Til sidst kan jeg kræve at arbejdsgiveren skal udføre ovenstående, såfremt jeg har hjemmearbejde i Sverige.

Besvaret

Martin> Den svenske side skal du selv tage dig af. Du kan få nogle postgirokort hvor du løbende indbetaler skatten af hjemmearbejdsandelen. Kontakt skattekontoret i S, hvor du også får at vide hvilke fradrag du har. For min arbejdsgiver foregår det rent praktisk sådan at jeg får 2 lønsedler. Den ene ligner mine gamle lønsedler, bortset at lønnen er 25% mindre. på den anden bliver det kun trukket Ambi+SP af de resterende 25%.

Besvaret

Så i hovedtræk gælder det om, at jeg får min arbejdsgiver til at dele min løn op i to lønseddler. ER det noget, jeg kan kræve, at arbejdsgiveren skal gøre? ER det til stor besvær for arbejdsgiveren? Hvordan håndteres den lønseddel med de 25%, skal den sendes til Sverige, eller får jeg disse penge udbetalt, hvorefter jeg selv indberettiger dette til Sverige. Men skal min ansættelseskontrakt ændres, såfremt det ikke fremgår at jeg har ugentlig hjemmearbejdsdage og skal jeg have min arbejdersgiver til at skrive under på noget. Sidste spørgsmål hjemmearbejder, defineres dette blot ved at det pågældende arbejde udføres mens jeg opholder mig i Sverige?

Besvaret

Iflg. den regnskabsmedarbejder der styrer vores løn var de 2 lønsedler den eneste måde man kunne lave et fradrag efter Ambi+SP, men før skat. Så det er noget rent praktisk. Om det er noget du kan kræve? Ingen anelse. Jeg er på ret god fod med min egen arbejdsgiver, så det har ikke været aktuelt for mig at finde ud af. I flg. ovennævnte regnskabsmedarbejder skal revisoren involveres i forbindelse med min beskatning, så det er givetvis til lidt besvær for arbejdsgiveren. I flg. min gamle bopælskommune sender de kontroloplysninger til Sverige mht. hvor meget hjemmearbejde jeg har oplyst til T&S, så det burde ikke være nødvendigt at dokumentere noget over for de svenske myndigheder. Jeg har selv blot tænkt mig at indsende den svenske selvangivelse. Som jeg skrev sidst, skal du selv indbetale skatten vha. PostGiro. Din ansættelseskontrakt skal indeholde noget om hjemmearbejdet, og din arbejdsgiver skal i sidste ende dokumentere det faktiske hjemmearbejde. Det er forøvrigt også din arbejdsgiver der ansøger din bopælskommune om at du bliver skattefritaget for de 25% når din E101 er godkendt.

Besvaret

Spørgsmål til Vincents glimrende indlæg fra 29/9 kl. 13.12: Øhhh - i dit regnestykke indgår der skattefradrag i DK på kr. 6.000 og tilsvarende anslået i SE på samme beløb. Jeg er godt klar over, at fradraget er individuelt fra person til person, men er det de samme ting du trækker fra i begge lande, eller er det "landsbestemte" udgifter/fradrag du har med i regnestykket, som tilfældigvis ender i samme beløb ??? MVH Tommy

Besvaret

Hej Tommy. Det er anslået med de samme fradrag som i DK. Jeg ved dog ikke om dette er korrekt!! - derfor er det blot "anslået". Som du selv siger, så er det forskelligt fra individ til individ, men så vidt jeg har forstået er personfradraget mindre i SE, end i DK. Det endelige fradrag kan jeg først oplyse når jeg har fået alt på plads og snakket med de svenske skattemyndigheder happy.gif Forhåbentlig inden udgangen af næste måned... skal lige have ændret min ansættelseskontrakt først heh happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...