Jump to content

Billigt at låne penge i SE i forhold til DK?!?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har brugt meget tid på at regne på diverse lånetyper i SE og DK (bankers hjemmesider, comboloan osv), og jeg synes at jeg mange steder kan læse at renten i SE er meget god i øjeblikket (bl.a. også i SEB's indlæg på denne forum side). Der sidder sikkert et par stykker her på Scanianet med god forstand på den slags, og så tænkte jeg om der måske var en enkelt der kunne fortælle mig hvorfor jeg hele tiden kommer frem til at det er meget dyrere at låne i en svensk bank end en dansk?? Et eks: hvis jeg vil låne 1.000.000 SEK over 30 år, skal jeg i SEB-SE i følge kalkyle betale: ca. 3.000.000 SEK, i Nordea-SE: ca. 3.200.000 SEK. Danske banker kan generalt klare det til ca. 2.500.000 SEK, og Realkredit DK: ca. 1.950.000 SEK (alle beløb omregnet til SEK). Jeg ved godt at kredit-foreningerne ikke låner ud til bolig i SE, men det er da tankevækkende at tage beregningen med alligevel. Desuden vil SEB-DK, Danske Bank, Nordea-DK ikke låne mig penge til bolig I SE, med mindre jeg kan stille sikkerhed i en bolig her i DK (og hvem har råd eller fantasi til det?). I øvrigt er min økonomi udemærket, men det kommer man ikke langt med alene. Det vil vel sige at jeg skal optage lån i SE i svenske kroner, men sidder dem der allerede har gjort det så ovre i SE også med dyre lån til "billig svensk rente" - eller er jeg bare galt på den?? Jeg håber der er en der kan gøre mig klogere omkring dette.

Besvaret

Jeg skulle mene, at de danske banker godt kan tage pant i din svenske bolig - skulle du finde en sådan. Min egen bank, kunne ikke finde ud af det først, men da de blev sat ind i hvordan de kunne få sikkerhed i lejligheden var der ingen problemer. Men en helt anden ting ... det kan godt være at renten måske er bedre i sverige i øjeblikket, men har du taget højde for den stigende svenske krone?

Besvaret

Jeg kan ikke rigtig se at renten skulle være bedre i SE end i DK når jeg klikker rundt på de forskellige hjemmesider for banker det ene og det andet sted. Og præcis af samme årsag som du selv nævner til sidst er jeg mest interesseret i at låne pengene i DK, da ingen jo kan spå om valutaen om 5-10 år, og hvad der sker når både DK og SE en gang med tiden indfører Euro i stedet for Kroner. Hvilken bank har du selv siden du har kunne låne i DK til bolig i Sverige, og er der evt en rådgiver du kan anbefale i denne bank??

Besvaret

De officielle danke renter fra Nationalbanken er lavere end de tilsvarende svenske renter, fordi DKK er en mere solid valuta. Derfor burde det også (i teorien) være muligt at låne penge hos de danske banker til en lavere rente end ved de svenske banker. Om de danske banker så har valgt at tjene mere på udlån, så kan det forklare renteforskellen for kunderne. Man kan jo også prøve at forhandle om renten.

• 3 weeks later...
Besvaret

Jeg har boliglån hos Nordea DK på både lejlighed og fritidshus i Sverige. De er tilfredse med sikkerhed i boligerne. De vil dog ikke forhandle om renter.

Besvaret

Hej Stig. Jeg har lån i Handelsbanken i DK. Min rådgiver er Tina Hirschsprung. Kender jeg hende ret vil hun helt sikkert godt hjælpe dig. Du kan evt. hilse fra mig happy.gif Den rente jeg betaler på mit fleksible lån er lige pt. 7,5%. Når renten ændres i nationalbanken bliver den rente jeg betaler ligeledes ændret. vh. Nikolaj Vincent

Guest goggeloj
Besvaret

Øhhhh....hvorfor optage et lån i DK til en rente på 7,5%, når man kan optage et lån til boligen i Sverige til 6,2% og tilmed en lavere kronekurs :-D

Besvaret

Hej Goggeloj. Hvilken svensk bank har rente til 6,2%? ... Stig spørger om det i et tidligere indlæg. Hvis du kigger på nogle af de andre indlæg her i forummet vil du kunne se argumenter på hvorfor nogle er utrygge ved at optage svenske lån.

Besvaret

Ja, det kan godt være at man pt kan spare et par hundrede kroner på sit månedlige afdrag til banken, hvis man han optaget lånet i svenske kroner. Men at optage et boliglån idag i svensk valuta, over eksempelvis 20 år, anser jeg for ret risikabelt, når man ved det er et spørgsmål om få år før SE (og DK) skifter valutaen ud med Euro. Den svenske kronekurs stiger helt sikkert når det annonceres at SE overgår til Euro (den danske krone er jo i forvejen låst fast til Euro). Det sker med garanti inden mit evt lån vil være tilbagebetalt. Og så kan det godt være at jeg ville komme til at sidde med et noget større beløb der skal tilbagebetales, end den dag jeg optog lånet. Der kan tales både for og imod lån i svensk valuta, som man også kan læse andre steder i forummet - jeg er dog ikke lige på lån i SEK må jeg sige. Men der er sikkert også mange der er uenige med mig i mit synspunkt. Det er jo lidt et spil, men hvad der lige er billigst idag, kan godt gå hen og blive en dyr affære om 20 år, når lånet er betalt tilbage... Jeg synes i hvert fald man lige skal tænke sig om to gange, inden man løber hen i morgen til den første bank i Malmø og får et lån til sin nye bolig.

• 2 weeks later...
Guest goggeloj
Besvaret

Først til Vincent, Jeg har lånt mine penge hos Sparbank Finn på Stortorget til 6,35%. Nu er det sådan, man tager ikke et 20 eller 30 års lån og tror, at renten hverken stiger eller falder i løbet af lånets løbetid!! Hvad tror I danskere gør hver dag, hver år, når renten/kurserne falder/stiger?? De omlægger lånet for at gøre det så rentabelt som muligt - de har nemlig også en 30 års lån i deres hus! Det samme princip er herover i Sverige. Ingen personer med respekt med sig selv og sin egen økonomi opretter et langvarigt lån uden at tage forbehold for rente-/kursændringer. Dvs. uden mulighed for at konvertere lånet i løbet af dens løbetid. Ganske vist binder man sig i 20 eller 30 år på lånet, men det betyder ikke, at man oså er bundet til renten i de samme antal år!! Det er op til den enkelte person selv at vælge i hvor lang tid, man skal være bundet til renten! Og ja der er jo en risiko ved at optage et lån i enten Sv eller DK nu idet, man ikke er klar over, hvornår DK/SV tiltræder Euro samt kurs og renteændringer. Men er det i virkeligheden en risiko?? Kun tiden kan vise!! Men hvis man skal købe en bolig her og nu, så kan jeg ikke forstå, hvorfor man skal begrunde sit argument med at vente med at låne penge pga. tiltræden i ØMU samarbejdet!! Man har vel behov for at låne her og nu til sin ønskebolig ellers ville man jo ikke spørge om råds, hvilken bank der er bedst??

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...