Plesner Skrevet April 19, 2005 Rapporter Skrevet April 19, 2005 Hej Snakkede med en bankrådgiver i danmark,som sagde at man skulle betale dansk ejendomsskat selvom man bor i sverige og arbejder i danmark. Vi køber et hus fra 2001. Derfor skulle vi normalvis ikke betale, så længe huset er under 5 år. Fra det er 5år og til det er 10, vil skatten være ½%, mens den efter 10år bliver 1%. Rådgiveren fortalte at, sålænge man ikke betaler noget til sverige, skal man betale 1% til DK. Når man betaler ½% til sverige betaler man den anden ½% til DK. Og når man til sidst betaler 1% til sverige, så slipper man for den danske. Kan det virkelig passe ? det er jo perverst!!! :-) Med venlig hilsen Plesner
Admin Besvaret April 19, 2005 Rapporter Besvaret April 19, 2005 Jeg synes det lyder som ren tågesnak at man skal betale ejendomsskat i Danmark af et hus i Sverige. Det har jeg aldrig hørt om.
Homer Besvaret April 19, 2005 Rapporter Besvaret April 19, 2005 Plesner> Din bankrådgiver er vist moden til indlæggelse... Du er ikke skattepligtig af din bolig i Sverige...!!
Kim H Besvaret April 19, 2005 Rapporter Besvaret April 19, 2005 Debatten om ejendomsskat er åbenbart uendelig. Det er min klare opfattelse at man som dansk grænsegænger i Sverige - altså med arbejde og skattebetaling i DK og bopæl i SE - kan slippe med at betale det svenske minimumbeløb for fastighetsskatt - SEK 2800 pr. år ... Dertil kommer de særlige svenske regler for nybyggeri ... Og det forhold, at svensk fastighetsskatt for bostadsrätt normalt er indregnet i den månedlige afgift til foreningen ... Er du forvirret ... Følg med i næste tråd om emnet ...
Nils Besvaret April 19, 2005 Rapporter Besvaret April 19, 2005 Hej Plesner - Prøv at spørge den kvikke bankrådgiver, hvordan det så fungerer, når den svenske begrænsningsregel tages i anvendelse, hvorefter max. fem procent af svensk skattepligtig indkomst - dog minimum de berømte 2.800 - kan opkræves i fastighetsskatt, for slet ikke at tale om dæmpningsreglen, der fordeler effekten af en stigning i taxeringen over flere år. Og prøv at spørge, hvilken vurdering, der skal lægges til grund i Danmark, da det svenske skattevæsens "marknadsvärde" jo ikke i egentlig forstand er en markedsværdi, men angives at være en tilnærmelse til 75 procent af salgsværdien for to år siden, og i praksis er en arbitrært fastsat regneenhed uden ret megen sammenhæng med ejendommens værdi. Og hvilken effekt har det danske skattestop på regnestykket? Det må vel etableres med tilbagevirkende kraft? Det kunne du jo godt spørge om, bare for sjov, for at se, hvad bankrådgiveren ellers har af gode råd i sig... Jeg har ikke lige nogen skriftsteder at belægge med, men jeg betaler svensk ejendomsskat af min svenske ejendom til Sverige og dansk af min danske til Danmark, og det tror jeg sådan set er sådan, det foregår.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu