MultiTabs Skrevet April 26, 2005 Rapporter Skrevet April 26, 2005 Uanset om det er første gang i livet man køber hus, eller har prøvet det før, så kan det være rart med en huske liste, især hvis det er på den anden side af sundet, da reglerne her kan være anderledes i nogle tilfælde. I derfor meget gerne være behjælpelige med de ting man skal huske, fra at man får nøglen til huset og fremefter. Det kan være at punkterne allerede findes spredt udover hele forummet, men i så fald vil det da være rart at have en samlet liste over det, således at det bliver nemmere for den søgende slæj ;) Jeg har spørgsmål til følgende om hvordan det skal gøres; -STRØM Hvem skal man henvende sig til og hvor lang tid går der før der er strøm i huset? -Låsesmed; jeg har hørt at man selv skal skifte låsen ud på hoveddøren. Passer det? og hvor finder jeg en låsesmed? - Forsikring af hus og indbo.
MultiTabs Besvaret April 26, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret April 26, 2005 Registrering og personnummer; få et internordisk flyttebevis hos din kommune i danmark, hvorfra du flytter. Tag ind på Skatteverket og ansøg om at blive optaget i folkeregistret således at du får et svensk personnummer.
claus Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 STRØM- du skal henvende dig til et el-selskab og tegne en aftale med dem før du flytter. Så har du strøm fra den dag du flytter ind. Vær opmærksom på at nogle udbydere kræver et depositum for at de vil levere strøm til dig, for mit eget vedkommende var det ca. 1200 sek. De penge kan man få tilbage et års tid efter, når man har vist at man er en god betaler...
andersen Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 Rigtig god ide med sådan en samlet huskeliste, for som du selv er inde på, så er der sikkert svaret på de fleste spørgsmål, men de er spredt rundt omkring i forummet. Godt initiativ! Telefon: Ved bestilling hos Telia kan det være en god ide at få fat i tidligere ejers fastnet-nummer (hvis man nu f.eks. kun har deres mobil-nr), da dette gør bestillingen lettere og mindre risiko for fejl. Bestillingen kan med fordel foretages på www.telia.se så sparer man 300 kroner. Bestilling kan (som så meget andet) først foretages når man har svensk personnummer. Strøm: Tidligere ejers personnummer kan være godt at have ved hånden når man bestiller, da de så ved præcis hvilken lejlighed strømmen skal hen til.
swoop Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 ØresundDirekt har allerede en liste: http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=8081 Den er dog langtfra kompelt, og det kan vi da sagtens gøre bedre skulle jeg mene? Denne liste kunne passende placeres udenfor forumet, og vi kunne lave en fast tråd hvor vi kommentere tjecklisten.
Toft Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 Rigtig god ide med sådan en samlet huskeliste, for som du selv er inde på, så er der sikkert svaret på de fleste spørgsmål, men de er spredt rundt omkring i forummet. Godt initiativ! Telefon: Ved bestilling hos Telia kan det være en god ide at få fat i tidligere ejers fastnet-nummer (hvis man nu f.eks. kun har deres mobil-nr), da dette gør bestillingen lettere og mindre risiko for fejl. Bestillingen kan med fordel foretages på www.telia.se så sparer man 300 kroner. Bestilling kan (som så meget andet) først foretages når man har svensk personnummer. Strøm: Tidligere ejers personnummer kan være godt at have ved hånden når man bestiller, da de så ved præcis hvilken lejlighed strømmen skal hen til. Vil du selv udlevere dit personnummer til en fremmed, der skal overtage din lejlighed? Tidligere ejers kundenummer hos Sydkraft (eller anden leverandør), må da være mere oplagt.
dansken Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 Vil du selv udlevere dit personnummer til en fremmed' date=' der skal overtage din lejlighed? [/quote'] Hvis det er en bostadsrät, så står den tidligere ejers personnummer i købsaftalen.
Toft Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 Hvis det er en bostadsrät' date=' så står den tidligere ejers personnummer i købsaftalen.[/quote'] Ok, har jeg aldrig lagt mærke til, men har også kun kigget på min købsaftale en enkelt gang (den gang jeg skrev den under). Skræmmende...
Kim H Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 Efter at have boet i SE i et års tid er jeg nået til den opfattelse at svenskerne ikke betragter deres personnummer som fortrolig information. Det kan godt være at vi danskere har en anden holdning til vores CPR-nummer. Det hjælper bare ikke noget, når man har valgt "at skifte side". Det svenske samfund er langt mere åbent end det danske. Man kan f.eks. ikke hemmeligholde sin bils registreringsnummer, og med det som indgang kan man få oplysninger om ejerens navn og bopæl ...
credde Besvaret April 27, 2005 Rapporter Besvaret April 27, 2005 Det kan måske godt betale sig at få hemmeligt telefon nummer, således man ikke bliver kimet ned af super irriterende telefon sælgere. Mit standard svar er efterhånden: "Ikke interesseret, ring ikke igen" - er så træt af dem.
anton Besvaret April 29, 2005 Rapporter Besvaret April 29, 2005 Credde: på www.nix.nu kan du meddele, at du ikke vil have "uvedkommende" sælgere til at ringe. Hvis du allerede er kunde, må de vist gerne ringe. Men hvis du ikke er kunde hos fx Sydsvenskan, må deres sælgere ikke ringe til dig, hvis du er registreret på nix.nu. Jeg er personligt overlykkelig for den ordning, da Sydsvenskans sælgere ringede til os tre gange på en måned.
Persson Besvaret April 29, 2005 Rapporter Besvaret April 29, 2005 Det er skøn service, bare man lige har i baghhovedet at det ikke slår igennem fra den ene dag til den anden. Jeg var den glade modtager af 7 sælgere dagen efter jeg havde meldt fra. Men det går heldigvis hurtigt over. Og nu er der fred og ro :-D
MultiTabs Besvaret April 29, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret April 29, 2005 :p skal vi lave videre på listen?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu