Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Har siddet og kigget lidt rundt på Sunddebat.com, og der er store delte meninger om hvor man skal tage alle sine lån henne. Nogle siger: Danmark, og nogle siger at det er mest rigtigt at gøre det i det land man bor i. Meeeeen som i nok også ved, så er der store delte meninger om det. :eek: Men hvor har du taget dine forskellige lån henne...? har lavet en lille afstemning klik her...! Har i nogle kommentare som kom GERNE med dem....! Det er jo et frit land :th2:

Guest Trine
Besvaret
hvilken bank har den laveste rente til andelsbolig? både i SE og DK
brug www.comboloan.se for de svenske renter.. jeg aner intet om de danske mere;)
Besvaret

Altså som jeg/vi ser det kan det godt betale sig at låne i Sverige da man alligevel kan trække renterne fra i DK ! Vi har lånt vores penge til bolig hos SBAB (jätte billigt), og vores bankforbindelser (forbrug/øvrige lån) er hvor vi har vores konti (DK/S) SEB-bank (men de er altså lidt dyre).

Besvaret
jeg har forsøgt at slå tallene ind på comboloan' date=' men den viser at ingen banker kan låne ud til mig :([/quote'] Hvordan/hvor har du slået det op...? Meeeen det nemmeste og sikreste er nok at gå i banken for at høre om de vil låne en pengene...! :th2:
Guest Trine
Besvaret
jeg har forsøgt at slå tallene ind på comboloan' date=' men den viser at ingen banker kan låne ud til mig :([/quote'] Så har du slået forkert eller bestemt dig for et vanvittigt dyrt hus.. Prøv igen eller endnu bedre få en aftale i en bank og medbring årsopgørelse og et par lønsedler...
Besvaret
nej nej' date=' jeg slog det ind som jeg skylder min bank i dk, og det er et beløb under 200.000 SEK.... men det er mærkeligt at det ik vil gi nogen resultat :S[/quote'] Måske er beløbet under bankens minimumsgrænse. Prøv at gå op på 200.000 eller højere.
Besvaret

Bjarne233, Hvordan kom du i kontakt med dem. Har prøvet at ringe til dem fra DK, men det virker som nummeret ikke virker..... Er det i det hele taget nemmeste at ringe til de svenske banker eller skal man tage en fridag og gå derovre?? Gode råd efterlyses af alle:-)

Guest Trine
Besvaret
Bjarne233' date=' Hvordan kom du i kontakt med dem. Har prøvet at ringe til dem fra DK, men det virker som nummeret ikke virker..... Er det i det hele taget nemmeste at ringe til de svenske banker eller skal man tage en fridag og gå derovre?? Gode råd efterlyses af alle:-)[/quote'] Du skal være opmærksom på at 0200- numre er gratisnumre i Sverige, og man kan derfor ikke ringe op fra udlandet. Super irriterende da svenskerne er så flinke at bruge disse gratisnumre hele tiden...Find et nummer på omstillingen (växel) og spørg efter en kunderådgiver. Min personlige erfaring er at svensk er meget lettere at forstå, når man enten mailer eller har personen foran sig. Mail fordi det er sværere at misforstå og man kan læse det mange gange, personligt møde fordi man kan forstå meget ved brug af kropssprog. Desuden er det ret vigtigt at du forstår helt præcist hvad der bliver sagt. Jeg vil anbefale du ringer til en svensk bank og beder om et møde i en lokal afdeling.
Besvaret
Bjarne233' date=' Hvordan kom du i kontakt med dem. Har prøvet at ringe til dem fra DK, men det virker som nummeret ikke virker..... Er det i det hele taget nemmeste at ringe til de svenske banker eller skal man tage en fridag og gå derovre?? Gode råd efterlyses af alle:-)[/quote'] Det kan anbefales at tage en fridag, og gå rundt i byen:-)
Besvaret

Kanon, har lavet en aftale med Nordea i limhamn i morgen. Er der nogen der har erfaringer med den afdeling og med Nordea i sverige? Men ellers må jeg vel bare shoppe banker imorgen. Hvad med SBAB? Er det korrekt at de ikke låner ud til danskere? ( når man endnu ikke er flytte over )

Guest Trine
Besvaret
Kanon' date=' har lavet en aftale med Nordea i limhamn i morgen. Er der nogen der har erfaringer med den afdeling og med Nordea i sverige? [/quote'] Jepper vi har lånt i Nordea i Limhamn. De har ufattelig mange danske kunder så du er i gode hænder. Vi har kun overordentlig gode erfaringer med netop den afdeling...
Besvaret

man kan vel også kommunikere over ENGELSK med frøken/hr. bankmand i tlf :D tro mig det er meget lettere end at bruge hjernecellernes sparsomme energi til at forstå svensk. De fleste at dem jeg indtilvidere har snakket med kan, HELDIGVIS, tale fint engelsk så d er bare super. Tror I man kan ordne det hele med EN bankbesøg, såleds at man kun skal tage en fridag?? det tror jeg ikke af en eller anden grund. Jeg ser helst at tingene kan foregå pr tlf, såleds at man ik skal tage fridag hver anden uge, d tror jeg nemlig ik ret mange kan få lov til.

Besvaret
Hvad med SBAB? Er det korrekt at de ikke låner ud til danskere? ( når man endnu ikke er flytte over )
Ja se det ved jeg så ikke...... Men ring til dem..... de er mægtig hjælpsomme da de fleste danskere tjener 2-3 gange så meget som en svensker (ok....overdrivelse fremmer forståelsen :laugh: ) www.sbab.se
Besvaret

Moerke>> Du har skam ret. De er utroligt søde i Nordea limhamn. Var også et smut inde i SkåneProvinsbanken. Og der virkede de nu også flinke. Er der nogen der ved om de er til at handle med, ang. deres årsgebyr? Erfaringer ang. dem er da også velkomne:-)

• 2 weeks later...
Besvaret

Jeg har skånes provins bank på Stortorget. Da jeg bruger DanskeBank i DK mente jeg det ville være lækkert med en bank som var ejede af den samme koncern. Og jeg har delte meninger om Skånes Provinsbank. Jeg fik et billån i DK, og overflyttet pengene til S. Det gik sådan set fint nok. Da jeg så skulle have et huslån 9 måneder senere, gik de helt i baglås. Jeg kunne låne 75%, og skulle skaffe resten selv. Og der var intet at forhandle om, hun rokkede sig ikke en meter, selvom min bankrådgiver i DK godt ville sige ok for mig. Jeg kontaktede så SBAB for at se om de ville låne mig 90%. Og der var ingen ko på isen. Lidt dokumentation i form af ansættelseskontrakt, lønsedler og RKI kreditvurdering. Ingen problemer indtil vi kom til RKI. Hvis det offentlige er beaukrater, så er tager RKI titlen som ÜberBahnFürhereMestre. Det er sgu en flok frispark der arbejder der, og de burde slet ikke have tilladelse til at føre de registre de gør. Efter 4 ugers forsinkelse får jeg endelig min kreditvurdering, og faxer den til SBAB. Men jeg kommer for sent, da det tager 4 dage for dem at behandle selve lånet. Men min kontakt person ordner sagerne, så selvom jeg er en dag sent, kan handlen gå igennem. Det er fandme service. Så igår fik jeg nøglerne til mit nye hjem. SBAB kan jeg kun anbefale!!

Besvaret

Well, har besluttet mig for Nordea. I hvert fald det næste stykke tid. Har ikke andet end problemer med Den Danske Bank efterhånden, og godt nok har de været flinke i Skånske. Men de kan bare ikke tilbyde det lige så godt som i Nordea. SBAB har jeg slet ikke kunne komme i kontakt med, og de andre banker har enten sagt at vi skal bruge 20% i udbetaling eller skal have boet i Sverige i mindst et år. Da udvalget jo så nu består af kun Nordea, er det jo ikke blevet svært at vælge ;-)

Besvaret

Har selv lige lånt penge i Nordea SE og ifølge diverse udregninger var der ikke så meget forskel på dem og sbab. Det er samtidig betydelig lettere at komme i kontakt med Nordea, når man endnu ikke bor i Sverige. Fik bundlån til 2,89% og toplån til 3,49% samtidig med en god service. Kan jo altid skifte til sbab, når alle de svenske papirer er i orden. :new:

• 1 month later...
Besvaret

Jeg ved ikke rigtig hvor man skal låne penge dk eller se. Jeg har godt nok lån her i sverige, både bil og boliglån, men min kollega har dansk lån, og han har en højere fragdrag, og så får han udbetalt mere, selvom vi arbejder ligemeget. Jeg tror problemet ligger at når du skal ha fradrag for se renter / lån, regner de ca. kursen ud. Min kollega betaler det samme i lån osv som jeg gør, men har en højere fradrag og får mere udbetalt om måneden. Så jeg overvejer om jeg skulle overføre alt min svensk lån til dk. Nogen som har prøvet det samme eller ligende?

Besvaret
:confused: hvis I betaler det samme i lån og har samme fradrag, men dit bliver mindre fordi de omregner til fra svenske kroner, så må du jo også betale mindre om måneden da du betaler i svenske og din kollega i danske?? eller hvad?? Da din løbetid sikkert er længere end hans, din rente sikkert forskellig fra hans, og dit lån helt sikkert forskelligt fra hans (hans er sikkert annuitet og dit et serielån) så kan du ikke sammenligne i absolutte størrelser... Man har samme rentefradrag som grænsegænger så resten skyldes lånestrukturen og den skal man kende mere til for at kunne sammenligne..
Besvaret

Øøøhhhh ... Hvis 2 personer har lån af samme størrelse o.s.v. kommer de til at betale samme renter og dermed have samme rentefradrag på selvangivelsen. Men - hvis den ene person har andre fradrag, som den anden ikke har - så vil fradraget på skattekortet blive større - og det udbetalte beløb derfor også større - eller ... Men - det vidste du sikkert godt - ikk'?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...