Tigerlillie Skrevet May 22, 2005 Rapporter Skrevet May 22, 2005 Hej. Er ny - og har prøvet at finde ud af dette selv, ved at læse alle jeres fantastiske indslag - men kunne ikke helt genneskue dette: Min kæreste vil flytte til sverige - faktisk 100 km fra Malmø. Han arbejder i Avedøre. Det er så ca. km 275 om dagen - og rundt regnet kr. 66.000,00 i befordringsfradrag - altså uden broen. Det jeg så gerne vil vide er - betyder det så at hans personfradrag stiger med det beløb? Altså ca. kr. 5500 om måneden? Bær over med mig - jeg er totalt uvidende mht skatteudregningsregler.
Nils Besvaret May 22, 2005 Rapporter Besvaret May 22, 2005 Min kæreste vil flytte til sverige - faktisk 100 km fra Malmø. Han arbejder i Avedøre. Det er så ca. km 275 om dagen - og rundt regnet kr. 66.000,00 i befordringsfradrag - altså uden broen. Det jeg så gerne vil vide er - betyder det så at hans personfradrag stiger med det beløb? Altså ca. kr. 5500 om måneden? Nej, man kan ikke helt regne sådan, for befordringsfradraget nedbringer kun kommune/amtsskatten og ikke bund-, mellem- og topskatten. En tommelfingerregel er, at befordringsfradraget er en tredjedel værd i kontant skattebesparelse. 66.000 i befordringsfradrag er altså ca 22.000 kr værd.
willerup Besvaret May 23, 2005 Rapporter Besvaret May 23, 2005 http://www.tax.dk/ Der står mange gode ting på den side angående skat. http://oresunddirekt.com/ Her kan i finde info om mangt og meget.
Guest Nikolaj Besvaret June 28, 2005 Rapporter Besvaret June 28, 2005 Det er rigtigt at hans fradrag stiger med ca. 5500 om måneden, som så svarer til et nettobeløb på ca. en tredjedel.
Camilla Madsen Besvaret August 2, 2005 Rapporter Besvaret August 2, 2005 Jeg forstår det altså bare ikke .. Når nu vi flytter og jeg kommer til at skulle køre ca. 207 km. dagligt og vil med broen og kørsel et fradrag der hedder ca. 6300,- om mdr. at jeg så kun får glæde af 1/3 af det? Er der nogen der er søde at skære det ud i pap for mig? Fordi jeg troede det var et fradrag på lige vilkår som det rente fradrag du får på et boliglån. For der stiger ens personfradrag da? Så lad os tage broen f.eks. hvis jeg køre over broen hver dag 2 gange dagligt 22 dage om måneden så får jeg 2200 kr i fradrag ... Vil jeg så kun få glæde af 1/3 af de 2200,- om måneden eller vil jeg så allesammen ind igen via fradrag eller? Fordi ellrs så vil det jo blive "dyrt" at pendle. Og ligeledes med benzinen ... ??? Jeg fatter bare ikke en dyt af det .Så hvis der sidder en sød sjæl der vil bruge 10 min. på at forklare det? Mvh. Camilla
Kim H Besvaret August 2, 2005 Rapporter Besvaret August 2, 2005 Camilla, Dit eksempel med broen er efterhånden en klassiker. Du må i praksis regne med cirka 220 arbejdsdage i alt pr. år. Du skal jo have ferie - og det er kun passager i forbindelse med transport til og fra arbejde, der kan fradrages. Du får kun fradrag for faktiske passager af broen - de skal dokumenteres f.eks. ved den månedlige opgørelse fra "broen". 220 dage med 1 tur ud og 1 tur hjem. 100 kroner i fradrag pr. dag. 220 * 100 = 22000 kroner i fradag. Dette fradrag indgår i dit befordringsfradrag - på lige fod med fradraget for de kørte kilometer (husk at du ikke får fradrag for de første 24 km pr. dag). Disse fradrag - og i øvrigt også fradrag for renteudgifter - gives som fradrag i skat til kommune, kirke og amt. Når du er flyttet og dermed blevet "grænsegænger" er "værdien" af disse fradrag den sats, som en grænsegænger betaler i skat til - kommune, kirke og amt. Kirkeskat skal man ikke betale som grænsegænger ... De øvrige 2 satser fastsættes som et gennemsnit af danske kommuner. For 2005 er satsen 32 % (for skat til kommune og amt). Det vil i praksis sige, at den omtalte skattebesparelse som resultat af dit brofradrag på 22000 kroner bliver 32 % af 22000 = 7040 kroner. Omregnet til månedsbeløb bliver det så 7040 / 12 = 587 gode danske kroner. Et Brobizz pendlerabonnement koster p.t. 2590 kroner. Du skal altså selv betale de 2000. Ikke spor mystisk - vel ... Velkommen til Sverige - her er godt at være - også selvom dine skattebesparelser måske i praksis bliver mindre end du oprindelig havde regnet med.
Camilla Madsen Besvaret August 3, 2005 Rapporter Besvaret August 3, 2005 Hej Kim Rigtigt mange tak for dit svar. Det var da et der var til at forstå ... Nå men hvor om alting er så vil de ekstra betalte kroner om mdr. blive hentet ind andet steds ;) Så som förskola/Grundsköla, mad, huspriser etc. Så det er jo rigtigt fint alligevel ;) Men endnu engang mange tak :) Kh. Camilla
Guest Trine Besvaret August 4, 2005 Rapporter Besvaret August 4, 2005 Kors jeg har lige smidt en mail til den hjemmeside om at rette oplysningerne... I får lige hendes svar Hej Trine, Sludder? Det fremgår ret tydeligt på told og skats hjemmeside hvad man får af fradrag for sine ture over Øresund, se her: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=337049&vID=0 Ifølge vores beregninger svarer det til på månedsbasis at man får dækket sine omkostninger på brobizz. Med venlig hilsen Yasmin kundeservice@flyttilmalmo.dk -----Original Message----- From: Trine Sent: Thursday, 4 August 2005 8:36 PM To: kundeservice@flyttilmalmo.dk Subject: Fejlagtige oplysninger!! Gider I ikke godt rette det her sludder til? Det er sgu pinligt I reklamerer så åbentlyst med I ikke kender til simple skatteregler. Folk bliver sgu forvirrede og i værste fald kalkulerer med at det praktisk taget er gratis at køre over broen. "Dette fradrag gør, at man som dansker, der bor i Sverige men arbejder i DK, får et skattefradrag svarende til 99% af Brobizz prisen, som i 2004 kommer til at koste 2.525 DKK for 50 enkelt ture. Du betaler selv 25 DKK!!! " MvH Trine
Kim H Besvaret August 4, 2005 Rapporter Besvaret August 4, 2005 Ja men altså ... Utroligt, hvad man må opleve ... Jeg har fluks sendt en mail, hvor jeg i utvetydige vendinger gør opmærksom på at de tager ganske alvorligt fejl. Man har før hørt tale om, at massive påvirkninger har større effekt en enkeltstående. Tæppebombning er mere effektivt end håndgranater Spændende at opleve deres reaktion
Guest Trine Besvaret August 4, 2005 Rapporter Besvaret August 4, 2005 Altså hun svarede ret hurtigt første gang.. så sendte jeg følgende mail: Kors laver du selv din selvangivelse?? får du også 100% fradrag for din befordring og renteudgifter? For så vil jeg sgu gerne have samme beskatningsregler som dig. Uheldigvis har jeg, som så mange andre der er beskattet i DK, det ikke.. Du får 50 kr fradrag pr tur de dage du kører på arbejde. Det er i gennemnit 20 dage om måneden.. det er lig 2000 kr i LIGNINGSMÆSSIGT fradrag .. det betyder jo for alle normale mennesker at man får fradrag skat for kommune, amt og kirke. Det er for en gennemsnitskommune i DK 32 % så du får altså kun dækket 32 % af de 2000 pr måned for en brobizz efter skat.. resten skal du selv have op af lommen. Men det er da nogle flotte beregninger I har lavet. Ærgeligt det ikke skinner igennem på min selvangivelse... Trine Den har hun ikke svaret på... men jeg skal nok poste det.. hvis det kommer;)
Kim H Besvaret August 4, 2005 Rapporter Besvaret August 4, 2005 Man skal høre meget, før ørerne falder af ... Har netop modtaget nedenstående svar ... Jeg har valgt ikke at sparke til nogen, der ligger ned ... Your call Trine ... Svaret følger her: Hej Kim, Tak for din henvendelse og informationer. Det er første gang vi er blevet gjort opmærksom på fejlen, og vil selvfølgelig kigge på det straks og få det rettet. Med venlig hilsen, Yasmin kundeservice@flyttilmalmo.dk -----Original Message----- From: Kim Hansen (kmh) [mailto:xxxxxx] Sent: Thursday, 4 August 2005 10:01 PM To: kundeservice@flyttilmalmo.dk Subject: Værdi af fradrag for passage af Øresundsbron Jeg er blevet gjort opmærksom på at I opererer med utvivlsomt fejlagtige oplysninger om værdien af fradrag for passage af Øresundsbron. Det er muligt, at I tror, at I har fattet det - men det er urimeligt, at eventuelle brugere at jeres hjemmeside - og ikke mindst jeres publikationer - skal opleve den store skuffelse at et fradrag, som I mener er DKK 2500 værd, i praksis har en værdi af DKK 587. Må jeg have lov til at henvise til nedenstående aldeles udmærkede beskrivelse, som er hentet på www.sunddebat.com, som er et forum som på amatørbasis giver ganske pålidelige oplysninger - baseret på virkelige oplevelser - om forhold, der vedrører danskere bosat i Sverige. Med venlig hilsen - Kim Hansen Citat start … Dit eksempel med broen er efterhånden en klassiker. Du må i praksis regne med cirka 220 arbejdsdage i alt pr. år. Du skal jo have ferie - og det er kun passager i forbindelse med transport til og fra arbejde, der kan fradrages. Du får kun fradrag for faktiske passager af broen - de skal dokumenteres f.eks. ved den månedlige opgørelse fra "broen". 220 dage med 1 tur ud og 1 tur hjem. 100 kroner i fradrag pr. dag. 220 * 100 = 22000 kroner i fradag. Dette fradrag indgår i dit befordringsfradrag - på lige fod med fradraget for de kørte kilometer (husk at du ikke får fradrag for de første 24 km pr. dag). Disse fradrag - og i øvrigt også fradrag for renteudgifter - gives som fradrag i skat til kommune, kirke og amt. Når du er flyttet og dermed blevet "grænsegænger" er "værdien" af disse fradrag den sats, som en grænsegænger betaler i skat til - kommune, kirke og amt. Kirkeskat skal man ikke betale som grænsegænger ... De øvrige 2 satser fastsættes som et gennemsnit af danske kommuner. For 2005 er satsen 32 % (for skat til kommune og amt). Det vil i praksis sige, at den omtalte skattebesparelse som resultat af dit brofradrag på 22000 kroner bliver 32 % af 22000 = 7040 kroner. Omregnet til månedsbeløb bliver det så 7040 / 12 = 587 gode danske kroner. Et Brobizz pendlerabonnement koster p.t. 2590 kroner. Du skal altså selv betale de 2000. Ikke spor mystisk - vel … Citat slut ...
Flyttilmalmo Besvaret August 4, 2005 Rapporter Besvaret August 4, 2005 Tak til alle som har gjort os opmærksom på en fejl vi havde på vores hjemmeside. Fejlen er nu rettet med rette oplysninger om befordringsfradrag og brobizz. http://www.flyttilmalmo.dk/news.htm Med venlig hilsen Yasmin kundeservice@flyttilmalmo.dk
Camilla Madsen Besvaret August 4, 2005 Rapporter Besvaret August 4, 2005 Hehe ja se der sidder én som mig der bare bider på og tror det hænger sådan sammen at jeg stort set intet skal betale for at køre over broen :)
Guest Trine Besvaret August 4, 2005 Rapporter Besvaret August 4, 2005 Tak til alle som har gjort os opmærksom på en fejl vi havde på vores hjemmeside. Fejlen er nu rettet med rette oplysninger om befordringsfradrag og brobizz. http://www.flyttilmalmo.dk/news.htm Med venlig hilsen Yasmin kundeservice@flyttilmalmo.dk Fra flyttilmalmo.dk "Kapitlet om skat er bl.a. revideret af revisorer fra KPMG, ligesom alle faktuelle oplysninger er efterprøvet hos de relevante myndigheder." Hvis du lige retter teksten til her så skal jeg nok holde min kæft fremover...eller bliver man jo foranlediget til at tro at KPMG har gennemregnet og godkendt Kim H's høkereksempel;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu