henke Skrevet July 1, 2005 Rapporter Skrevet July 1, 2005 Hej alle Jeg har forsøgt at søge en løsning frem på mit problem i de omfattende ip-debatter, men det er ikke lykkedes mig, måske fordi mit spørgsmål er for tåbeligt :-) Men nu forsøger jeg: Jeg har comhems store 8mbit internetadgang, som foregår via et kabelmodem, der er tilsluttet comhemvægstikket (med tre udgange). Jeg har også et Redspot ip-abonnement, som fungerer upåklageligt via en softphone på min pc. Fra Redspot har jeg købt en sipura spa-1001 adapter, som jeg vil bruge til at tilkoble en almindelig telefon til. Men hvis jeg putter lan-kablet fra væggen i mit modem og herfra i min sipura og et tlf. kabel fra sipuraen til en telefon mangler jeg jo et kabel fra mit modem til min pc? Hvordan tackler man det, skal man købe en switch eller router eller hvad det hedder? Mvh Henrik
Gio Besvaret July 1, 2005 Rapporter Besvaret July 1, 2005 *gg*...jeps, du skal jo liiige bruge et ekstra kabel, så du kan få din pc på igen.
henke Besvaret July 3, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret July 3, 2005 vil det sige at jeg skal købe en router (eller switch eller hub, hvad hedder det nøjagtigt?). Og er det nogen ting, jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Mvh Henrik
Gio Besvaret July 3, 2005 Rapporter Besvaret July 3, 2005 Ja - med 1001´eren skal du ha´ en router, så du kan få din pc på netværket også.
Soap Besvaret July 4, 2005 Rapporter Besvaret July 4, 2005 Hej Henrik Hvis jeg var dig ville jeg nøjes med en switch De koster ikke andet end en hund i diverse computer-metropol forretninger... En router kræver yderligere indstillinger, og der kan du virkelig fucke up, hvis ikke du ved hvad du har med at gøre... ... og det lyder ikke til at du gør ;) Så tager du udgangen fra din COMHEM router og forbinder med Port 1 på switchen. Så smider du din SIPURA ADAPTER og din PC i switchen's øvrige PORTE! Dvs. du skal bruge 3 styk netværkskabler til at forbinde det hele. RJ45 eller patch-kabler hedder de også. Mvh Anders P.S. Husk at sætte strøm på switchen, Sipura Adapter, COMHEM MODEM/ROUTER, PC, (telefon)... ;)
Gio Besvaret July 4, 2005 Rapporter Besvaret July 4, 2005 Hej Henrik Hvis jeg var dig ville jeg nøjes med en switch De koster ikke andet end en hund i diverse computer-metropol forretninger...Pas nu på!!! Hvis du skal kunne bruge en switch til dette formål, så skal du bruge én ip pr. (t)ele-ktronisk dims du sætter i. Dette er oftest tilvalg hos de fleste udbydere, hvis overhovedet muligt. En router er derimod vejen frem, eftersom udbyderen kun "ser" dit modem, og hermed tildeler det den ene ip du (oftest) kan få - og derefter tildeles interne ip-adresser til resten af det interne netværk af routeren. Og nej - så langhåret er det altså ikke at sætte en router op. Og de koster altså heller ikke en tur på Jensens Bøfhus.
Soap Besvaret July 5, 2005 Rapporter Besvaret July 5, 2005 Han har jo købt SIPURA'en! COMHEM skriver ikke noget om at man skal betale for en ekstra dynamisk IP, så både PC og SIPURA ADAPTER får deres IP fra COMHEM... Og eftersom Henke ikke vidste hvad en switch var.. før nu :th2: , så skal han jo ikke til at sætte en router op når han kan nøjes med en switch. Mvh Anders P.S. Hold kæft jeg fik en dårlig bøf på Jensen's Bøfhus sidst jeg var der... Nej du, så vælger jeg hellere STEAK HOUSE eller den Indiske inde på Lilla Torg.
Gio Besvaret July 5, 2005 Rapporter Besvaret July 5, 2005 Jeg er ret overbevist om at Comhem ikke bare kaster ip´er i grams. Så dette skal nok lige undersøges, INDEN han investerer i en switch... Normalen er 1 ip pr. opkobling...og mange steder er disse stadig dynamiske. Altså kan du ikke regne med at få den samme ip hver gang. IP-ranges er dyre *s* (EDIT/Tilføjelse: Og Jensens Bøfhus var kun nævnt for at få idéen om "smid-200-kr-ud-af-vinduet-for-næsten-ingenting" ;) )
Guest Supermule Besvaret July 5, 2005 Rapporter Besvaret July 5, 2005 Det er ikke noget problem at sidde bag en router med DHCP. Adapteren får tildelt en IP af routeren. Denne kan man holde fast i ved "connection keep alive", således den ikke skal tildeles hvergang man ringer op. Jeg sidder på en Zyxel Prestige 2002 bag en Zywall 10 med dynamisk IP fra Globecom... Lorteudbyder iøvrigt... Brian
henke Besvaret July 29, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret July 29, 2005 Uha, nu bliver jeg helt nervøs? Er den bedste løsning måske, at jeg kontakter Comhem for at høre, om de forskellige stykker udstyr bliver tildelt en ip hver, eller om man kun får en? Og hedder dette eventuelt noget teknisk, så jeg slipper for at komme med en lang forklaring. Eller kan jeg måske ligeså godt købe en router med det samme? Måske det ovenikøbet kunne virke med en trådløs router, så jeg kan spadsere lidt rundt med min bærbare derhjemme? Og til sidst, kender i til nogen "it-hjemme-support"-gutter, som hjælper med at sætte sådan noget op for en skilling eller noget andet? Med venlig hilsen Henrik, Västra Hamnen
Gio Besvaret July 29, 2005 Rapporter Besvaret July 29, 2005 Du skal egentlig bare høre dem om forbindelsen er inkl. fast eller dynamisk ip. Derfra burde vi nok kunne guide dig i den rigtige retning. Og ja - en trådløs opsætning er at foretrække, klart :)
therock Besvaret July 30, 2005 Rapporter Besvaret July 30, 2005 Jeg er it-konsulent og kan sagtens afse lidt tid en dag ? Har lavet en del opsætninger med wifi/ip telefoni etc. Hilsen Sten, Oxie
Guest Supermule Besvaret July 30, 2005 Rapporter Besvaret July 30, 2005 Jeg er da også frisk, hvis du vrider armen om.... ;) LOOOL
ZeNi Besvaret August 2, 2005 Rapporter Besvaret August 2, 2005 Hey therock (Sten) Hvis du er frisk på at assistere med it og ip opsætning, er jeg en oplagt "kunde". Jeg skulle efter sigende have Comhem 8mb det nye sted. Jeg vil geren have ip telefon, men aner ik hvad de forskellige ting hedder, så jeg vil have en liste med de ting jeg skal købe, og assist med opsætning, så det virker første gang. Men du ka evt maile mig mozeni@hotmail.com Mvh Zeni (Morten)
Gio Besvaret August 2, 2005 Rapporter Besvaret August 2, 2005 Ikke for at drysse malurt i bægeret...men ComHem kan godt give problemer, da du netop her vil opleve nedsatte hastigheder i peak-hours. Der er tale om delt båndbredde - og ComHem kan du læse en masse mindre godt om via en google-tur. Dermed ikke sagt det ikke vil virke - men sæt ikke næsen op efter loss-free fulde 8mbit, desværre.
henke Besvaret August 4, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 4, 2005 Dynamisk Hej drenge og tak for den tilbudte hjælp. Jeg har nu fået svar fra comhem, som fortæller, at det er dynamisk ip, jævnfør det du talte om Gio. Hjælper det mig nogen vegne? Mvh Henrik
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu