Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har svært med at finde ud af med lånemuligheder til at købe en lejlighed i malmø. En bank siger et og den næste siger noget andet. Først nogle oplysninger om min økonomi. Jeg har 26.000dkr i løn før skat. Jeg skylder 25.000dkr i kontokredit(dankort). Jeg er ikke registered som dårlig betaler. Jeg er kunde hos danske bank her i danmark. Jeg har ikke penge til kontant indsats. Hvad anbefaler i at jeg gør? Danske bank siger at de låner ikke til boligkøb i sverige og henviste mig til Skåne Provinsbank som danske bank ejer. Svenskerne sagde til mig at jeg skulle snakke med danske bank i denmark. Handelsbank siger at de låner kun 90%. Er nogen her som har købt en bolig i malmø uden at ha 50.000sek(eller der omkring) i lommen?

Besvaret

Hej Kapa0012 Jeg tror det bliver svært når du slet ikke har noget indskud. Mange banker skriver officielt at man skal have 10%, men det kan som regel forhandles. Vi havde 10% men indbetalte kun 5%, da vi stod og godt kunne bruge pengene på nogle møbler. Husk på at du også skal betale lagfart og tinglysning, hvilket også godt kan løbe op.

Besvaret

Ups glemte lige at skrive dette. En mulighed er at låne til udbetaling i en dansk bank og bruge det til at optage lånet i den svenske bank. så skal du bare oplyse om din gæld, når du ønsker at optage det svenske lån.

Besvaret

Startede også med at låne det hele i en dansk bank... (en rigtig dansk bank, vestjyskbank :)... Der var ingen problem i at låne til det hele.. Har så flyttet det hele til Sverige, efter et ½ år, hvor jeg havde betalt godt, og have lidt penge... Jeg har lån i Foreningssparbanken, de virker rigtigt flinke, og har gang i noget med en dansk finial også... prøv at hører dem ad. Men gør som Plesner siger, lån til udbetaling i dk.

Guest carspar
Besvaret

I Sverige låner du til en bolig via en bank og ikke en kreditforening som i Danmark. Følgende opdeling på boliglån er den mest normale i Sverige: op til 75% er bundlån de næste 15% er toplån og de sidste 10% er udbetaling (handpenning) dem skal du altid selv have Det store problem er at du ikke har de 10 % selv, prøv om du kan låne de 10% i Danske Bank i Danmark. Derefter burde det være en let sag at låne 75% som bundlån og 15% som toplån i sverige Skånes provinsbank, ellers prøv Handelsbanken. Du har en stor løn (husk det) set med svenske bankfolks øjne så det burde være ok, men hvis du er alene er det præcis som i Danmark sværere at låne men ikke meget. Du har stort set ingen gæld så det er meget fint, men den undersæger de heller ikke. I Sverige er der ingen der kan se om du er en god eller en dårlig betaler fordi de undersøger dine forhold i Sverige via UPC (Upplysningscentralen) hvor alle svenskboendes gæld er registreret. Da der ikke er nogen oplysninger om dig her kan du være lidt tilbageholdende fordi de er usikre men det plejer ikke at være en hindring. Du bør måske nok finde en bankrådgiver i Skånes Provinsbank og koble denne person sammen pr. telefon med din Danske Bank rådgiver. Det tror jeg vil hjælpe (Svenskeren vil få lidt mere respekt da vedkomne skal tale med en fra Moderselskabets land!!) Men det burde ikke være et problem hvis du i Danmark låner til udbetalingen. Hvis du tænker på at låne alle 100% i Danmark så er det en del dyere i renter end at låne dem her i Sverige. God fornøjelse ellers vend tilbage, de fleste har lidt startvanskeligheder men det er det værd.

• 2 weeks later...
Besvaret

En lille opdatering fra mig. Danske Bank synes at jeg skylder nok i forvejen og vil ikke låne mig penge uden at jeg stiller op noget sikkerhed. 10% i en svensk lejlighed er ikke sikkerhed nok. Nordea vil ikke få mig som kunde fordi at jeg skylder Danske Bank penge. De siger at jeg har næsten ingen chance at få lån hos dem, men de skal tænke om det.

Besvaret
En lille opdatering fra mig. Danske Bank synes at jeg skylder nok i forvejen og vil ikke låne mig penge uden at jeg stiller op noget sikkerhed. 10% i en svensk lejlighed er ikke sikkerhed nok. Nordea vil ikke få mig som kunde fordi at jeg skylder Danske Bank penge. De siger at jeg har næsten ingen chance at få lån hos dem, men de skal tænke om det.
Prøv at snakke med SEB bank. Ellers er det bare at komme igang med at knalde gælden af og lægge nogle penge til side..
Besvaret

Jeg er studerende og henvendte mig til Nordea Sverige. Her har jeg fået en forhåndgodkendelse på et lån op til 650.000 forudsat jeg selv kunne lægge 10%. Det kunne jeg ikke, hvorefter jeg er blevet godkendt til at låne de 10% herhjemme i min danske bank. Piece of cake!:-) Forresten, min danske bank er Forstædernes Bank - Kanon service :th2: Nu manler jeg så bare at finde lejligheden :o :new:

Besvaret
Det lyder jo helt absurd. I sin tid da jeg skulle låne pengene havde jeg en lavere indkomst end din med en gæld på 20.000 DKK. Jeg fik alligevel uden problemer lov til at låne 100% (435.000 SEK) i Handelsbanken inde på Trianglen. Jeg tror du enten har været meget uheldig eller også har du noget omkring dit privatforbrug, som banken ikke kan lide, f.eks. i form af en bil.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...