Jump to content

El arbejde

Recommended Posts

Skrevet

Har fjernet noget gammelt køkken belysning og vil gerne nøjes med at sætte en stikkontakt op istedet for. Der sidder 3 ledninger, en gul/grøn (jord), en blå og en sort. Kan jeg uden videre sætte dem ind i en 2-vägs vägguttag og sætte den op? Må jeg det eller skal jeg have fat i en autoriseret El mand ?

Besvaret

Uden at kende til paragrafferne tror jeg, at du er i et grænseområde. Jeg er nogenlunde overbevist om, at du må skifte en stikkontakt ... Men - det dækker vist ikke helt, hvad du er igang med. I dit sted ville jeg nok bare montere den ønskede stikkontakt. Du er sikkert klar over, at den sorte ledning må formodes at være fase, medens den blå må formodes af være nul. Jeg ud fra, at du vil vælge en stikkontakt med jord. Hvis du får fat i en aut. installatør vil vedkommende måske stille krav om "jordfelsbrytare" - eftersom der er tale om "ny installation" i et ikke-tørt rum. Husk at alt hvad jeg skrevet er en amatørs betragtninger.

Besvaret

Jordfelsbrytare findes og ja, har en kontakt med jord. På vägguttag/kontakten er der kun afmærkede hvor den gul/grønne jordledning skal sidde. Man kan ikke se hvor de øvrige skal sidde, men det er måske underordnet?? Der er kun 2 valgmuligheder.. Takker for bidraget

Besvaret

Sort er fase Lyseblå er Nul Gul/grön er jordledning Det er europäisk standard. Det er ikke ligegyldigt hvor den blå og sorte sidder, den sorte skal väre den der afbrydes (inden i kontakten), den anden afbrydes ikke. Men du kan da tage stikkontakten (hvis du ikke har sat den op endnu) med ned til en elinstallatör/byggemarked og spörge. I Danmark må du selv lave dette job, det ved jeg ikke om du må i Sverige, men spörg også om dette. Det er nok bedst at spörge en elinstallatör, da de i byggemarkederne nogel gange svarer på noget de ikke har forstand på.

Besvaret

Fandt ud af at skille kontakten ad og der var indenunder markeret hvor fase og nul skulle sidde. Og selvfølgelig også jord. Så det lykkedes at sætte den op uden at sikringerne røg

Besvaret
Sort er fase Lyseblå er Nul Gul/grön er jordledning Det er europäisk standard.
Fint med en standard ... Men man skal ikke taget noget for givet, når det handler om el. Man kan jo ikke være sikker på at personen, som har forbundet kablerne "i den anden ende" har kendt standarden ... I øvrigt har svenske "vägguttag" ikke altid nogen afbryder, så i praksis er det ikke altid afgørende, om der byttes om på fase og nul.
Besvaret

Rigtigt man ska ikke altid tage en standard for gode varer. I gamle dage i danmark der var den röde ledning en Jord, men i dag er det en strönförende ledning. Den blå var også en strömförende men idag er den lyseblå en Nul. Nogle tager dette alvirligt andre gör det ikke, men det er först når hytten bränder at man finder ud af om der er erstatning eller ej. Og nej der behöves ikke afbryder overalt herovre som i Danmark. Hav en god dag.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...