larscph Skrevet October 19, 2005 Rapporter Skrevet October 19, 2005 Hej, Jeg er - jvf. tråden i Øresundsbroen forummet blevet præsenteret for en inkassoskrivelse fra det noget tvivlsomme inkassofirma Intrum Justitia, grundet en krav på dkk 250,00 fra broen. Er der nogen der ved, om der ikke tilsvarende Danmark er krav om at man er rykket af kreditor før en fordring fremsendes til inkasso? Jeg har nemlig på intet tidspunkt modtaget en betalingspåmindelse for beløbet, der i øvrigt blev afvist som en del af samlet regning for august på Øresundsbroens foranledning da jeg ikke skulle bruge bizz'en i August. Gerne henvisning til lovtekst hvis noget sådan findes?
Hansi Besvaret October 19, 2005 Rapporter Besvaret October 19, 2005 http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad105/ De skal påminde dig mindst engang, de fleste gør det 3 gange står der. En erhvervsdrivende har lov til at videregive sagen til inkasso eller advokat allerede efter den første rykkerskrivelse, men de fleste venter til den 3. er sendt. .
Homer Besvaret October 19, 2005 Rapporter Besvaret October 19, 2005 De danske regler finder ikke anvendelse i Sverige - her er det helt op til fordringshaveren, hvornår beløbet bliver sendt til inkasso. Det vil oftest være beskrevet i deres forretningsbestemmelser, hvornår og hvordan de gør det. Men altså ikke som i DK. Skal sagen videre til KFM, er sagen ganske anderledes. Men så vidt når vet næppe for dig, med et beløb i den størrelsesorden. Intrum Justitia er i øvrigt ikke noget tvivlsomt firma - det er Øresundsbron derimod!!!
larscph Besvaret October 19, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 19, 2005 Intrum Justitia er i øvrigt ikke noget tvivlsomt firma - det er Øresundsbron derimod!!! Hehe.. Det ville jeg ikke sige. For nogen år tilbage sendte de en masse inkassokrav med meget tvivlsom dokumentation ud til daværende og tidligere Tiscali abonnenter. En stor del af det viste sig at være fejl i Tiscali's systemer...
larscph Besvaret October 19, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 19, 2005 De danske regler finder ikke anvendelse i Sverige - her er det helt op til fordringshaveren' date=' hvornår beløbet bliver sendt til inkasso. Det vil oftest være beskrevet i deres forretningsbestemmelser, hvornår og hvordan de gør det. Men altså ikke som i DK.
Homer Besvaret October 19, 2005 Rapporter Besvaret October 19, 2005 Hehe.. Det ville jeg ikke sige. For nogen år tilbage sendte de en masse inkassokrav med meget tvivlsom dokumentation ud til daværende og tidligere Tiscali abonnenter. En stor del af det viste sig at være fejl i Tiscali's systemer... Netop - det var Tiscali, der havde lavet fejlen - ikke Intrum Justitia... :)
larscph Besvaret October 20, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 20, 2005 Netop - det var Tiscali' date=' der havde lavet fejlen - ikke Intrum Justitia... :)[/quote'] Mmm.. Ja.. Men tænk engang - når man så kontaktede Intrum for at få fremsendt kopi af den regning de mente ikke var betalt... Skete der intet, hørte man intet... Før de rykkede igen... Helt fine i kanten er de altså ikke.
Heidi Besvaret October 20, 2005 Rapporter Besvaret October 20, 2005 Intrum Justitia.. AK JA.... De er også inddrivere for Viasat, og jeg har i 3 år forsøgt at få dem til at fremsende regningskopi på et ikke-eksisterende parbolkort men det lykkedes ikke.... Man kan måske sige at det er tvivlsomme firmaer der vælger Intrum Justitia :D Er der kommet nogle gebyr på regningen eller er den på 250 kr ? Jeg ville ringe dem og fortælle at der aldrig er modtaget nogen rykkerskrivelse og bede om kopi af udsendte regninger og samtidig bede dem sætte sagen i bero imens. Husk at få navn på den du taler med ( og skrive det ned, samme med dato og klokkeslet) og bed om at få tilsendt en bekræftigelse på at du har talt med dem, dit "krav" samt at sagen er sat i bero til videre. Så har du dit på det tørre, hvis IJ sender en rykker, hvad de sikkert gør. Jeg ville under alle omstændigheder bede om at få fjernet alle gebyrer hvis det ikke lykkedes dem af finde kopi af ikke afsendte rykkere. Hilsen Heidi
larscph Besvaret October 20, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 20, 2005 Der er "naturligvis" lige 160 kroner i gebyr + renter på :( Nå, men nu har jeg talt med Øresundsbron og de har faktisk givet Intrum-dum besked på at sagen er løst. Så nu ringer jeg til dem og får en bekræftelse på det, får ditto tilsendt og så håber vi det er det! Og ja.. Man kan vel godt sige at det er tvivlsomme firmaer, der vælger dem. Men tror du ikke det er fordi de selv er tvivlsomme nok til at tage tvivlsomme inkassokrav. Helt ærligt.. 250 kroner ud af en årspris på over 31.000 kroner som faktisk betales fast for at køre over deres møgbro. Det ER altså useriøst - de kunne bare have opkrævet beløbet på den følgende regning!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu