Jump to content

Skatteforhold ved distancearbejde

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bor og arbejder pt i Danmark og overvejer at flytte til Sverige og blive Øresundspendler. Er der en venlig sjæl som vil sammenfatte reglerne for indkomstskat og arbejdsgiverbidrag for mig? Der er mange indlæg her og andre steder om emnet, men jeg er faret vild i begreber som begrænset skattepligt, nye og gamle grænsegængerregler, E101 osv. Jeg forstår at hvis jeg udfører alt mit arbejde på arbejdspladsen i Danmark, kan jeg blive grænsegænger, og skal så betale skat af hele indkomsten til Danmark med stort set de samme fradrag som hvis jeg boede i Danmark. Men hvad hvis jeg udfører distancearbejde i Sverige for min danske arbejdsgiver 20% af tiden (en dag om ugen)? Eller 40%? Betaler jeg så stadig udelukkende skat til Danmark? Mister jeg fradragsmuligheder hvis distancearbejdet overstiger 25%? Skal min arbejdsgiver betale svenske arbejdsmarkedsbidrag? Er jeg tungnem? Hvilke spørgsmål har jeg ikke stillet?

Besvaret

For at bevare din status som grænsegænger, og dermed slippe for, at dit hjemmearbejde skal beskattes i Sverige med deraf følgende besvær for din arbejdsgiver, skal mindst 75 procent af din nettoindtægt i et skatteår stamme fra arbejde udført i Danmark. Samtidig skal mindst 50 procent af arbejdstimerne i en hvilkensomhelst tre-måneders periode udføres i Danmark. Du har samme fradragsmuligheder som alle andre, og du kan i og for sig ikke miste fradragsmuligheder, for hvis du har indtægt, der beskattes i Sverige kan du jo trække dine renter og andre småting fra der. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...