Jump to content

Forsikring, hvordan?

Recommended Posts

Skrevet

Hmmmm.... Når man nu endnu ikke har indregistreret sin bil i Sverige, kan man jo ikke indhente forsikringstilbud.. Så sådan som jeg ser det, skal man først lade sin bil indregistrere i Sverige, for derfeter at indhente tilbud, og endelig få den forsikret. Man den danske forsikring frafalder jo, når man omregistrerer sin bil, i Danmark vil der så være en periode (indtil man finder et svensk forskringsselskab), hvor man kører uden forsikring, eller er man "dækket ind" i mellemliggende periode? Denne problemstilling kan jeg simpelthen ikk hitte ud af :( Så hvad er rækkefølgen egentlig, når man tager sin bil med til Sverige (det kan nemlig godt svare sig for mig at tage den med, da jeg får et beløb tilbage i afgifter)? På forhånd tak!

Guest Palle...
Besvaret

Naar du afmelder din bil i DK, saa gaar der nogle dage inden du kan faa den synet i SE. Altsaa, der er nogle dage hvor du ikke er daekket i hverken DK eller SE = du maa ikke koere i bilen. Prisen paa din forsikring kendes ikke :D

Besvaret
Naar du afmelder din bil i DK, saa gaar der nogle dage inden du kan faa den synet i SE. Altsaa, der er nogle dage hvor du ikke er daekket i hverken DK eller SE = du maa ikke koere i bilen. Prisen paa din forsikring kendes ikke :D
:D Jeg tænkte også på bare for sjov at starte med "Hvor meget tror i jeg skal betale for at få forsikret..." :D Vil det sige: Jeg bestiller tid hos Billprovningen. Får en tid. Lader bilen stå i sverige, op til tiden for "prövningen". Afmelder bilen i DK (indleverer nummerplader?). Så står bilen jo uden numemrplader i Sverige, hvordan kommer jeg så til Bilprovvningen?? Der går vel også mere tid "end kun et par dage" med derefter at finde forsikring??
Besvaret
Naar du afmelder din bil i DK, saa gaar der nogle dage inden du kan faa den synet i SE. Altsaa, der er nogle dage hvor du ikke er daekket i hverken DK eller SE = du maa ikke koere i bilen.
Holder ikke ... Hovedtrækkene er som følger ... Du sørger for at have fået svensk personnummer. Dette forudsætter, at du har fundet svensk bolig. Og i det mindste principielt at du er flyttet til Sverige. Ikke nogen opfordring til fusk, men man KAN jo melde flytning nogle dage før man faktisk gennemfører sin flytning. Du indleder proceduren for tilbagebetaling af dansk registreringsafgift. Du bestiller tid til "registreringsbesiktning" hos den svenske bilinspektion. Du - og din bil - gennemfører "registreringsbesiktning". Herved tildeles din bil et svensk registreringsnummer. Nu kan du henvende dig til et svensk forsikringsselskab og få forsikret din bil. Du venter på at de svenske nummerplader ankommer med posten - til din svenske adresse selvfølgelig. Du udfører den såkaldte "påställning" af din bil - kan først ske, når din forsikring er aktiv - men det har du jo allerede sørget for. Kan gøres over Internettet - du får et "foreløbigt kontrolmærke" - et dokument, som du selv skal sørge for at printe (og medføre i bilen). Du monterer de svenske nummerplader på bilen. Det er praktisk, hvis du først afmonterer de danske ;) Du rejser til Danmark og afleverer de danske nummerplader på motorkontoret. Nu læner du dig tilbage og afventer to ting: 1) Dit svenske kontrolmærke til nummerpladen ankommer med posten 2) Din tilbagebetaling af dansk registreringsafgift Ovenstående er en summarisk fremstilling, men den er nogenlunde korrekt. Check rutinerne hos www.vv.se - Vägverket www.bilprovningen.se - den svenske bilinspektion
Besvaret

Hej Kim H, Perfekt! Tusind tak! Denne er jo lige til "sticky" posten ;) Jeg er nemlig allerede med helt ned til punktet: "Du bestiller tid til "registreringsbesiktning" hos den svenske bilinspektion." Det var der kæden hoppede af, da jeg ikke troede man kunne komme i gang med det, før man hørte fra danske Told og skat. Så jeg var gået lidt i stå. Vi er nemlig allerede "ovre på den anden side", med personnummer, og et rigtigt flot hus, vi nok skal blive glade for :) Tak igen!

Besvaret

Hej Gæst, Helt fint, at det kører for dig ... Lige et par supplerende detaljer. Såvidt jeg husker, skal du til vurdering hos Told & Skat, medens du har danske plader på bilen - men i bedste fald har du allerede overstået dette. Når du har fået besked fra Told & Skat, skal bilen eksporteres - i praksis betyder dette, at den skal afmeldes i DK - indenfor en bestemt tidsramme. Det er næsten 2 år siden jeg var igennem proceduren, så jeg husker kun hovedtrækkene.

Besvaret

Ja, jeg satte nemlig sagen i gang hos Told & Skat for ca. 1 måned siden (var til besigtigelse af bilen for værdiansættelse), så der går nok ikke så længe inden der dumper et brev ind med detaljer omkring hvor meget registreringsafgift der kan tilbagebetales. Herfter skal den afmeldes/eksporteres indenfor maks 1 måned, ellers skal man have vurederet den på ny. :)

Hej Gæst, Helt fint, at det kører for dig ... Lige et par supplerende detaljer. Såvidt jeg husker, skal du til vurdering hos Told & Skat, medens du har danske plader på bilen - men i bedste fald har du allerede overstået dette. Når du har fået besked fra Told & Skat, skal bilen eksporteres - i praksis betyder dette, at den skal afmeldes i DK - indenfor en bestemt tidsramme. Det er næsten 2 år siden jeg var igennem proceduren, så jeg husker kun hovedtrækkene.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...