Jump to content

Svensk statsborger

Guest Dorthe og Jens.dk

Recommended Posts

Guest Dorthe og Jens.dk
Skrevet

Er der nogle af jer der er blevet det? Eller kender nogle der er blevet det? Vi går med en del spørgsmål som jeg ikke rigtig kan finde svar på, så jeg prøver her. Hvor længe skal man have boet i Sverige for at blive svensk statsborger? Vi er begge to danskere. Vi arbejder begge to i Danmark, nogle der kender skatten her i Sverige. Jeg har prøvet at søge på det svenske skattevæsen, men kan ikke rigitg finde svaret. Hvis nogle af jer sidder med nogle erfaringer eller ved lidt, så kan jeg virkelig godt bruge lidt hjælp. Mange hilsner Dorthe Skriv evt. til dorthe@fridge.dk

Besvaret

Når I begge arbejder i Danmark, så er den svenske skat rimelig ligegyldig for jer, da man er fuld skattepligtig i det land man arbejder i. I kommer ikke til at betale (den lavere) skat i Sverige, fordi I vælger at skifte jeres danske statsborgerskab ud med et ditto svensk. Det kan godt være jeg har misforstået jeres spørgsmål, men jeg kan ikke umiddelbart se fordelen i at blive svensker, frem for at beholde sit danske statsborgerskab. Var der en åbenlys fordel, så havde vi nok alle skiftet Joachim ud med Madeleine :)

Guest dorthe og jens.dk
Besvaret

Ok Jeg takker. Jeg kunne ikke helt gennemskue hvad det var jeg læste på den svenske skatteside. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvor længe man skal have boet i sverige for at kunne blive svensk statsborger??? ved du det? - nå ja, vi har da stadig Frede;-)

Besvaret
Jeg takker. Jeg kunne ikke helt gennemskue hvad det var jeg læste på den svenske skatteside. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvor længe man skal have boet i sverige for at kunne blive svensk statsborger??? ved du det? - nå ja, vi har da stadig Frede;-)
Som anden nordisk statsborger end svensk, så skal man have boet i Sverige i to år før man kan søge om svensk statsborgerskab. Ansøgningen gør man hos Länsstyrelsen. Sorry jeg lige glemte at skrive det før.
Besvaret
Ja men det ku stadig være sjovt at se Frede og Alexandra nøgne (og helst sidstnævnte).....
Lige precis det kunne jeg faktisk godt undværre. Snakker vi herimod døtrene i det svenske kongehus er det en helt anden sag :th2:
Besvaret

Lige for at sætte én enkelt ting helt på plads: Toft skriver man er fuldt skattepligtig i det land man arbejder. Dette er nødvendigvis ikke korrekt. Hvis man arbejder i DK, men bor i Sverige, er man begrænset skattepligtig til DK. Man kan så vælge en ordning, der gør, at man mht. fradrag og overførsel af evt. uudnyttede fradrag (person- og bund-) bliver stillet som en person, der bor og arbejder i DK, altså er fuldt skattepligtig til DK.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...