Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Heysan et lille spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med... Har købt en lägenhet som trængte/trænger til istandsættelse. Oprettede derfor en kredit på 100.000 Sek som skal gå til renoveringen. Kan man efterfølgende få en ny vurdering af lejligheden, og belåne den 100% igen, for derefter at komme af med kreditten på 100.000 som jo har en del højere rente end bostadslånet?? Nogen som har gjort sig nogle erfaringer med dette???? :confused:

Besvaret

Palle, kan du uddybe lidt?? Er grøn på boligmarkedet... Kontaktede du bare en tilfældig ejendomsmægler - kostede det noget at få lavet vurderingen osv.? På forhånd tak :th2:

kort og godt Ja, det kan man godt. Har selv gjort det....
Besvaret

Du skal bare kontakte din bank eller hvem ellers du har dine boliglån hos. De vil så selv vurdere lejligheden og meddele hvor meget du kan låne op. Det er vigtigt at du siger hvor meget du har istandgjort for. Derefter får du besked på det nye lån. Du skal foriövrigt gemme alle dine kvitteringer for istandsättelsen da du skla bruge dem når du skal sälge lejgligheden. Du vil ikke blive beskattet af den del du kan dokumentere at du selv har istandsat men bare resten af värdistigningen.

Besvaret

Normalt anser din bank, at værdien af din bolig er lig den sum du har betalt for boligen. Efter noget tid (et år f.eks), kan værdien af boligen være steget, og du kan så med fordel få den vurderet. Kontakt din bank, og forhør dig om mulighederne. Flere banker kræver at du bruger en af dem godkendt vurderingsmand, til at sætte en evt ny værdi af din bolig. En godkendt vurderingsmand er en der er medlem af SFF (Samfundet För Fastighetsekonomi). Se evt www.samfundet.se Det koster et gebyr at få sin bolig vurderet af en mand fra SFF (2500 sek tror jeg det var jeg gav for min gamle 3V). Vær opmærksom på at en SFF mand vurderer "realistisk", i forhold til at en typisk ejendomsmægler vil vurdere højt. Det er derfor bankerne ofte kun vil godkende en vurdering fra en med tilslutning til SFF. Held og lykke med projektet.

Besvaret
Normalt anser din bank' date=' at værdien af din bolig er lig den sum du har betalt for boligen. Efter noget tid (et år f.eks), kan værdien af boligen være steget, og du kan så med fordel få den vurderet.[/quote'] Ja, men eftersom jeg jo har gjort den istand for omegnen af 100.000 kr. så er det jo ikke en generel boligstigning jeg skal have vurderet, men blot hvor meget min families knofedt har givet bonus.... Sagen er nemlig den, at det lån som jeg gerne vil af med samt boliglånet er oprettet i samme bank, men det er vel ikke noget problem. Kunne heller ikke forstå at jeg i sin tid fik oprettet en kredit til forbedring af boligen, da det jo netop er det pengene er blevet brugt til. Men det er jo selvfølgelig mere rentabelt for banken at "plukke" mig for en højere rente så længe det er muligt.... :p
Besvaret

Hvis de ikke vil låne til den värdistigning du mener er rigtig, så pröv en anden bank. Det kan jo väre at de vil lukrere på det lån med de höje renter. De har normalt selv en vurderingsmand som er gratis da de fleste banker har kontakt til en mägler. Jeg bruger selv Sparbanken Finn og de har eget fästighetsmäklar firma, så der er det ingen problem. Du skal betale lidt gebyr til banken for at låne, men det kan du forhandle, du skal også betale et lille gebyr til din Bostadsrätteforening. Disse 2 gebyrer er dog intet at regen med det tyveri der foregår i Danmark når lån skal omlägges. Held og lykke

Besvaret
Ja' date=' men eftersom jeg jo har gjort den istand for omegnen af 100.000 kr. så er det jo ikke en generel boligstigning jeg skal have vurderet, men blot hvor meget min families knofedt har givet bonus....[/quote'] Min gamle lejlighed havde jeg sat i stand for 100.000 sek, og jeg skulle anvende den procedure jeg beskrev før, da jeg ville have min hytte genvurderet. Min bank kunne ikke bruge det til noget at jeg troppede op med kvitteringer på 100.000 sek, de ville se lejligheden via en SFF mand + mine kvitteringer - hvilket i mine øjne er helt fair. Det var bare min erfaring med nogenlunde samme sag, du behøver ikke gøre brug af det.
Besvaret
Min gamle lejlighed havde jeg sat i stand for 100.000 sek, og jeg skulle anvende den procedure jeg beskrev før, da jeg ville have min hytte genvurderet. Min bank kunne ikke bruge det til noget at jeg troppede op med kvitteringer på 100.000 sek, de ville se lejligheden via en SFF mand + mine kvitteringer - hvilket i mine øjne er helt fair. Det var bare min erfaring med nogenlunde samme sag, du behøver ikke gøre brug af det.
OK, så misforstod jeg dig bare før.... :) Må man spørge om du så fik godkendt den stigning du havde håbet på?? Hvis man kun får godkendt stigningen på baggrund af kvitteringer så er det vel ikke helt fair, da man jo også kan have haft håndværkerudgifter mm.
Guest Palle...
Besvaret

Spørg i banken først, om det er nødvendigt at få den vurderet. I mit tilfælde var det ikke nødvendigt, da de mente den var steget så meget at det kunne være ligegyldigt med en vurderingsmand.

Besvaret
OK' date=' så misforstod jeg dig bare før.... :) [b']Må man spørge om du så fik godkendt den stigning du havde håbet på?? Hvis man kun får godkendt stigningen på baggrund af kvitteringer så er det vel ikke helt fair, da man jo også kan have haft håndværkerudgifter mm.
I mit tilfælde (sikkert de fleste tilfælde) var det ikke helt så firkantet. Udgifter til forbedringer på 100.000 sek, giver ikke nødvendigvis en ny vurdering af boligen på købspris+100.000 sek. Der er andre parametrer der kan spille ind i vurderingen, både i positiv og negativ retning. Selv grinede jeg af min nye vurdering, da den var total latterlig lav. Men da jeg ikke skulle bruge den nye vurdering til et nyt/større lån, så var den nye vurdering egentlig ligegyldig. Jeg skulle bruge en ny vurdering af min bolig, da jeg skiftede mit bolån fra en bank til en anden bank, og den nye bank krævede en sådan vurdering fra en SFF mand. I øvrigt fandt jeg min kvittering fra den SFF vurdering, og det kostede ikke 2500 sek, men 1800 sek. Men håber da at du klarer dig uden at skulle punge ud for en sådan vurdering :)
Besvaret

Hej Merethe og andre Der findes tilsyneladende forskellige procedurer ved vurdering og lån. Da jeg for et år siden skiftede bank - til SBAB, fik jeg en "almindelig" mægler til at vurdere min lejlighed. Det kostede 750,- kr. Banken godtog vurderingen uden spørgsmål. Venlig hilsen Ingrid

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...