Merethe Skrevet December 9, 2005 Rapporter Skrevet December 9, 2005 Jeg ligger denne tråd under skat, da det er ens skatteopgørelse der "afslører" om man har tjent for meget i forhold til SU.... Jeg sad nemlig og overvejede her den anden dag om SU i Danmark mon "kontrollerer" om man har en indtægt i Sverige når man har bopæl i eks. Malmø??? Hvis ikke de tjekker og det vel og mærke ikke er ulovligt, så kan man jo i princippet tjene så meget man har lyst til her i Sverige mens man kollekter SU i Danmark. Kan det være rigtigt????
willerup Besvaret December 9, 2005 Rapporter Besvaret December 9, 2005 Jeg ligger denne tråd under skat, da det er ens skatteopgørelse der "afslører" om man har tjent for meget i forhold til SU.... Jeg sad nemlig og overvejede her den anden dag om SU i Danmark mon "kontrollerer" om man har en indtægt i Sverige når man har bopæl i eks. Malmø??? Hvis ikke de tjekker og det vel og mærke ikke er ulovligt, så kan man jo i princippet tjene så meget man har lyst til her i Sverige mens man kollekter SU i Danmark. Kan det være rigtigt???? Fra su.dk Din egenindkomst må ikke være større end dit årsfribeløb (alt udregnes pr. år), hvis du vil undgå at betale SU tilbage. Din egenindkomst er alle positive skattepligtige indkomster, der indgår i: * Din personlige indkomst. * Din kapitalindkomst og aktieindkomst. og... Det er beløbet på din årsopgørelse fra SKAT, der afgør, hvilket år en indkomst tæller med i din egenindkomst. og... Er du i tvivl om, hvornår en indkomst beskattes, skal du henvende dig til dit lokale skattekontor. Vi får alle oplysninger om indkomster fra SKAT Kort sagt - jeg ville ikke satse på at de ikke får oplysninger. Så vidt jeg kan lure er det vist noget der kan udløse en rimelig stor regning fra både SU og SKAT:-(
Sanni Besvaret December 10, 2005 Rapporter Besvaret December 10, 2005 Trine arbejder på cdon og får SU fra DK. Har gjort det i to år efterhånden. Lad være med at fuske - de arbejder sammen. :O) Sanni
Merethe Besvaret December 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 10, 2005 Fra su.dk Din egenindkomst må ikke være større end dit årsfribeløb (alt udregnes pr. år), hvis du vil undgå at betale SU tilbage. Din egenindkomst er alle positive skattepligtige indkomster, der indgår i: * Din personlige indkomst. * Din kapitalindkomst og aktieindkomst. og... Det er beløbet på din årsopgørelse fra SKAT, der afgør, hvilket år en indkomst tæller med i din egenindkomst. og... Er du i tvivl om, hvornår en indkomst beskattes, skal du henvende dig til dit lokale skattekontor. Vi får alle oplysninger om indkomster fra SKAT Kort sagt - jeg ville ikke satse på at de ikke får oplysninger. Så vidt jeg kan lure er det vist noget der kan udløse en rimelig stor regning fra både SU og SKAT:-( Trine arbejder på cdon og får SU fra DK. Har gjort det i to år efterhånden. Lad være med at fuske - de arbejder sammen. :O) Sanni Jeg kender godt de almene regler eftersom jeg har været i SU-systemet en del år, og det var ikke et spørgsmål om at fuske eller ej - men blot finde ud af hvad de eksakte regler som udlandsdansker er. Der er jo "huller" i loven i SU systemet flere steder (bl.a. at man kan indbetale for meget indkomst til kapitalpension) og det kunne blot være at man kunne finde nogle flere..... ;)
thsk Besvaret December 11, 2005 Rapporter Besvaret December 11, 2005 Man er forpligtet til at angive udenlandsk indtægt på sin danske selvangivelse (det er en udvidet selvangivelse som skal bruges). Men eftersom du skal betale skat i Sv af din svenske indtægt, vil oplysningen kun bruges til at reglere hvor meget skat du skal betale i DK af dine danske indtægter. Fx. hvis man har en meget stor indtægt i Sv, er det muligt at man skal betale topskat af ens danske indtægt, alligevel om den er meget lille.
anton Besvaret December 15, 2005 Rapporter Besvaret December 15, 2005 Som begrænset skattepligtig er man ikke pligtig til at oplyse sin udenlandske indkomst, men man er djævlenpruttemig nødt til det, hvis man vil beskattes som grænsegænger, da de "75 % eller mere", der er som krav til at være grænsegænger. Fx kan Göran Persson have et arbejde som Michelinmand i Kbh i en periode, og det vil han være begrænset skattepligtig til DK af. Men hans svenske statsministerløn/-vederlag/-ersättningsting skal ikke oplyses til DK. Jeg vil umiddelbart sige, at det ikke er acceptabelt at snyde sådan med SU'en, og jeg vil uden tøven gøre SKAT opmærksom på det, hvis jeg støder på nogen, der snyder på den måde.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu