larscph Skrevet January 1, 2006 Rapporter Skrevet January 1, 2006 Vi ser på at "adoptere" den dejligste Grand Danois harlekin-han på 4½ år fra Danmark. Altså en vovve af stor størrelse på 80 kg som ikke lige lader sig skjule i en håndtaske i bilen ;) Han har været brugt som avlshund i DK og skal nu på pension. Desværre er han ikke rabiesvaccineret, og vi ville jo gerne undgå den laaaange ventetid med at få vovse herover. Jeg syntes jeg havde læst et eller andet sted, at hvis man bliver "nappet" i tolden med en hund hvor rabies vaccinationen ikke er i orden er det nu således at man så blot skal have den vaccineret og så kan havde den i karantæne hjemme til den kan testes for antistoffer. Er der nogen der ved, om det passer og har en henvisning til et sted hvor de nærmere regler og sanktionsmuligheder står beskrevet? For hvis risikoen er, at hunden skal på lukket internat til han er "rabies-klar" er der jo så absolut ingen vej uden om. Det er såmænd ikke fordi vi ikke kan/vil betale for vaccination af hunden - men det er bare meget lang tid at gå og vente....... Og han (hunden altså) er i øvrigt sund, rask og 112% i orden :th2:
Guest gæst Besvaret January 2, 2006 Rapporter Besvaret January 2, 2006 Jeg ved ikke lige om hvad straffen er! Nu skriver du ikke noget om hvor du skal over med den. Men jeg kan anbefale at gå over med Scandlines da der stort set aldrig er toldere. Evt. lade en person tage færgen over først og se om de har valgt toldere lige nettop den dag. Jeg tager selv stærkt afstand fra dem som snyder. (Ja det skal man jo skrive for ikke at få dem alle på nakken herinde!)
larscph Besvaret January 2, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 2, 2006 Jaeh - det er jo mange muligheder. Vi er endnu heller ikke blevet stoppet når vi har haft vores hunde med ovre (og ja, de er både vaccineret og alting). De ene gang vi kørte i rød bane på broen for at vise dem vores nye dyre hundepas kunne de ikke engang besvære sig hen til os for at kaste bare ét blik i det. Vi blev vinket videre af fyren 4 baner længere henne. Jeeeepsen - det er virkelig noget der tages seriøst! Og nej, jeg har absolut heller ikke lyst til at snyde nogen - på den anden side er 6 måneder lang tid og hunden bor på midtsjælland hvor der så vidt jeg ved ikke har været konstateret rabies i ret mange år! Det hænger vel også sammen med, hvis jeg husker rigtigt, at blive man nuppet med en hunde uden testet vaccination kan man få den i karantæne hjemme (hvad det så end indebærer) indtil den har dannet tilstrækkelig men antistoffer til at man kan tage en blodprøve. Som sagt var det ikke for at undgå at vaccinere kræet - for den skal den så vi kan have den med over senere også - men mere for at få den med hjem.
Guest Trine Besvaret January 2, 2006 Rapporter Besvaret January 2, 2006 Er der billede af en hund på et hundepas? eller blot race og alder? Du har jo et grand danois hundepas:) Jeg ville bare læsse kræet og køre... sålænge vi ikke tale om en ladning polske valpe pakket i bure af 10 stk så ville jeg ikke have dårlig samvittighed...
larscph Besvaret January 2, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 2, 2006 Nej, billedet er helt frivilligt, men der er faktisk plads til at man kan sætte et billede ind af fido - hvis man da har lyst. Det var faktisk også en overvejelse her... Chanchen for at de begynder at checke ID på hunden osv er nok meget lille, baseret på hvad vi har oplevet indtil videre! Tror squ'ette der kan være ti af sådan en i bilen, hvis han planterne forpoterne på skulderne af mig og strækker sig lidt - kunne han nå loftet i køkkenet hos dem der har ham med snuden!!
Heidi Besvaret January 2, 2006 Rapporter Besvaret January 2, 2006 Jeg ved ikke om jeg ville turde at tage ham med over men jeg ville ALDRIG gøre det på et hundepas der ikke var hans... så er i ikke kun smuglere men også dokumentfalskere hvis i bliver nappet.. Det er sandt at hunden kan komme i hjemme isolation, men i får en bøde ved siden af. Og så hut jeg visker er det en bøde i 4000-5000 klassen.. Det var det sidste år for 2 hunde, og det var svenske hunde, der bare havde været med deres ejer på ferie i DK Nu benytter vi scanlines daglig og aldrig har vi set så mange toldere og på alle tidspunkter af dagen. Hvorfor kan i ikke vente de 4 måneder det tager at få ham vaccineret og svar på blodprøven ? Er det så akut han skal flytte?
Sanni Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Vi har netop smuglet i julen. Vi ringede på forhånd til tolden og spurgte, hvad sanktionerne var, hvis man blev snuppet. Damen sagde, det afhang af situationen. Har du en ulovlig hund fra Polen skal du nok ikke forvente den store opbakning, men hvis du har en ellers sund og rask hund og er påbegyndt dine rabbiesvaccinationer, sååå.. ja, man må jo ikke, som hun sagde, meeen... Der er såvidt jeg ved ikke noget med internater og alt mulig pjat. Hunden kommer ganske rigtigt i karantæne, men i "hjemmet", som der står på Jordbruksverkets hjemmeside. Eftersom vores hund er Trines, og eftersom Trine har "hjem" her i SE, ja, så var sanktionen i følge damen, at hunden skulle bo hos Trine i de følgende fire mdr., hvis vi blev knaldet plus at vi ville få en klækkelig bøde, og at vi skulle betale for en ny dyrelægeundersøgelse og en frisk vaccination... Ja, vi smuglede altså - men oki - Rösti er ikke 20 cm over skuldrene endnu, så var nem at gemme væk under julegaverne, der jo alligevel skulle til SE. Meeen - der var nu nerver på, og det er ikke noget, vi har planer om at gentage - nu varer det heldigvis heller ikke længe, før hun er lovlig ;) Og det der med at gøre det på en andet pas - ja, det kender jeg flere opdrættere, der gør systematisk... :) Sanni
larscph Besvaret January 3, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 3, 2006 Jeg ved ikke om jeg ville turde at tage ham med over men jeg ville ALDRIG gøre det på et hundepas der ikke var hans... så er i ikke kun smuglere men også dokumentfalskere hvis i bliver nappet.. Hehe.. Ja.. Det var egentlig også derfor at det kun var på overvejelses planet, de bliver nok ikke ligefrem mildere stemt hvis det er ;) Hvorfor kan i ikke vente de 4 måneder det tager at få ham vaccineret og svar på blodprøven ? Er det så akut han skal flytte? Det tager da vist mere end 4 måneder.... Først skal han vaccineres to gange med 1 måned imellem de to. Derefter går der 4 måneder før man kan tage en blodprøve. Så vel sagtens 10-14 dage før man har svar på prøven. Dertil et par dage eller tre hist og pist - så er man hurtigt oppe på 6 måneder hvis jeg regner det.
larscph Besvaret January 3, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 3, 2006 Eftersom vores hund er Trines' date=' og eftersom Trine har "hjem" her i SE, ja, så var sanktionen i følge damen, at hunden skulle bo hos Trine i de følgende fire mdr., hvis vi blev knaldet plus at vi ville få en klækkelig bøde, og at vi skulle betale for en ny dyrelægeundersøgelse og en frisk vaccination...[/quote'] Ja OK. Bøden kan man jo sige nok går nogenlunde op med hvad det koster at have hunden "opstaldet" i Danmark hvis det endelig var.
Sanni Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Hehe - ja, det spiller jo ikke, hvis farverne ikke stemmer overens. Jeg kender kun til smugling af salt/ peber schnauzere, og de ligner sgi alle sammen hinanden. Og mærkeligt nok, så er sådan en "chips-læser-ting" ikke standardudstyr hos tolderne, så de godkender hvad som helst, der ligner en grå schnauzer... so far i hvert fald ;) Desværre har vi endnu ikke forbindelserne i orden i border terrier verden, men ellers havde vi da klart gjort det på den måde.. Held og lykke i hvert fald... PS - En tanke, vi havde: Tolderne står på togene i Kastrup. Hvis man står med sin hund i Kastrup og sikrer sig, der ingen toldere er, så kan man roligt tage toget og stå af på Svågertorp i sikker havn?
Guest Heidi, uden logg in Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Det kan gøres på 123 dage Giv 1 vaccine, vent 120 dage tag blodprøve, få det ekspederet express i DK så har du svar 3 dage senere. Det er ikke nødvcendigt med 2 rabies vacciner, jeg har ikke hørt om nogen hund er ikke kunne nøjes med 1. Men hvis man helst vil have 2 vacciner, så "snyder" man bare systemet ved at give vaccine nr. 2 ved en anden dyrlæge, så står det nemlig ingen steder, og den dyrlæge som gav 1 vaccine skal tage blodprøven 120 dage fra den sidste vaccine, og det er jo den vaccine han/hun selv gav :) Hilsen Heidi, undercover fra arbejdet
Denise Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Hej:o) Nu har vi lige købt husi Bunkeflostrand (Gottorps Trädgård), og så måtte jeg jo lige en tur til dyrlægen med vores Westi for at gøre ham klar. Vi blev indformeret om disse regler vedr indføring af hund fra Danmark til Sverige. Hunden skal først have en rabbies vaccine, herefter skal der foretages en blodprøve præcis 4 måneder senere for at se om hunden har taget imod vaccinen. Fremover skal de have denne rabbiesvaccine hver 3. år. Hvis det ikke overholdes præcis skal der foretages endnu en blodprøve, ellers ikke. Derefter skal man sørge for at få foretaget en ormekur indenfor 10 dage man skal rejse som dylægen skal gøre for at stemple i hundens pas. (koster ca 120kr pr gang) Hvis hunden skal være med til at pendle frem og tilbage kan man få lavet en ormekur som gælder i 28 dage, og skal så fornyes hver måned.... Bare lidt info :o)
Heidi Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Hej Denise Vil bare lige fortælle dig at dels så skal der gå mindst 120 dage fra sidste vaccine til man kan tage blodprøven, der må gerne gå længere tid, dog max. 365 dage. og mere vigtigt, pas på med de 3 år mellem revaccinen. Det holder ikke vand Rabisin = 1 år for revaccine Nobivac rabies, der er blandet anbefalinger SV har 3 år og DK har 1 år for revaccine. Hvor om alting er så er det sur røv at stå med en forældet vaccination og blodprøve, for man skal det hele igennem igen hvis blodprøveresultatat bliver for gammelt. Hellere ofre de 400 kr en gang om året, end at starte forfra... og det er billigere hvis man alligevel skal have de andre vacciner (pavo osv) givet
Guest Supermule Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Jeg har kørt to trænede bombehunde til Stockholm(Arlanda). Dvs. at papirerne var sendt express via DHL til Stockholm. Vi blev stoppet af polisen oppe ved Markaryd. Efter en mindre debat og en manglende fremvisning af papirer, blev de to hunde aflivet på stedet.... Der var ingen pardon. Det kostede lige 2x optræning yderligere...... :(
Heidi Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Det må da være et par år siden, for de afliver ikke hunde mere, "bare" fordi de ikke har papirene iorden. Og det må have været et par ualmindelige krakilske strømere, siden de ikke kunne vente på papirene fra Stockholm... Hvorfor i alverden sendte de papirene til stockholm alene... det kan jeg ikke helt se logikken i. vacc. papirere følger altid hunden. Skal de "ses" af nogen anden myndighed før rejsen, må de nøjes med en kopi/ fax.
Guest Supermule Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Godt sprørgsmål.... Jeg ved det faktisk ikke. Jeg var bare chauffør....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu