Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej folkens. Folk her har erfaringer med de mærkligste ting, så jeg prøver et ikke særligt øresundsrelateret spørgsmål. Konen og jeg overvejer at køre på skiferie i det nordlige Sverige, nu vi alligevel er på den rigtige side af sundet. Er det anbefalelsesværdigt i en baghjulstrukket bil? Vi har de obligatoriske vinterdæk på, men da det er 17" lavprofil er jeg ikke sikker den er fremragende til fjell-kørsel alligevel. Er der nogen der har overlevet en tur op i den dybe sne og kan dele deres erfaringer?

Besvaret

Tjah.. Jeg kører rundt på 16" / 205 vinterdæk uden pigge i sneen her min e39 530dA og det går sådan set udmærket. Den var dog ikke glad for turen op af indkørslen i dag i tøvejr og 10 cm smelte-sne, men det gik dog - man skulle bare slå DSC fra og så fedtede den sig fint op af indkørslen i snegle-tempo. På almindelig frossen sne/hård sne er der ingen problemer. Jeg ville dog helt sikkert købe et sæt snekæder med - og øv dig nu med dem hjemmefra, det er noget biks at stå med første gang hvor man er kørt fast, det er mørkt og sneen er dyb. Manualen til min siger så, at 17" dæk = minus snekæder, så det kunne være et problem? Men derudover ville jeg ikke være så nervøs for det, med mindre I skal ud i ødemarken hvor en 4WD'er med stor frihøjde er påkrævet! Der skal ikke så frygtelig høj sne til før den skraber bugen mod sneen, og så sidder man altså fast.....

Besvaret

Hej Lars, ja, se det med de 17" hjul er nemlig noget skidt, da det så vidt jeg kan se er det mindste der kan komme på en 330'er. Jeg syntes heller ikke det ser ud som om der er plads til snekæder mellem baghjulene og skærmene. Vi planlægger ikke en tur ud i den store ødemark, men det ville alligevel være kedeligt hvis man ikke engang kan få bilen frem til den hytte vi påtænker at leje. Oh well, der er vel ikke andet for end at kaste sig ud i det, så må det bære eller briste :-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...