Miriam Skrevet January 15, 2006 Rapporter Skrevet January 15, 2006 Ville lige høre om der er nogle der ved, om alle de kure og vaciner en hundevalp for inden man køber den er nok til at få den til SE, hvis man nu valgte at købe den i DK ?
Krogh Besvaret January 15, 2006 Rapporter Besvaret January 15, 2006 Hej Miriam du kan læse lidt om det her. ;) Hunde og katte med til Sverige Regler pr. 1. oktober 2004 De nye regler om rejse med hunde og katte til Sverige er som følger: ID-mærkning med mikrochip eller en letlæselig tatovering. Dyrene skal ledsages af et pas udfærdiget af en autoriseret dyrlæge. Vaccination og revaccination mod rabies i henhold til anbefalingerne fra vaccinens forhandlere og brug af en vaccine godkendt af WHO (der kræves ingen rabiesvaccination ved direkte indførsel til Sverige fra Storbritannien eller Irland). Antistoftest der viser antistoftitter for rabies på mindst 0,5 IU/ml. Denne test skal tages mindst 120 dage og højst 365 dage efter den sidste rabiesvaccination (der kræves ingen antistoftest ved direkte indførsel til Sverige fra Storbritannien eller Irland). Hunde og katte der skal til Sverige, skal ormebehandles mod bændelorm (Echinococcus spp.) af en dyrlæge ved brug af et præparat der indeholder praziquantel tidligst 10 dage før indførslen. Pendlere mellem Sverige og Danmark kan fortsat anvende et 4 ugers certifikat. Dvs. pendlere til Sverige skal både ledsages af et pas og et 4 ugers certifikat. Fritter skal ikke have foretaget en blodprøve for antistoffer mod rabies, hvis de skal rejse med til Sverige. Hunde og katte under 3 måneder Der kan søges om dispensation til at indføre en hundehvalp eller en kattekilling under 3 måneder på følgende vilkår: Dyret må ved indførslen til Sverige ikke have opnået en alder på 3 måneder. Dyret skal komme direkte fra opdrætteren, og må ikke have været i kontakt med vilde dyr som kan være inficeret med rabies. Dyret kan ikke indføres til Sverige, hvis den har opholdt sig hos en ny ejer fra den er 8 uger gammel og til den er 12 uger gammel. Dyret skal være født i et EU-land i en region, hvor der ikke har været konstateret tilfælde af af rabies i de sidste to år. Dyret må ikke være vaccineret mod rabies. Dyret skal være ID-mærket med mikrochip eller tatovering. Dyret skal have pas og være behandlet mod dværgbændelorm (jvf. ovenstående regler). Ved ansøgning om dispensation skal følgende udgifter/dokumenter sendes til Jordbruksverket: Dyrets art, fødselsdato og ID-nummer (ansøgningen kan indsendes uden ID-nummer, for at vinde tid, hvis det indsendes senere). Beregnet sted og tidspunkt for indførslen. Importørens navn og adresse. Opdrætterens navn og adresse. En skriftlig erklæring, der er underskrevet af opdrætteren om, at dyret er født hos opdrætteren og ikke har befundet sig andetsteds eller været i kontakt med vilde dyr, der kan have været inficeret med rabies. En officiel erklæring fra de veterinære myndigheder i Danmark om, at der ikke har været tilfælde af rabies i løbet af de sidste to år i en radius på 50 km. fra opdrætteren (Den officielle erklæring fås ved henvendelse til den lokale fødevaregion). Kvittering for betalt beløb (500 SEK indbetales på Pg 95 57 99-2). Transit via Sverige ved rejse til Bornholm ( Kilde.http://www.hunde-info.dk/rejser/sverige.shtml )
Miriam Besvaret January 15, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 15, 2006 Super det var lige det jeg havde brug for, regnede næste med at der burde være sær regler for hvalpe :-) Tusind tak
Sanni Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Hvis du har nogle spørgsmål, Miriam, så har Trine og jeg netop hentet en hvalp hertil fra DK, så vi har lige været hele møllen igennem... Pm, hvis der er noget. :) Sanni
Miriam Besvaret March 6, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 6, 2006 Nogle der ved om der er sær regler for en hvalp købt i Sverige med hensyn til pas ?? har fat i en opdrætter i Sverige der siger at den så skal i kur 120 dage før man kan få pas, men en opdrætter i DK der vil kunne få lavet pas til den med det samme !! Lidt forvirret
Sanni Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Ingen særregler Rabbies er rabbies uanset om hunden er dansk eller svensk. For at den kan rejse, skal hvalpen være tre mdr., hvor den så skal have rabbies-vaccinen og dernæst skal der så gå 120 dage. Så skal testen tages (har vacc. virket) - det tager ca. 14 dage. Alt i alt tager vil hvalpen være 90 dage + 120 dage + 14 dage, før den er rejseklar - uanset om den er dansk eller svensk = 7 ½ mdr. Efter min aller bedste overbevisning og flere samtaler med Jordbruksverket, dyrlæger, opdrættere mv. :) Sanni
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Rabbies er rabbies uanset om hunden er dansk eller svensk. For at den kan rejse, skal hvalpen være tre mdr., hvor den så skal have rabbies-vaccinen og dernæst skal der så gå 120 dage. Så skal testen tages (har vacc. virket) - det tager ca. 14 dage. Alt i alt tager vil hvalpen være 90 dage + 120 dage + 14 dage, før den er rejseklar - uanset om den er dansk eller svensk = 7 ½ mdr. Efter min aller bedste overbevisning og flere samtaler med Jordbruksverket, dyrlæger, opdrættere mv. :) Sanni Reglerne må være andre i DK så, for den opdrætte vi skulle have købt fra i DK, hun ville ordne det sådan at der var EU pas til hunden når vi hentede den 8 uger gammel. Det havde hun gjort mange gange før når hun havde solgt til udlandet.
Sanni Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 EU-pas? Hvad berettiger EU-passet til? Altså alle hvalpe ml 8 og 12 uger fra Danmark må gerne blive indført i SE, hvis man har søgt dispensation og den gives - de skal være pavo-vaccinerede og må ikke være rabbiesvaccinerede. Det kan man sagtens - det var det, vi gjorde - vi fik Rösti over, da hun var 2 ½ mdr. fra Danmark. Så vidt jeg ved, er der no way, du kan rejse med hvalpen ind og ud af SE, inden rabbiesvaccinen er i orden, dvs, når hvalpen er 7 ½ mdr - uanset om den har det ene eller andet pas - det er jeg meget sikker på! Men jeg tror, vi taler forbi hinanden. Hvad er det opdrætteren siger, du kan med et EU-pas? Confused Sanni
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Det er givetvis mig der misforstår, men jeg forstå på hende at den fik et pas, og at det så galt som et rigtigt pas. Men hvis det her er tilfældet så bliver der ingen hund til os, da det ikke kan lade sig gøre at vente 7,5 mdr før vi kan tage den med nogle steder, da vi jo tit er frem og tilbage over grænsen :(
Sanni Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Øv hva'?! Jeg vil jo ikke uden viderer ødelægge jeres hundedrøm, men for mig at se, er der ikke noget at gøre. Ring til Jordbruksverket og få det hele bekræftet, så ikke det kan være mig, der misforstår eller har misforstået. De er flinke - blot svære at komme igennem til, man skal vente længe. Jeg mener at have gjort og forsøgt, alt hvad det er muligt - af samme årsag. Det er nemlig en pest, at hunden aldrig kan komme med. Nu er vi heldigvis over halvvejs i forløbet - Røsti begynder at rejse i slutningen af maj - og så kører det for os ;) Det kan lade sig gøre, selvom det er besværligt, og jeg vil da sige, det er besværet værd! ;) Anyway, vi er studerende, og har meget, meget flinke naboer, der har Rösti de tre dage om ugen, hvor vi begge er væk hjemmefra hele dagen. Hun er alene fem timer tre dage om ugen og ellers så er hun enten hos naboen, eller vi er hjemme - det fungerer udmærket!! Men igen - tjek med Jordbruksverket.... Sanni
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Jeg skrev til dem i går og forklarede.......så må vi se om de svare :( Mine forældre flytter jo herover ved siden af os lige om lidt, og min far er hjemme så må ik han vil se lidt til den, men det er jo alligevel noget rod at vi ik kan have den med. Kan ik lige få det til at hænge sammen, der er jo også sommerferie osv
ccdj Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Det er givetvis mig der misforstår' date=' men jeg forstå på hende at den fik et pas, og at det så galt som et rigtigt pas. Men hvis det her er tilfældet så bliver der ingen hund til os, da det ikke kan lade sig gøre at vente 7,5 mdr før vi kan tage den med nogle steder, da vi jo tit er frem og tilbage over grænsen :([/quote'] Hej Miriam Ja jeg må nu også give Sanni ret, der er desværre ikke nogen muligheder for at have hund med frem og tilbage før hele rabies vaccine halløjet er overstået dvs tidligst v/ 7-7½ måneds alderen :( At hvalpen har EU pas, giver bare en engangsmulighed for at indføre den til Sverige. Hvor den så skal de samme ting igennem som alle andre hvalpe man skal have med til DK. Hvad var det for en hund...Om jeg må spørge :) Nu skriver du at det ikke kan lade sig gøre da i tit er i DK.....betyder det flere dage i træk eller fordi i er væk hverdag i x antal timer?? Der er jo alverdens muligheder med både, dagmatte (pasning i eget hjem) hunde dagis (pasning ude) osv. i den tid, hvor hvalpen ikke kan komme med jer!! Så jeg håber da i kan finde en løsning og få jeres hund alligevel....Hunde er jo skønne. Smil fra Christina PS. Jeg kunne da sagtens overtales til at være hunde passer, hvis i lige stod og skulle noget ;).......desuden elsker mine hunde selskab!! Held og lykke med det
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Hej Miriam Ja jeg må nu også give Sanni ret, der er desværre ikke nogen muligheder for at have hund med frem og tilbage før hele rabies vaccine halløjet er overstået dvs tidligst v/ 7-7½ måneds alderen :( At hvalpen har EU pas, giver bare en engangsmulighed for at indføre den til Sverige. Hvor den så skal de samme ting igennem som alle andre hvalpe man skal have med til DK. Hvad var det for en hund...Om jeg må spørge :) Nu skriver du at det ikke kan lade sig gøre da i tit er i DK.....betyder det flere dage i træk eller fordi i er væk hverdag i x antal timer?? Der er jo alverdens muligheder med både, dagmatte (pasning i eget hjem) hunde dagis (pasning ude) osv. i den tid, hvor hvalpen ikke kan komme med jer!! Så jeg håber da i kan finde en løsning og få jeres hund alligevel....Hunde er jo skønne. Smil fra Christina PS. Jeg kunne da sagtens overtales til at være hunde passer, hvis i lige stod og skulle noget ;).......desuden elsker mine hunde selskab!! Held og lykke med det Det gør bare det hele noget mere bøvlet. Det er sådan set ikke i hverdagen det værste problem er, og nej det er ikke flere dage afgange. Men det er mere når man lige skal over. Men også sommerferien hvor den jo skulle med... Det er iøvrigt en amr. cocker. hvis du spørg mig og ikke Michael :-)
ccdj Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Det gør bare det hele noget mere bøvlet. Det er sådan set ikke i hverdagen det værste problem er, og nej det er ikke flere dage afgange. Men det er mere når man lige skal over. Men også sommerferien hvor den jo skulle med... Det er iøvrigt en amr. cocker. hvis du spørg mig og ikke Michael :-) Ja det kan jeg godt se......Men igen jeg syntes det ville være synd at lade det stå 100% i vejen for jeres planer. Selvom det er super surt ikke at kunne tage den med, den første tid. Og så alligevel de, 7 måneder går hurtigt!! hvad siger Michale da?? ......syntes nu en cocker er en god familiehund. vore "lille" på et år er blandet med Basset Hound/ Cocker .....og hun er super sød og glad for alle voksne såvel som børn ;) smil fra Christina
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Ja det kan jeg godt se......Men igen jeg syntes det ville være synd at lade det stå 100% i vejen for jeres planer. Selvom det er super surt ikke at kunne tage den med, den første tid. Og så alligevel de, 7 måneder går hurtigt!! hvad siger Michale da?? ......syntes nu en cocker er en god familiehund. vore "lille" på et år er blandet med Basset Hound/ Cocker .....og hun er super sød og glad for alle voksne såvel som børn ;) smil fra Christina Men vi kan jo ikke få den med på ferie til sommer ! Michael vil have en større hund.
Guest Trine Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Men vi kan jo ikke få den med på ferie til sommer ! Michael vil have en større hund. Men det får han ikke!!!!
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Men det får han ikke!!!! Næ for så kommer du ikke mere :)
ccdj Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Men vi kan jo ikke få den med på ferie til sommer ! Michael vil have en større hund. Nej det kan jeg forstå.....Men det er jo et "engangsproblem" ( næste år vil den jo have sit "rigtige" pas, og kan let komme med) Der findes masser af rigtig gode hundepensioner, som kan have jeres hund mens i er på sommerferie ;) Ja sjovt nok vil mænd oftest have store hunde -Christina
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Nej det kan jeg forstå.....Men det er jo et "engangsproblem" ( næste år vil den jo have sit "rigtige" pas, og kan let komme med) Der findes masser af rigtig gode hundepensioner, som kan have jeres hund mens i er på sommerferie ;) Ja sjovt nok vil mænd oftest have store hunde -Christina Ja, men ved sku ik lige.......
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Så kom dommen fra Jordb.....halløjet För att resa fram och tillbaka mellan Sverige och Danmark krävs det att hunden är rabiesvaccinerad och blodprovstestad. Den måste vara minst 3 månader innan man börjar rabiesvaccinera den. Man måste sedan vänta minst 120 dagar från den sista rabiesvaccinationen innan man kan ta blodprovet på hunden. Jag bifogar all information här. Så i havde jo ret !!
ccdj Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 För att resa fram och tillbaka mellan Sverige och Danmark krävs det att hunden är rabiesvaccinerad och blodprovstestad. Den måste vara minst 3 månader innan man börjar rabiesvaccinera den. Man måste sedan vänta minst 120 dagar från den sista rabiesvaccinationen innan man kan ta blodprovet på hunden. Jag bifogar all information här. Så i havde jo ret !! jep desværre.....det er rigtig surt med de regler :(
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 jep desværre.....det er rigtig surt med de regler :( ØV ØV ØV
Sanni Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Problemet er altså ikke større, end man gør det til. Miriam, pas på du ikke overvurderer problemet, og tager sorgerne på forskud. Det er surt - det skal Guderne vide - at man hele tiden skal være hjemme, eller finde pasning - men igen - det er kun den relativt korte periode og bagefter er der ingen problemer. Jeg ville til enhver tid gøre det igen - og der er som det bliver sagt masser af hundepensioner og venlige mennesker omkring til at hjælpe i situationer, hvor man MÅ afsted uden hunden. Lad os lave et pasningssystem, hvor man kan tage sig af hinandens hunde i nødssituationer...? Også gerne en uge i sommerferien, hvis det passer - vi kan formentlig godt, og en Am cok. er jo lille fætter - det kan vi sagtens have med at gøre! :th2: Sanni
ccdj Besvaret March 7, 2006 Rapporter Besvaret March 7, 2006 Miriam, pas på du ikke overvurderer problemet, og tager sorgerne på forskud. Det er surt - det skal Guderne vide - at man hele tiden skal være hjemme, eller finde pasning - men igen - det er kun den relativt korte periode og bagefter er der ingen problemer. Jeg ville til enhver tid gøre det igen - og der er som det bliver sagt masser af hundepensioner og venlige mennesker omkring til at hjælpe i situationer, hvor man MÅ afsted uden hunden. Lad os lave et pasningssystem, hvor man kan tage sig af hinandens hunde i nødssituationer...? Også gerne en uge i sommerferien, hvis det passer - vi kan formentlig godt, og en Am cok. er jo lille fætter - det kan vi sagtens have med at gøre! :th2: Sanni Ja vi passer også gerne....Jeg går på barsel til sommer (midt Juli) så jeg er hjemme alligevel :th2: Det eneste krav er selvfølgelig at hunden kan med andre hunde, vi har selv 2 stk. Tæver der kan med alle andre hunde, både store & små hanner og hunner. Så super god ide' Sanni :D smil fra Christina
Miriam Besvaret March 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 7, 2006 Miriam, pas på du ikke overvurderer problemet, og tager sorgerne på forskud. Det er surt - det skal Guderne vide - at man hele tiden skal være hjemme, eller finde pasning - men igen - det er kun den relativt korte periode og bagefter er der ingen problemer. Jeg ville til enhver tid gøre det igen - og der er som det bliver sagt masser af hundepensioner og venlige mennesker omkring til at hjælpe i situationer, hvor man MÅ afsted uden hunden. Lad os lave et pasningssystem, hvor man kan tage sig af hinandens hunde i nødssituationer...? Også gerne en uge i sommerferien, hvis det passer - vi kan formentlig godt, og en Am cok. er jo lille fætter - det kan vi sagtens have med at gøre! :th2: Sanni Ja det lkyder jo godt, men det har jo altid heddet at du kan godt få passet dine unger men der er sku ikke nogen der vil passe din hund :) Men en "bytte ordning" ville da være en god ide !
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu