getlost6 Skrevet January 16, 2006 Rapporter Skrevet January 16, 2006 Vi tænker på at flyttet til SE. Jeg er studerende på SU - min kvinde er abj.løs. på dagpenge. Jeg har læst mig til at vi ska' ned på kommunen og ha' os et internordisk flyttebevis! er der andre dokumenter vi ha' ha' ordnet - sygesikringbevis? Hvilken impact får det for min SU at vi flytter...om nogen...? Er der et fast befordingsfradrag når man tar' færgen til helsingør og toget/bilen videre til KBH? Hvilken impact får det for min kvindes dagpende? ka' det betale sig at ha' et "lille" job i DK som gir' hende ret til supplerende dagpende istedet for og derved forbliver hun vel i det dansk dagpende system - hva' er minimum's time kravet for supplerende dagpende? Hva' med efterløn indbetalingen, ska' hun skrotte den? Jeg har læst at sålænge én af forældrene har tilknytning til det dansk arj. marked så få man stadig børneydelse fra DK? vil jeg som studerende i DK kunne påberåbe denne ydelse? btw. Fantastisk site
Sanni Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Hvis du fortsætter din uddannelse i DK, får det ingen indflydelse, at I rykker til SE. Det er så langt, jeg kan hjælpe dig... Sanni
D.D. Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Man får ikke nogen kørselsfradrag når man er på SU, men til gengæld kan man få rabat eller såkaldt SU-kort hos DSB, læs mere om satserne på www.SU.dk Og husk på: Bor man i Sverige og studerer og får SU fra Danmark, har man ikke ret til dagpenge fra hverken Danmark eller Sverige, hvis man afslutter sin uddannelse og ikke får arbejde. Det er selvfølgeligt et problem, at hverken Danmark eller Sverige vil tage ansvar for nyuddannede, der har svært ved at finde arbejde, men det er realiteten. Så overvej nøje, om det er muligt at klare sig økonomisk uden indtægt for den eller de personer, der ikke får et arbejde direkte efter studiet.