getlost6 Skrevet January 16, 2006 Rapporter Skrevet January 16, 2006 Vi tænker på at flyttet til SE. Jeg er studerende på SU - min kvinde er abj.løs. på dagpenge. Jeg har læst mig til at vi ska' ned på kommunen og ha' os et internordisk flyttebevis! er der andre dokumenter vi ha' ha' ordnet - sygesikringbevis? Hvilken impact får det for min SU at vi flytter...om nogen...? Er der et fast befordingsfradrag når man tar' færgen til helsingør og toget/bilen videre til KBH? Hvilken impact får det for min kvindes dagpende? ka' det betale sig at ha' et "lille" job i DK som gir' hende ret til supplerende dagpende istedet for og derved forbliver hun vel i det dansk dagpende system - hva' er minimum's time kravet for supplerende dagpende? Hva' med efterløn indbetalingen, ska' hun skrotte den? Jeg har læst at sålænge én af forældrene har tilknytning til det dansk arj. marked så få man stadig børneydelse fra DK? vil jeg som studerende i DK kunne påberåbe denne ydelse? btw. Fantastisk site
Sanni Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Hvis du fortsætter din uddannelse i DK, får det ingen indflydelse, at I rykker til SE. Det er så langt, jeg kan hjælpe dig... Sanni
D.D. Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Man får ikke nogen kørselsfradrag når man er på SU, men til gengæld kan man få rabat eller såkaldt SU-kort hos DSB, læs mere om satserne på www.SU.dk Og husk på: Bor man i Sverige og studerer og får SU fra Danmark, har man ikke ret til dagpenge fra hverken Danmark eller Sverige, hvis man afslutter sin uddannelse og ikke får arbejde. Det er selvfølgeligt et problem, at hverken Danmark eller Sverige vil tage ansvar for nyuddannede, der har svært ved at finde arbejde, men det er realiteten. Så overvej nøje, om det er muligt at klare sig økonomisk uden indtægt for den eller de personer, der ikke får et arbejde direkte efter studiet.
Merethe Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Man får ikke nogen kørselsfradrag når man er på SU' date=' men til gengæld kan man få rabat eller såkaldt SU-kort hos DSB, læs mere om satserne på [url']www.SU.dk Passer ikke helt...Jeg får SU fra Danmark, men har et studenterjob 3 dage om ugen i København og får således alm. kørselsfradrag de tre dage om ugen på lige fod med alle andre plus SU-togkort.... Fradraget pr.år er temmelig stort; over 20.000 kr. så vidt jeg husker......
D.D. Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Ja, på studiejob får man fradrag, men hvis du har langt til uddannelsesstedet, får man ikke fradrag, på transport til uddannelsessted, da man i det tilfælde ikke har et indtægtsgivende job.
Tuttelut Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Jeg sidder som sagsbehandler i en a-kasse i KBH. og ved noget i forhold til suppl. dp. Hvis du har en tilknytning til en dansk arbejdsgiver - det kan bare være ½ times arbejde ugentligt, så har du stadigvæk ret til supplerende dagpenge fra dansk a-kasse. Det eneste du skal være opmærksom på er, hvis denne tilknytning forsvinder så skal du rykke til Svensk a-kasse meget hurtigt. Hvad angår efterlønsordningen, så er det jo svært at rådgive og vejlede der. Hvilken alder taler vi om? Har du tænkt dig at arbejde i DK altid? Vil du vende tilbage til DK på et tidspunkt? Jeg kan anbefale Arbejdsdirektoratets hjemmeside www.adir.dk, hvor du kan se de bekendtgørelser der er om emnet.
Merethe Besvaret January 16, 2006 Rapporter Besvaret January 16, 2006 Ja' date=' på studiejob får man fradrag, men hvis du har langt til uddannelsesstedet, får man ikke fradrag, på transport til uddannelsessted, da man i det tilfælde ikke har et indtægtsgivende job.[/quote'] Får man så fradrag hvis man har kort til uddannelsesstedet??? ;) Pas på du ikke gør folk mere forvirrede end hvad nødvendigt er ;) :th2:
Guest Rødstrømpen Besvaret January 17, 2006 Rapporter Besvaret January 17, 2006 Din kvinde ? ..........Hmmmmm
Persson Besvaret January 17, 2006 Rapporter Besvaret January 17, 2006 Din kvinde ? ..........Hmmmmm Det var dog et halvhjertet forsøg - normalt kommer strømper altid i par :D
Karina Besvaret January 17, 2006 Rapporter Besvaret January 17, 2006 Du skal altså lige være opmærksom på, at som SU-modtager har du hverken ret til sygesikring som grænsegænger eller børnefamilieydelse fra Danmark. Alt socialsikring fra DK gælder kun dem der indbetaler til ATP og det gør man ikke af SU. Hvis din kone fortsat får dagpenge fra DK, kan I søge om børnefamilieydelsen. Hun vil så indbetale til ATP. Det med sygesikringen er heller ikke helt så slemt, for du har selvfølgelig ret til lægebehandling i Sverige og akutbehandling i DK (som turist). Du kan bare ikke vælge at foresætte hos din danske læge o.s.v. VH Karina
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu