michel_a Skrevet February 20, 2006 Rapporter Skrevet February 20, 2006 Hej! Är det någon som har erfarenhet av föräldraorlov dagpengar när barnet är fött i Sverige och mannen jobbar i Danmark? Jag har idag varit i kontakt med Dankska och Svenska myndigheter och får inga bra svar. Min fru tar ut 4 dagar i veckan på vår son och jag hade förutom dom två veckorna i samband med barnets födelse ta ut en dag i veckan upptill 14 veckor. Nu vill både Svenska och Danska myndigheter har reda på vad min fru och jag tar ut. 1. Den danska kommuner menar i ett brev att om modern avhåller mer än 46 veckors barselorlov i Sverige på Svensk föräldraförsäkring så har jag inte rätt till något barselsorlov i Danmark. Kan detta passa? Det innebär att om jag skall ha orlov så kan inte vi utnyttja den Svenska försäkringen och vi får tillsammans vara lediga i max 46 veckor? Och enl oresunddirekt så borde avräkningen ske mot 52 veckor i Danmark. Sker avräkningen fram till någon viss tidspunkt eller? Och hur räknar man av veckor i Danska systemet, min fru tar 4 dagar i veckan vilket motsvara 3/7 vecka medan Danska kommunen menar att 4 dagar räknas som 1 vecka. 2. Dom Svenska myndigheterna vill ha ett intyg som säger hur mycket jag varit ledig i Danmark och meddelade att man räknar veckor, och om jag hade 1 dag i veckan räknades det som 1 vecka och Försäkringskassan minkar med. Kan det passa? Sammantaget verkar reglerna vara mycket oflexibla och om båda föräldrarna vill ta ut någon ledighet med ersättning är man bunden till det landet med dom sämsta reglerna och kortaste ledigheten. /Michel
Mc.Kinnell Besvaret February 23, 2006 Rapporter Besvaret February 23, 2006 Dagpenge/Orlov Hvor arbejder din fru? Hvis hun arbejder i SE går hun efter de Svenske regler - Da du arbejder i DK kommer du til at gå efter de Danske regler og den overenskomst der er på din arbejdsplads. De 2 uger du har fået fra Dk i samband med fødslen reg. i Dk vil du ha mere skal fsk. en opgørsel over de dage du får. Du kommer ikke at få erstatning fra Sverige men de evt. dage du får ud bliver modregnet i de 480 dage som din kone har hvis hun går efter de danske regler. Tal evt. med fsk. eukontor i Malmö.
michel_a Besvaret February 23, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 23, 2006 Barselsdagpenge SUCK! Hvor arbejder din fru? Hvis hun arbejder i SE går hun efter de Svenske regler - Da du arbejder i DK kommer du til at gå efter de Danske regler og den overenskomst der er på din arbejdsplads. Min fru arbetar i Sverige och går efter Svenska regler. Min arbetsgivare enl fackavtal ger mig ersättning såvitt jag är berättigad till barselsdagpenge av kommunen. För att jag skall vara berättigad till barselsdagpengar i Danmark vill kommunen i Danmark ha in ett schema över min frus ledighet och menar att min ledighet tillsammans med det min fru tar ut i danmark inte får överstiga 46 veckor. Och Svenska myndigheter vill ha ett intyg från DK så dom kan minska min frus dagar. Problemet är att jag kan inte inleverera ett sånt schema eftersom det inte finns några garantier för att vi håller oss till sammanlagt under 46 veckor under dom 8 år man har rätt att ta ut dagar i Danmark. Detta innebär i praktiken att jag inte kan få barselsdagpengar i Danmark alternativt att om jag vill ha ersättning ur det Danska systemet så kan vi aldrig ta ut mer än 46 veckor från det Danska och det Svenska systemet. Lägg till detta att danska kommunen vill räkna 1 dag uttag på föräldraförsäkringen som 1/5 vecka i Sverige när det i själva verket är 1/7 vecka så är situationen ganska udda. De 2 uger du har fået fra Dk i samband med fødslen reg. i Dk vil du ha mere skal fsk. en opgørsel over de dage du får. Du kommer ikke at få erstatning fra Sverige men de evt. dage du får ud bliver modregnet i de 480 dage som din kone har hvis hun går efter de danske regler. Detta har jag förstått men problemet är att Danmark oxå vill moträkna dom Svenska dagarna och därmed begränsa den totala ersättningen vi kan ta ut och detta utan att bry sig ett enda dugg om den Svenska försäkringen eller hur den fungerar och de facto göra villkoren sämre än om vi båda bott i Danmark (i allt 52 uger) eller i Sverige 480 dagar. Tal evt. med fsk. eukontor i Malmö. Det har vi gjort och dom är bara intresserade i ett intyg från Danmark, och har skrämt oss med att om jag tar 1 dag i veckan i danmark så kommer det rapporteras som en hel vecka från Danska kommunen vilket inte är så gott. Men det har jag besked från den danska kommunen är att man räknar på en 37 timmars arbetsvecka och att mån-tor är 7 1/2 timme och fredag är 7 timmar och när över ett antal veckor nått upp över 37 räknas det som en vecka. MVH /Michel
Mc.Kinnell Besvaret February 24, 2006 Rapporter Besvaret February 24, 2006 dagpenge/orlov Ja I har jo undersøgt det - da min mand var på barsel blev de dage han tog ud modregnet i de 480 - men han tog også hele uger - Det er kun fsk. Der ville ha papir på hvor meget og hvornår han tog orlov sådan at de kunne modregne dagene. Der er ikke nogen myndighed i DK der har skulle ha papir på det. Så dersværre kan jeg ikke hjælpe da vi bestemt ikke har haft de problemer. Held og lykke med det
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu