Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Sad lige og læste Nils's skatteguide og faldt over ARVS- OG GAVESKAT:

En anden måde at undgå formueskat på er at give gaver, så man fordeler formuen på familimedlemmerne (ikke mindreårige børn). Fra 1. januar ophævede Sverige nemlig skatten på gaver. Igen et meget usædvanligt skridt i EU-sammenhæng. Fra samme dato ophævede man skatten på arv. Det betyder dog ikke, at man slipper for at betale arveafgift, hvis man arver fra en person i Danmark. Så betales arvsskatten til Danmark efter danske regler. Det er klart, at hvis både den, der dør, og den, der arver, bor i Sverige, så er der ingen arveafgift. Men hvad der sker, hvis en person i Danmark arver fra en person i Sverige tør jeg ikke udtale mig sikkert om.
Hypotese: X bor i sverige. X's forældre har egen virksomhed i DK og nærmer sig pensionering. De sælger virksomheden og køber et hus i sverige. Efter nogle år sælger de huset i DK og bor permanent i sverige. Når X arver fra forældrene vil han så slippe for den danske såvel som svenske arveskat ?
Besvaret
Sad lige og læste Nils's skatteguide og faldt over ARVS- OG GAVESKAT: Hypotese: X bor i sverige. X's forældre har egen virksomhed i DK og nærmer sig pensionering. De sælger virksomheden og køber et hus i sverige. Efter nogle år sælger de huset i DK og bor permanent i sverige. Når X arver fra forældrene vil han så slippe for den danske såvel som svenske arveskat ?
Når det gælder Tyskland er der en femårsregel, så den afdøde skal have boet der fem, før arveafgiften tilfalder Tyskland. Jeg er aldrig stødt på, at der skulle være en tilsvarende regel i Norden, men jeg vil ikke helt afvise, at den kan stå i et eller andet hjørne, hvor jeg ikke har kigget. Jeg mener, at en eller anden på debatten på et tidspunkt refererede til en sådan regel, men så vidt jeg husker, står der ikke noget om arv i dobbeltbeskatningsaftalen, og så må man vel gå ud fra, at hovedreglen gælder. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...