Jump to content

Skattepligtig i både dk og se - hvordan?

Recommended Posts

Skrevet

Hej folkens Jeg er i en lidt speciel situation mht. arbejde i forbindelse med at jeg er flyttet til Sverige (Lund). Jeg har fået en midlertidig ordning på 4 måneder med mit gamle arbejde i Kolding, hvor jeg på skift arbejder hjemme i 2 uger og 1 uge i Kolding. Da jeg arbejder mere end halvdelen af tiden i sverige, skal jeg ikke længere betale skat af hele min indtægt til danmark. Dvs. jeg skal betale dansk skat af den tid jeg arbejder i Danmark og svensk skat af tiden i Sverige. Så vidt så godt! Skat (Skattecenter Haderslev) siger, at jeg skal få mit firma til at splitte lønseddlen op i 2 og kun trække skat af lønnen som hidrører mit arbejde i dk. Mit firma siger, at det ikke er noget de kan gøre og at jeg i stedet skal få Skat til at ændre mit skattekort. Hvem har ret? Hvordan indbetaler jeg min svenske skat til Skatterverket? Jeg skal også lige sikre mig at jeg har forstået reglerne mht. fradrag rigtigt: Hvis jeg stopper med at arbejde i dk, skriver skat at så ryger mit personfradrag for HELE året. Men de kan da ikke tage mit personfradrag for de måneder jeg har boet i dk? Nu har jeg en viv som aldrig har boet i danmark. Det er noget med at jeg kan få ægtefællefradrag (ligningsmæssigt fradrag) for de måneder jeg arbejder i danmark, ikke? SkatØresund vil desværre ikke hjælpe mig, da jeg ikke arbejder på sjælland (latterlig regel btw.). Håber i har et par gode råd :-) På forhånd tak. Mvh. Calle

Besvaret

Hej Calle Har du stavet dit navn forkert? Fordi "Palle" ville være mere nærliggende, når du er så alene i verden ;-) Jeg kan godt afsløre, at der i din situation ikke er mange støttegrupper at henvende sig til - det er lidt ligesom at være panisk angst for storkespisende frøer... Jeg har fundet dette link til dig, som beskriver den nye aftale mellem DK og Sverige angående hjemmearbejde: http://www.skm.dk/publikationer/notater/2204.html Essensen af det er, at to uger Lund - to uger Kolding vil sikre dig dansk beskatning, der jo er lettere at håndtere rent forskudsmæssigt. (en hovedrystende Calle tænker: Jamen det kan jeg jo for fanden ikke, vel Anton aus Tyrol) Hvis du ikke kan få 2-2-ordningen i stand, ser jeg det sådan her: Du har måske boet i Kolding i januar og februar 2006. Du flytter så til Lund, hvor du starter ordningen med hjemmearbejde og Koldingarbejde. Du er begrænset skattepligtig til DK af dit Koldingarbejde. Hvis du arbejder frem til og med juni 2006 under den ordning, og du derefter er helt og holdent ansat i Sverige, ophører din skattepligt til DK. For perioden, hvor du er begrænset skattepligtig til DK, kan du ikke opnå personfradrag, da du ikke har 75% eller mere af din årsindkomst fra DK. Der er fradrag for befordring og fagforening, og alt andet er så en sag du må tage op med de svenske skattemyndigheder. Kunsten består så i, at du gerne vil af med den korrekte skat i DK (eller bare noget der ligner korrekt skat). Her vil du kunne kontakte Haderslev og sige: jeg vil gerne have beregnet min danske skat for perioden januar og februar med ganske almindeligt personfradrag for de to måneder, to måneders renteudgifter, A-kasse, fagforeningskontingent og underholdsbidrag og to måneders dansk løn. Herefter siger du til Haderslev: så vil jeg gerne have beregnet skatten som begrænset skattepligtig uden personfradrag i fire måneder med den og den løn, det befordringsfradrag og 12,75 i fagforeningskontingent. Når de så har bikset og bakset med det, spørger du dem om de har taget hensyn til, at din faktiske helårsindkomst er lavere end den beregnede, da du jo får en lavere svensk løn i 2/3 af fire måneder og seks måneder resten af året. Dette gælder kun for den første skatteberegning. Når du så har skaffet et kølesystem til regnemaskinerne og skattefolkene, kan I jo lægge de to beregnede skattebeløb sammen og sige "Voilá - her er den skat, som jeg skal betale til det danske skattevæsen i 2006." Så viser du dem din seneste lønseddel, hvor der jo står hvor meget du har tjent og betalt i skat i år. Skatten, som du har betalt, kan du trække fra den samlede beregnede skat, og så har du forhåbentlig hvad du skal af med i skat for den tid, hvor du bor i Sverige, men arbejder i Kolding. Og da du jo kender din løn for ugerne i Kolding, kan man jo beregne hvor meget du skal af med i skatteprocent for at hive de sidste kroner ud af din megapendlende krop. Da man jo så ved at man skal have fx 50.000 kr. i skat af en løn på 200.000 kr., kan man jo "bare" få konstrueret et skattekort med en bruttotrækprocent på 25 og uden noget fradrag. På den måde kan din arbejdsgiver trække rene procent og ikke bekymre sig om ugefradrag og lignende. SKAT kan tage dit personfradrag for den periode, hvor du er begrænset skattepligtig. Du kunne jo i teorien godt fortsætte med dit gamle skattekort og få personfradrag lige nu, men ved ligningen vil man så tage personfradraget for de fire svenske måneder fra dig, da du jo ikke opfylder kravene til at få personfradrag. Vedr. din kone er der mulighed for, at du kan få 1/12 af hendes personfradrag for hver måned, hvor du arbejde i DK og bor i Sverige. Fradraget er ganske rigtigt ligningsmæssigt. Det er i virkeligheden ikke hendes personfradrag, som du får 1/12 af, men et af Ligningsrådet (?) fastsat fradrag til begrænset skattepligtige, der er gifte med personer, der ikke er skattepligtige til DK. Det af Ligningsrådet fastsatte fradrag pr. år er bare tilfældigvis lige så stort som personfradraget fra år til år. Jeg er lidt rusten på området, så det her er altså kun et bud på hele processen. Det kan godt være den er helt forkert, men princippet med en "dansk" beregning lagt sammen med en "svensk" beregning holder i Landsskatteretten. Jeg har ingen anelse om hvordan du betaler den svenske skat, men de vil gerne give dig svar - du er jo penge værd :-) Nå, men jeg forventer at se et indlæg fra dig, Calle, i morgen eftermiddag med "Så er det klaret"... God fornøjelse!

Besvaret

Og Calle skal ogsaa lige paaminde sin danske arbejdsgiver at han skal betale svensk arbedsgiver avgift for sin flinke superpendlende dansker som nu har valgt at bo i Lund. Det bliver han nok glad for at hoere!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...