bananas Skrevet March 26, 2006 Rapporter Skrevet March 26, 2006 Opdagede lige denne her opsparings/investeringsordning - den lyder næsten for godt til at være sand. http://www.nordnet.se/nordnetpension/kapitalforsakring/ Hvis jeg forstår det ret så kan man betale ind og ud frit (så længe man er over nogen minimumsbeløb) - man kan selv vælge helt frit hvad man investerer i. Man slipper for 30% realisationsskat - til gengæld skal man kun betale 0,87% i avkastningsskat (af deportværdi) og 0,3% til Nordnet i depotafgift. Så for 1,17% om året kan man investere helt frit og skattefrit. Sammenlignet med 30% skat af aktier, som i snit giver måske 8% om året (ca.= 2,4% skat af værdien) er det jo fænomenalt godt. What's the catch? Nogen der har erfaringer med dette?
Lingon Besvaret March 26, 2006 Rapporter Besvaret March 26, 2006 Opdagede lige denne her opsparings/investeringsordning - den lyder næsten for godt til at være sand. http://www.nordnet.se/nordnetpension/kapitalforsakring/ Hvis jeg forstår det ret så kan man betale ind og ud frit (så længe man er over nogen minimumsbeløb) - man kan selv vælge helt frit hvad man investerer i. Man slipper for 30% realisationsskat - til gengæld skal man kun betale 0,87% i avkastningsskat (af deportværdi) og 0,3% til Nordnet i depotafgift. Så for 1,17% om året kan man investere helt frit og skattefrit. Sammenlignet med 30% skat af aktier, som i snit giver måske 8% om året (ca.= 2,4% skat af værdien) er det jo fænomenalt godt. What's the catch? Nogen der har erfaringer med dette? Det er et udmærket produkt, hvis man ved, at man er tilstrækkelig dygtig. Avanzas version er endda lidt billigere, men der kan man kun tage 20 procent af pengene ud pr. år. Yderligere en fordel er at man kun skal skrive værdien på selvangivelsen i stedet for at specificere hver enkelt handel, som man normalt skal på den svenske selvangivelse. Der er dog nogle ting, man skal være opmærksom ved en kapitalforsäkring, blandt andet: Den indgår med hele værdien i beregningen formuen, mens almindelige aktier bare indgår med 80 procent af værdien for større aktier og der slet ikke er formueskat på beholdninger af mindre svenske aktier for privatpersoner. Kommer formuen over 1,5 millioner for enlige/3 millioner for par, så bliver beregningen væsentlig mindre fordelagtig. Man kan kun investere i aktier og ingen mere avancerede ting som optioner og lignende. Det er ikke let at opnå 5-6 procent i gennemsnit per år over længere tid, selv om det har været forholdvist let med de store kursstigninger de seneste år. Afkastet på aktier har cirka været omkring 8 procent over en periode på 30-40 år og størstedelen af investererne klarer ikke dette - både fordi de ikke er dygtige nok og fordi de skal betale afgifter/kurtage. Det er ikke så sjovt at skulle betale avkastningsskat og afgift i de år, hvor man har tabt penge på aktier. Skattesituationen med en kapitalforsäkring er højst usikker, hvis man flytter til et andet land eller til(bage) til Danmark uden at afvikle den først. Avkastningsskatten bliver nok en anelse højere næste år, pga renten er steget lidt.
bananas Besvaret March 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 27, 2006 Mange tak for god info Lingon - det lyder jo rigtig godt dette her. Låg avkastningsskatt. Beräknas som depåvärdet 1 januari x föregående års genomsnittliga statslåneränta x aktuell skattesats (f.n. 27 %). Aha - så skatten bliver nok lidt højere, når nu renten stiger, men den bliver ikke mere end ca. 27% af renteniveauet på svenske statsobligationer. Og hvis aktier giver et "equity premium" på ca. 3,5% Tak for advarslerne - de hører sig vel til. Nu var jeg i forvejen ret opmærksom på disse problemer idet jeg bl.a. lever af at måle, hvordan professionelle porteføljeforvaltere klarer sig i forhold til sammenlignelige indeks, så jeg har alt for mange gange set folk formøble større formuer væk ved at handle alt for meget - selv professionelle dummer sig her. Men hvis bare man minimerer sin omsætning skulle man vel nok kunne opnå næsten markedsafkastet. Så samlet set lyder da helt klart fordelagtigt. Så længe man bare ikke hopper ind i markedet samtidigt med at pølsemanden og taxachaufføren praler med deres aktieinvesteringer - det plejer at være det mest sikre tegn på at det snart falder :D
Lingon Besvaret March 27, 2006 Rapporter Besvaret March 27, 2006 Låg avkastningsskatt. Beräknas som depåvärdet 1 januari x föregående års genomsnittliga statslåneränta x aktuell skattesats (f.n. 27 %). Aha - så skatten bliver nok lidt højere, når nu renten stiger, men den bliver ikke mere end ca. 27% af renteniveauet på svenske statsobligationer. Og hvis aktier giver et "equity premium" på ca. 3,5% Ja, skal man være præcis, bliver fordelen måske noget mindre det første år i og med at man, så vidt jeg har forstået det, betaler den fulde avkastningsskatt, trods at kapitalforsäkringen kun har været åbnet den del af året. Men hvis bare man minimerer sin omsætning skulle man vel nok kunne opnå næsten markedsafkastet. Jo, så er det jo bare hvor meget markedsafkastet bliver :). Såvel det ledende svenske børsindex, som amerikanske Nasdaq Composite og japanske Nikkei-225 ligger jo langt fra deres toppe. Nu var jeg i forvejen ret opmærksom på disse problemer idet jeg bl.a. lever af at måle' date=' hvordan professionelle porteføljeforvaltere klarer sig i forhold til sammenlignelige indeks. [/quote'] ok, lyder som et interessant job. Selv lever jeg af at handle aktier mv. for egne penge, så har undersøgt kapitalforsäkringsproduktet en hel del. Tja.. tager man alle de ulemper med, som jeg nævnte tidligere, kombineret med risikoen for en svag udvikling på aktiemarkederne, synes jeg ikke, det er så fordelagtigt. Derfor har jeg ikke åbnet en kapitalforsäkring selv.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu